Rhino Skrivet 17 November 2013 Rapport Dela Skrivet 17 November 2013 (redigerat) Blir så jävla förbannad på det här nu . Min dator fryser ibland, rätt så ofta, 10-20 gånger om dagen. Det har aldrig hänt mig förut, utan började fucka ur förra veckan typ. + När den fryser så måste jag stänga av datorn på dennes avstängningsknapp. Ibland kan jag röra datormusen och se att den rör sig på skärmen men ingenting svarar. Kan det bero på att nätagget är paj? För jag har en el-switch som datorn är kopplad till så när jag stänger av den switchen så bryts ju elen till datorn. Kan det skada datorn kanske?Finns det någon lösning eller ska jag ta vidare frågan till SweClockers? Redigerat 17 November 2013 av Rhino Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
admin Skrivet 18 November 2013 Rapport Dela Skrivet 18 November 2013 Skulle inte tro det är nätagget. Det brukar visa sig i att datorn stänger av sig helt eller startar om sig. Hänger den sig eller får du upp bluescreen? Jag skulle tippa på att det är överhettning som ligger bakom det. Prova att rengöra fläktar och se om det blir bättre. Du kan även ladda ner Speedfan för att se temperaturerna. Gällande switchar så skulle jag avråda från att använda dessa. Jag har flera vänner som använt de och stängt av varje natt och det har resulterat i elektronik som gått sönder. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kattus Skrivet 18 November 2013 Rapport Dela Skrivet 18 November 2013 Som admin säger kan det vara temperaturerna som inte står rätt till, fast vad jag märkt när datorn överhettas är att den stänger av sig direkt bara, inte fryser? Vad exakt menar du med att datorn "fryser"?Om allting bara stannar skulle jag tippa på fel på antingen mjukvarufel eller att nån hårdvara sitter glapp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 18 November 2013 Rapport Dela Skrivet 18 November 2013 Kan vara mjukvarufel. Prova annat OS. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 18 November 2013 Rapport Dela Skrivet 18 November 2013 Kan vara mjukvarufel. Prova annat OS.Har svårt att tro att det har med mjukvaran att göra. Jag hade ett liknande problem på min gamla laptop, och jag frågade lite folk på min skola om dom hade en teori om vad det kunde bero på.Dom sa att det var stor sannolikhet att det var moderkortet som började strula. Sedan lyckades jag få igång datorn en liten stund, och bytte till Linux, men det gjorde ingen skillnad.Datorn var ungefär 4 år gammal, så jag tänkte att det kanske var dags att skaffa en ny, så jag kände att jag inte riktigt ville skicka in den på reparation. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 18 November 2013 Rapport Dela Skrivet 18 November 2013 "Ibland kan jag röra datormusen och se att den rör sig på skärmen men ingenting svarar" får mig att tro att hårdvaran är intakt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rhino Skrivet 19 November 2013 Författare Rapport Dela Skrivet 19 November 2013 (redigerat) Som admin säger kan det vara temperaturerna som inte står rätt till, fast vad jag märkt när datorn överhettas är att den stänger av sig direkt bara, inte fryser? Vad exakt menar du med att datorn "fryser"?Om allting bara stannar skulle jag tippa på fel på antingen mjukvarufel eller att nån hårdvara sitter glapp.Den fryser upp sig bara, t.ex ja sitter och surfar, och sen fryser den på samma bild jätte länge, går knappt att använda datorn Skulle inte tro det är nätagget. Det brukar visa sig i att datorn stänger av sig helt eller startar om sig. Hänger den sig eller får du upp bluescreen? Jag skulle tippa på att det är överhettning som ligger bakom det. Prova att rengöra fläktar och se om det blir bättre. Du kan även ladda ner Speedfan för att se temperaturerna. Gällande switchar så skulle jag avråda från att använda dessa. Jag har flera vänner som använt de och stängt av varje natt och det har resulterat i elektronik som gått sönder.Vilket är bästa sättet att rengöra dem? Jag kan inte så mycket om montering av sånt så vill helst inte ta bort dem..Kan inte använda den här längre snart, stänger av den nu.. Redigerat 19 November 2013 av Rhino Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 20 November 2013 Rapport Dela Skrivet 20 November 2013 "Ibland kan jag röra datormusen och se att den rör sig på skärmen men ingenting svarar" får mig att tro att hårdvaran är intakt.men det han beskriver får mig att tänka på när jag hade ett liknande problem, och att byta till Linux hjälpte inte.Så det skulle kunna vara något specifikt i hårdvaran. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 20 November 2013 Rapport Dela Skrivet 20 November 2013 Min 5 år gamla dator med Linux fryser strax efter boot ungefär en gång varannan vecka så jag bara bootar om. Det är fullt möjligt att det är något litet med hårdvaran. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 20 November 2013 Rapport Dela Skrivet 20 November 2013 Men nu verkar det som att vi pratar om 10-20 gånger varje dag, inte någon gång varannan vecka. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Touchmagic Skrivet 20 November 2013 Rapport Dela Skrivet 20 November 2013 Jag hade liknande problem förut att allt frös och då var det grafikkortet som var paj, det överhettades och fick hela datorn att hänga sig. så kan vara bra att kolla tempsen som många andra har föreslagit och eventuellt testa ett annat grafikkort om du har ett tillgängligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 21 November 2013 Rapport Dela Skrivet 21 November 2013 (redigerat) Blir så jävla förbannad på det här nu . Min dator fryser ibland, rätt så ofta, 10-20 gånger om dagen. Det har aldrig hänt mig förut, utan började fucka ur förra veckan typ. + När den fryser så måste jag stänga av datorn på dennes avstängningsknapp.Helt fel tillvägagångssätt. Lägg en filt över den och höj värmen på elementet i rummet så ska du se att den slutar frysa. Jag skulle tippa på att det är överhettning som ligger bakom det. Prova att rengöra fläktar och se om det blir bättre. Du kan även ladda ner Speedfan för att se temperaturerna.Bra poäng, det kan vara värmefrossa också. Det är inte lika vanligt men det brukar tyda på att datorn är infekterad, har du kollat om den har virus? Redigerat 21 November 2013 av Dave37 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.