Jhonen Skrivet 1 Oktober 2004 Rapport Dela Skrivet 1 Oktober 2004 Dom i min klass började i konfirmations gruppen bara för att få presenter!! Dom flesta slutade efter trejde mötet för dom tyckte det var så tråkigt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Skrivet 1 Oktober 2004 Rapport Dela Skrivet 1 Oktober 2004 Jag ska INTE konfirmera mig eftersom: 1. Jag tror inte ett dugg på gud. 2. Jag skulle aldrig vilja ge ut mig själv till någon j*vla tro. =] Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ytterman Skrivet 1 Oktober 2004 Rapport Dela Skrivet 1 Oktober 2004 Jag har konfirmerat mig :) Men mest för att jag lärde känna så sköna människor där, så jag ville fortsätta i kvällsgruppen efteråt. Jag går dock alltid runt med ett kors om halsen. Det är väl nåt symboliskt antar jag. Men det är ganska coolt :) Men jag tycker ändå att man ska ge det en chans. Man lär sig ganska mycket om kristendomen, vilket ju är väldigt bra allmänbildning. Bara för att man går på konfirmationsundervisningen måste man inte konfirmera sig. Och så behöver man ju heller inte vara speciellt kristen, även om man gör det. Typ som jag :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chihuahua Skrivet 2 Oktober 2004 Rapport Dela Skrivet 2 Oktober 2004 Tja, det beror väl på hur man ser det då. Själv gjorde jag det för att jag är troende kristen, och tyckte det var roligt att få träffa andra och lära mig mer. :) Hm, självförsvar? Det tycker inte jag har särskilt mycket med den kristna tro att göra...? Och jodå, det är säkert tråkigt om man inte förstår det. Man måste kunna läsa lite mellan raderna för att förstå innebörden i det. Nex pex, nuförtiden räknas det som allmänbildning och inte som kristendomen direkt. N har man ju till och med hittat på en slags "ny" konfirmering för de som inte är troende och inte vill läsa om den kristna tron, så de läser samhällsfrågor och sånt grejsimojs istället. Vansinne. Korset är snarare en slags symbol, men nuförtiden används den som vilket halsband som helst, så det religiösa med den blir allt mindre. Tråkigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ytterman Skrivet 2 Oktober 2004 Rapport Dela Skrivet 2 Oktober 2004 Tja, det beror väl på hur man ser det då. Själv gjorde jag det för att jag är troende kristen, och tyckte det var roligt att få träffa andra och lära mig mer. :) Hm, självförsvar? Det tycker inte jag har särskilt mycket med den kristna tro att göra...? Och jodå, det är säkert tråkigt om man inte förstår det. Man måste kunna läsa lite mellan raderna för att förstå innebörden i det. Nex pex, nuförtiden räknas det som allmänbildning och inte som kristendomen direkt. N har man ju till och med hittat på en slags "ny" konfirmering för de som inte är troende och inte vill läsa om den kristna tron, så de läser samhällsfrågor och sånt grejsimojs istället. Vansinne. Korset är snarare en slags symbol, men nuförtiden används den som vilket halsband som helst, så det religiösa med den blir allt mindre. Tråkigt. Ja, att korset har tappat sin betydelse är lite synd. Liksom, har man ett kors runt halsen måste man väl ändå veta vad det står för? Min kompis, som inte är konfirmerad, har liksom ett krucifix runt halsen. Ett litet då. Och det är ju inte speciellt trevligt. Tycker inte jag iaf. Och han har på sig det för att "han tycker det är coolt". Så det är ju lite synd. Men Chihuahua, hur troende skulle du säga att du är då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chihuahua Skrivet 3 Oktober 2004 Rapport Dela Skrivet 3 Oktober 2004 det är det som är grejen, korset har blivit något "coolt" att springa runt med. Jag har gått med ett kors om halsen på gymnasiet, i över en månad. Sen blir folk förvånade när de får veta att man är troende, för det hade de aldrig kunnat gissa. Korset är inte längre ansedd som en kristen symbol, utan en cool pryl. Hur troende? Tja, tillräckligt för att inte gå med på att skriva en egen skapelseberättelse på svenskan, så läraren bad mig berätta om min tro. Har lämnat in min lilla uppsats om det nu, ska bli ytterst intressant att se vad hon tycker om det. :) Jo, men jag anser mig kristen till fullo. Inte sån att man går i kyrkan på helgerna, lever rövare i veckan och sen går till kyrkan igen och får förlåtelse så att man kan sticka ut och ställa till ännu mer trubbel. Det är lika viktigt i vardagen också. Det finns alltid mer att lära sig, har börjat gå på Bibelstudier och tycker det är hemskt intressant. Man måste liksom lära sig att inte bara läsa på ytan, utan det finns så oerhört mycket som man måste inse själv. Till det har man den Helige Ande som hjälp. Jag går i Svenska Kyrkan, men är inte helt överens om det där med barndop, föredrar vuxendop som i Baptistkyrkan. Men kristen, jo det är jag helt klart, och det är jag glad över. :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Arwen Undomiel Skrivet 5 Oktober 2004 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2004 man ska itne fira jul och påsk och sånt heller... Men vissa gör det för att det är tradition *host* NesseN *host* Det är stor skillnad mellan att stå i kyrkan och uttrycka sin tro, trots att man inte har nån, och att sitta hemma i vardagsrummet och öppna julklappar, utan att vara troende. När jag firar jul och påsk gör jag det inte för att minnas Jesu födelse och död, utan för att jag tycker det är trevligt. I min familj refererar vi inte till Jesus en enda gång under jul eller påsk. Han kommer inte på tal och ingen tänker på honom. Vi går heller inte i kyrkan under jul eller påsk (vi går aldrig i kyrkan). Däremot, när man gifter sig i kyrkan lovar man inför Gud att vara gift med sin partner hela livet. När man döper sitt barn gör man det för att det ska bli medlem i Guds församling och man gör det i faderns, sonens och den helige andes namn. Helt onödigt om man inte tror på de sakerna. Ytterman, det finns andra religioner än kristendomen. Behöver man inte lära sig om dem också? Borde man inte läsa om buddhismen, judendomen, islam, hinduismen och alla andra religioner vid sidan om konfirmationsstudierna då, innan man bestämmer sig? Anledningen till att jag bestämde mig, utan att ha studerat några heliga skrifter var, att det ju i första hand handlar om huruvida man tror på en gud eller inte. Och gör man inte ens det är det ju ingen mening med att ta reda på vilken religion som passar bäst. Om nån undrar varför jag inte tror på Gud, så är det en annan diskussion som skulle ta lång tid. Vi kan ta den i en ny tråd om nån vill, eller i den här. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chihuahua Skrivet 5 Oktober 2004 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2004 Vill absolut inte starta en diskussion här. Har varit med i en innan, men den spårade ut totalt pga att vissa inte kan hålla igen på vad de tycker... de där extra skit-orden eller svordomarna man använder för att uttrycka vad man tycker blir lite tråkigt till slut... Vad gäller det här med att läsa in sig i andra religioner så kan det ju visst vara bra. Men just konfirmationen är öppen för allmänheten och där kan man gå och lära sig kristen tro. Det har blivit lite av en normal grej som de flesta gör för pengarnas skull nuförtiden. Andra religioner har inte direkt den sortens aktiviteter för sig. Och ni, glöm inte att ateism också är en sorts tro, precis som evolutionsteorin. Det är en livsåskådning där man försöker förklara hur livet uppstod och varför vi finns här, i huvudsak. Där räknas även ateism, att vi helt enkelt finns här utan någon gud (också en livsåskådning, eller hur?) och evolutionsteorin (livet började med ett stort PANG, och sen utvecklades människan från nån liten amöba till alla möjliga djur och till slut till en människa). Så egentligen har vi alla någon sorts tro, även om man inte tänker på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Slasktratt Skrivet 5 Oktober 2004 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2004 Jag ska konfimera mig. Eller nja, kanske då. Jag tror inte på gud. Eller jo, tror o tror men..ja. Jag gör det verkligen inte för presentera, löjligt om man gör det. Eftersom jag är en person som har fruktansvärt lätt att skaffa kompisar, kanske lite kaxigt sagt, så tar jag detta som en kul grej. Fast..mja. Be böner i grottor verje helg är kanske inte det jag hade velat =\ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ytterman Skrivet 5 Oktober 2004 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2004 (Arwen Undomiel @ 05/10-2004 10:20:43) man ska itne fira jul och påsk och sånt heller... Men vissa gör det för att det är tradition *host* NesseN *host* Det är stor skillnad mellan att stå i kyrkan och uttrycka sin tro, trots att man inte har nån, och att sitta hemma i vardagsrummet och öppna julklappar, utan att vara troende. När jag firar jul och påsk gör jag det inte för att minnas Jesu födelse och död, utan för att jag tycker det är trevligt. I min familj refererar vi inte till Jesus en enda gång under jul eller påsk. Han kommer inte på tal och ingen tänker på honom. Vi går heller inte i kyrkan under jul eller påsk (vi går aldrig i kyrkan). Däremot, när man gifter sig i kyrkan lovar man inför Gud att vara gift med sin partner hela livet. När man döper sitt barn gör man det för att det ska bli medlem i Guds församling och man gör det i faderns, sonens och den helige andes namn. Helt onödigt om man inte tror på de sakerna. Ytterman, det finns andra religioner än kristendomen. Behöver man inte lära sig om dem också? Borde man inte läsa om buddhismen, judendomen, islam, hinduismen och alla andra religioner vid sidan om konfirmationsstudierna då, innan man bestämmer sig? Anledningen till att jag bestämde mig, utan att ha studerat några heliga skrifter var, att det ju i första hand handlar om huruvida man tror på en gud eller inte. Och gör man inte ens det är det ju ingen mening med att ta reda på vilken religion som passar bäst. Om nån undrar varför jag inte tror på Gud, så är det en annan diskussion som skulle ta lång tid. Vi kan ta den i en ny tråd om nån vill, eller i den här. Nej, jag tycker inte att det ska ingå läsning om flera religioner än kristendomen i konfirmationsundervisningen. (Känner mig som nån gammal kristen konservatist :P) Vill man lära sig om det får man väl göra det någon annanstans, vi lever ju trots allt i ett kristet land, om än väldigt sekulariserat. Jag tycker dock att det är väldigt viktigt att också lära sig om andra religioner. Att jag säger att man inte borde lära sig om fler religioner är väl p.g.a att jag talar av egen erfarenhet, att jag redan kunde väldigt mycket om andra religioner innan jag gick på konfirmationen. Jag gillar egentligen österländska religioner mer än våra fula västerländska, men det är svårt att få det seriöst här i Sverige. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Offline Skrivet 5 Oktober 2004 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2004 Håller på att konserveras (vet att det ska vara konfermenas), det är ju tradition! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Claudia Skrivet 5 Oktober 2004 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2004 (Arwen Undomiel @ 01/10-2004 17:19:50) Varför inte? Jag är redan konfad, var först 2 veckor en sommar på förkonfa, sen ett par träffar över en helg, sommaren efter var jag där 4 veckor, och sen konfirmerades vi och nu kommer vi ha en träff till i vår, sen får man anordna själv. Och grejen är inte att lyssna på en gubbe som snackar om saker man inte fattar, stå inför en massa människor och bekräfta något som man inte bryr sig om och sen få en massa pengar för att man "stått ut" med att konfas. Är det så man tänker ska man inte konfirmera sig. Konfirmering är en bekräftelse av sin kristna tro, och för att lära sig mer om det. Inget annat. Är man inte kristen tycker jag logiskt sett inte att man ska delta i en kristen händelse, eller? Nej, självklart ska man inte konfirmera sig om man inte är kristen. Därför har inte jag konfirmerat mig. Jag tycker inte heller att man ska döpa sina barn eller gifta sig i kyrkan om man inte är kristen. Jag tycker överhuvudtaget inte att man ska vara medlem i svenska kyrkan om man inte är kristen. Men många är det ändå och konfirmerar sig, döper sina barn och gifter sig i kyrkan. Fastän de inte är kristna. De ser det som en tradition. Men för mig handlar kyrkomedlemsskap osv. om tro och inte om tradition. Måste jag snabbt som attans gå ur svenska kyrkan. (anti-kristen) Hur kommer det sig att man hamnar där när man föds? varken döpt lr något liknande. Ändå är jag med registret... Hmmm... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.