CiR3 Skrivet 30 Mars 2005 Rapport Skrivet 30 Mars 2005 Hittade en kul ordlista på nätet jag tänkte dela med mig av Ordlista: Abo = (interjektion) Abo är ett av de vanligaste orden i nysvenskan. Det är ett mycket användbart ord, då det kan betyda i stort sett vad som helst. Men oftast är det bara ett utropsord (Interjektion). Ex: 'Aboo kolla feta guzzen' = Oj skåda den vackra kvinnan' Ex2: 'Du är keff aboo' = 'Jag finner dig vara en mycket dålig människa'. Abo i det här fallet används för att understryka adjektivet 'keff' (Se nr. 5). Gitta = (verb) Bege (sig) härifrån. 'Ska vi gitta jao?' betyder 'Jag föreslår att vi lämnar denna plats, vad tycker du?'. Kort och gott betyder 'gitta' 'åka'. Man KAN säga 'ey vi gittar till (t-centralen), alltså gitta till någon speciell plats, men man behöver det definitivt inte. Man kan bara gitta planlöst för att hänga någon annanstans. En synonym till gitta är 'tagga'. Jag svääär = Jag lovar dyrt och heligt. Från början sade man 'jag svär på min mammas grav'. Men sedan fann man att detta ju tog en väldig tid att säga, och därför säger de flesta bara 'jag svääär' numer. Det betyder alltså 'Jag lovar'. Om du säger något kontroversiellt så är det stor chans att du får frågan, eller uppmaningen, 'säg jag svär!?'. Om du då säger 'jag svär' så finns det ingen återvändo, då har du verkligen lovat och gått i god för ditt påstående. Om man säger 'jag svär' fast man ljuger, så kommer antagligen något obehagligt att hända en. Yo = (pronom) 'Hallå där'. Yo kommer ifrån de amerikanska ghettona, där afroamerikanerna ofta tillbringar sina dagar på basketboll-planen där de 'hänger'. När det kommer en ny kille och vill vara med och hänga med dem, så frågar de något i stil med "Ey YO wazzup niggah!?', vilket betyder 'Hallå där afroamerikan! Vad är ditt ärende?' Användandet av Yo har nu också spridit sig till Sverige. Keff = (adjektiv) dålig. Keff betyder kort och gott dåligt. En människa kan vara keff, då är denne dålig och bör utsättas för våld, och kanske en mobilstöld. Citera
CiR3 Skrivet 1 April 2005 Författare Rapport Skrivet 1 April 2005 Hmm ... ingen mer som tyckte det var underhållande att läsa det här jag skrivit Citera
nebbig Skrivet 2 April 2005 Rapport Skrivet 2 April 2005 Va häftigt! Är det verkligen svenska? Ordet "yo" var det enda jag hade hört förut... :visslar: Sorgligt nog är det svenska... :rolleyes: Yo, mycket underhållande... Citera
LuddE Skrivet 2 April 2005 Rapport Skrivet 2 April 2005 Konstigt jag har läst typ samma nån annanstans.... Citera
Manga Master Skrivet 2 April 2005 Rapport Skrivet 2 April 2005 Jag säger Yo ibland :P Men för det mesta säger jag "ey" Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.