Hoppa till innehåll

Datorn Fryser Konstant


Rhino
 Dela

Rekommendera inlägg

Blir så jävla förbannad på det här nu .

 

Min dator fryser ibland, rätt så ofta, 10-20 gånger om dagen. Det har aldrig hänt mig förut, utan började fucka ur förra veckan typ. + När den fryser så måste jag stänga av datorn på dennes avstängningsknapp. Ibland kan jag röra datormusen och se att den rör sig på skärmen men ingenting svarar.

 

Kan det bero på att nätagget är paj? För jag har en el-switch som datorn är kopplad till så när jag stänger av den switchen så bryts ju elen till datorn. Kan det skada datorn kanske?

Finns det någon lösning eller ska jag ta vidare frågan till SweClockers?

Redigerat av Rhino
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle inte tro det är nätagget. Det brukar visa sig i att datorn stänger av sig helt eller startar om sig. Hänger den sig eller får du upp bluescreen?

 

Jag skulle tippa på att det är överhettning som ligger bakom det. Prova att rengöra fläktar och se om det blir bättre. Du kan även ladda ner Speedfan för att se temperaturerna.

 

Gällande switchar så skulle jag avråda från att använda dessa. Jag har flera vänner som använt de och stängt av varje natt och det har resulterat i elektronik som gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som admin säger kan det vara temperaturerna som inte står rätt till, fast vad jag märkt när datorn överhettas är att den stänger av sig direkt bara, inte fryser?

 

Vad exakt menar du med att datorn "fryser"?

Om allting bara stannar skulle jag tippa på fel på antingen mjukvarufel eller att nån hårdvara sitter glapp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan vara mjukvarufel. Prova annat OS.

Har svårt att tro att det har med mjukvaran att göra.

 

Jag hade ett liknande problem på min gamla laptop, och jag frågade lite folk på min skola om dom hade en teori om vad det kunde bero på.

Dom sa att det var stor sannolikhet att det var moderkortet som började strula. Sedan lyckades jag få igång datorn en liten stund, och bytte till Linux, men det gjorde ingen skillnad.

Datorn var ungefär 4 år gammal, så jag tänkte att det kanske var dags att skaffa en ny, så jag kände att jag inte riktigt ville skicka in den på reparation.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som admin säger kan det vara temperaturerna som inte står rätt till, fast vad jag märkt när datorn överhettas är att den stänger av sig direkt bara, inte fryser?

 

Vad exakt menar du med att datorn "fryser"?

Om allting bara stannar skulle jag tippa på fel på antingen mjukvarufel eller att nån hårdvara sitter glapp.

Den fryser upp sig bara, t.ex ja sitter och surfar, och sen fryser den på samma bild jätte länge, går knappt att använda datorn

 

 

Skulle inte tro det är nätagget. Det brukar visa sig i att datorn stänger av sig helt eller startar om sig. Hänger den sig eller får du upp bluescreen?

 

Jag skulle tippa på att det är överhettning som ligger bakom det. Prova att rengöra fläktar och se om det blir bättre. Du kan även ladda ner Speedfan för att se temperaturerna.

 

Gällande switchar så skulle jag avråda från att använda dessa. Jag har flera vänner som använt de och stängt av varje natt och det har resulterat i elektronik som gått sönder.

Vilket är bästa sättet att rengöra dem? Jag kan inte så mycket om montering av sånt så vill helst inte ta bort dem.

.

Kan inte använda den här längre snart, stänger av den nu..

Redigerat av Rhino
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Ibland kan jag röra datormusen och se att den rör sig på skärmen men ingenting svarar" får mig att tro att hårdvaran är intakt.

men det han beskriver får mig att tänka på när jag hade ett liknande problem, och att byta till Linux hjälpte inte.

Så det skulle kunna vara något specifikt i hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blir så jävla förbannad på det här nu .

 

Min dator fryser ibland, rätt så ofta, 10-20 gånger om dagen. Det har aldrig hänt mig förut, utan började fucka ur förra veckan typ. + När den fryser så måste jag stänga av datorn på dennes avstängningsknapp.

Helt fel tillvägagångssätt. Lägg en filt över den och höj värmen på elementet i rummet så ska du se att den slutar frysa.

 

 

Jag skulle tippa på att det är överhettning som ligger bakom det. Prova att rengöra fläktar och se om det blir bättre. Du kan även ladda ner Speedfan för att se temperaturerna.

Bra poäng, det kan vara värmefrossa också. Det är inte lika vanligt men det brukar tyda på att datorn är infekterad, har du kollat om den har virus?

Redigerat av Dave37
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...