Hoppa till innehåll

Jobb I Framtiden


Rhino
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjena!

 

Nu är det så att jag börjar ångra mitt val jag gjorde i nian på vilken linje jag skulle gå, jag tog El och Energiprogrammet. (Tycker det är väldigt roligt, bara det att det är sjukt svårt enligt mig)

 

Vad gör man om man tröttnat på sitt program? Orkar verkligen inte gå om ettan eller tvåan. Kan man ändå få ungefär lika jobb om man går ut med El och Energi-betyg som med Samhälle-linjen-betyg?

 

Hade inte tänkt att jobba med El och Energi när jag blir äldre.. Kan man misslyckas i praktiska ämnena i gymnasiet men ändå gå ut med alla teoretiska? dvs Svenska, Engelska, Matte osv? Och ändå få ett bra jobb utan att de säger att: Näääe du har ju misslyckats i El programmen! (även fast jag söker till ett jobb som inte ens håller på med El)

 

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Redigerat av Rhino
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Både min pappa och min syster var inte direkt nöjda med sin utbildning från gymnasiet. Vad fadern gjorde, vet jag inte, men min syster studerar just nu på högskola för att få betyg så hon kan gå det hon gör. Hon pluggar bara ett år, men det är tillräckligt, för matte och svenska och sånt har hon ju redan pluggat.
Så högskola finns ju alltid :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snacka med din skolas studie- och yrkesvägledare. Det borde gå att få byta program, i alla fall om du går i ettan.

Ganska säker på att han går i 2an eller 3an, för han skriver "Orkar verkligen inte gå om ettan eller tvåan." vilket jag tolkar som att han redan har gått dom åren ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Både min pappa och min syster var inte direkt nöjda med sin utbildning från gymnasiet. Vad fadern gjorde, vet jag inte, men min syster studerar just nu på högskola för att få betyg så hon kan gå det hon gör. Hon pluggar bara ett år, men det är tillräckligt, för matte och svenska och sånt har hon ju redan pluggat.

Så högskola finns ju alltid

Det låter ju rätt intressant och bra faktiskt!

 

Snacka med din skolas studie- och yrkesvägledare. Det borde gå att få byta program, i alla fall om du går i ettan.

Går tyvärr i tvåan. Så det blir både jobbigt och svårt

Redigerat av Rhino
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjena!

 

Nu är det så att jag börjar ångra mitt val jag gjorde i nian på vilken linje jag skulle gå, jag tog El och Energiprogrammet. (Tycker det är väldigt roligt, bara det att det är sjukt svårt enligt mig)

 

Vad gör man om man tröttnat på sitt program? Orkar verkligen inte gå om ettan eller tvåan. Kan man ändå få ungefär lika jobb om man går ut med El och Energi-betyg som med Samhälle-linjen-betyg?

 

Hade inte tänkt att jobba med El och Energi när jag blir äldre.. Kan man misslyckas i praktiska ämnena i gymnasiet men ändå gå ut med alla teoretiska? dvs Svenska, Engelska, Matte osv? Och ändå få ett bra jobb utan att de säger att: Näääe du har ju misslyckats i El programmen! (även fast jag söker till ett jobb som inte ens håller på med El)

 

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Du lär ha väldigt svårt att få något jobb om du bara har gymnasiebetyg i Sv, En och matte. Överlag så är de teoretiska ämnena i gymnasiet totalt värdelösa om du ska ha ett jobb, de är bara bra för att komma in på ett universitet/högskola om du ska plugga vidare. Ska du börja jobba efter gymnasiet så behöver du dina praktiska betyg och du behöver betyg i det du ska jobba med, alltså jag tror att du har svårt att bli snickare även med el-betyg. Sen om din skola har bra praktik eller så under tvåan-trean och du får bra kontakter så är det ju alltid möjligt att lyckas få ett jobb ändå. Men det är ingen framtidsplan.

 

Det är bättre att läsa om 1-2 år i så fall än att gå arbetslös i 5-10. Men du ska absolut prata ordentligt flera gånger med skolans yrkesrådgivare.

 

som att McDonalds är det enda jobbet man kan få utan utbildning...

Ja vad fan? Det finns ju Burger King också!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Glömde bort min tråd!

 

Har pratat med yrkesrådgivaren flera gånger. Största problemet är att jag har INGEN aning om vad jag vill bli för något..


Vilken inriktning går du nu i tvåan?

Jag går El och Energi men själva inriktningen kommer jag inte ihåg, det var Lås och larm eller nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är för tillfället arbetslös, så jag har pratat en del med Arbetsförmedlingen det senaste och en av sakerna de säger att många arbetsgivare efterfrågar är fullständiga gymnasiebetyg, egentligen oavsett vilken inriktning du läser.

Undantaget för detta är egentligen inom det du läser, praktiska inriktingar som t.ex. hantverkaryrken, där många arbetsgivare struntar i vad du fick för betyg i Naturkunskap eller Svenska, de vill egentligen bara veta hur bra du har klarat av de praktiska delarna av ditt yrke.

 

Men för att återgå till ditt problem så tycker jag att du ska göra det du kan för att få med dig ett fullständigt betyg när du tar studenten, eftersom detta är vad som eftersöks av arbetsgivarna. Att ha många kurser som är icke godkända kan nog ses av arbetsgivare som oansvarigt eller att man inte bryr sig.

Sen så beror det ju helt på vad du anser vara ett "bra jobb".

 

Hoppas detta kan vara till någon hjälp!

 

[EDIT] Sen så är ju självklart en väldigt viktig del i att få ett jobb kontakter! Brukar alltid finnas någon som vet något.

Redigerat av purjo
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...