Hoppa till innehåll

Första Jacket


Rallypacker

Rekommendera inlägg

Hur tar man reda på vart det första jacket sitter?

 

Hm, jag har vetat så det ska ligga någonstans i backhuvudet på mig :/

Det brukar vara det som är närmast ytterdörren men jag är inte säker på att det alltid är så. Det finns testverktyg man kan köpa för att kolla.

Jag misstänker att det handlar om adsl som ska kopplas in här. Ett sätt är ju att testa alla telejack och se vilket som funkar bäst. Om man inte har sitt adslmodem inkopplat i huvudjacket så bryts anslutningen när någon ringer/lyfter på luren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst henke37

Från nåt dokument till telia adsl(i mina ord):

  1. Anslut en telefon till ett jack, den blir referens telefonen, lägg av luren på den.
  2. Tag en annan telefon, den får bli test telefonen, anslut den till alla andra jack, notera vilka som har koplingston(se till att du får ton i en av dem hela tiden, dvs lägg på båda och sedan av med referens telefonen igen)
  3. De jack som har koplings ton är max av samma turordning som det jack som referenstelefonen sitter i, flytta referens telefonen och testa på dem till du vet vilken eller vilka jack som alltid kan få ton, det jacket är det första jacket
  4. Om flera jack är först så är minst ett av dem felkopplat, öppna och kolla, linjen går in på ena skruvparet och ska gå vidare till nästa på två andra skruvar, om det är rätt kopplat. Om det sitter flera trådar på samma skruv så flytta dem så det som går till de andra jacken sitter på de övre skruvarna. Det gör inget om andra jack är felkopplade bara, ett är först.
Redigerat av henke37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

fast detdär tipset stämmer inte alltid. har du en paralellkoppling så gör såhär istället;

 

1. Ring t.ex. fröken ur från en av telefonerna (denna telefon blir nr:1 i testet).

2. Koppla in den andra telefonen (telefon nr:2) i ett annat uttag.

3. Lyft lur nr: 2 och lyssna. Om det är tyst, är detta något av uttagen efter lur nr: 1. Om du hör något i nr: 2, är det något av uttagen före.

4. Låt nr: 2 sitta i. Tag telefon nr:1 och koppla in den i ett annat jack. Lyssna. Om det är tyst i nr:1 är detta ett uttag som kommer efter det uttag nr: 2 sitter i

5. Upprepa droceduren tills du hittat det jack som bryter alla andra jack. Detta jack är det första jacket

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...