Hoppa till innehåll

Gud


kola_king
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 226
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Bra svarat där Oden. Men jag tror mer på Vetenskapens sätt hur Jorden Skapades.

Att alla människor måste lyda en varelse som faktiskt skapat oss? Låter väldigt konstigt... Och att dessa 10 budord eller vad det är att man "icke får stjäla". Hur ska lodisarna få mat då? :S

Men jag tror mer på Buddhismen. Att inget styr över oss, ödet finns. En levande kraft.

 

Han finns inte, kanske i dina tankar gör han det men inte i mina om du så tror på gud så visas det inte att han finns i verkligheten och när jag dör kommer jag träffa gud ?(det tror inte jag) varför träffar jag inte honom nu då?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns gud? Hur många tror på gud? Själv är jag ateist (tror inte på nån religon). Gud/Allah/Budda, vilken religon ni nu tillhör.

 

Ska bara tillägga att Buddha inte är någon Gud, ej heller en profet, i Buddhismen. I Buddhismen så har man ingen Gudadyrkan. (Förekommer ibland i vissa kulturer.)

 

Nej, jag tror inte Gud finns. Människor har skapat hobom antingen som ett sätt att få makt eller tjäna pengar. Tycker synd om de människor som känner att de behöver en Gud i vardagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

blev lite sugen på att förklara vem buddha var ;)

 

Buddha hette egentligen Siddharta Guatama och föddes omkring 500 f.Kr. han föddes som en prins. Eftersom han föddes i Indien, så var han hindu vid födseln.

En spåman berättade att barnet antingen skulle bli en världshärskare eller grundare av en ny religion. Fadern ville inte att det skulle inträffa, så han stängde in Siddharta bakom palatsets dörrar och lät honom leva ett liv lyx, på det att han inte skulle tänka för mycket på det med religion.

Men den unge prinsen var alltför nyfiken för att låta sig bli inspärrad i palatset. Under flera hemliga åkturer som han företog sig såg han det lidande och den död som människorna blev utsatta för.

 

Till slut bestämde sig Siddharta för att lämna palatset och söka efter meningen med livet. Han skulle leva som en enkel man för att då lättare förstå vad allt gick ut på. En natt, i skydd av mörkret smög han ut ur palatset och lämnade sin fru och dotter efter sig. Men livet som fattig man gav honom inte riktigt svar på de frågor som han ställde. Hela dagarna mediterade han, och han levde bara på ett riskorn och en droppe vatten om dagen.

Till slut så fann han lösningen. Han såg genom alla himlar och h*lveten. Alla varelsers återfödelser till lidande och död passerade förbi. Han förstod sammanhanget. Han upplevde nirvana, den slutgiltiga befrielsen från återfödelsen. Han blev Buddha, en upplyst.

Buddha dröjde sig en tid kvar i trakten för att samla krafter. Han blev då uppvaktad av den onda Mara, som försökte få honom att träda in i nirvana direkt, men Buddha ville inte det. Han kände en stor kärlek till alla människor på jorden, och ville inte lämna dem.

 

över 40 år vandrade han så runt men sina lärjungar och predikade sin lära. Han sade att alla människor kunde nå nirvana, det fanns inget behov att tro på någon gud.

På väg hem så avled Buddha, av ålderdom och sjukdom. Stilla somnade han in och nådde så nirvana. Jorden skakades av flera skalv, åskan dånade över den mörka himlen.

På den sjunde dödsdagen brändes hans kropp av lärjungarna.

 

et råder inga som helst tvivel av att Buddha verkligen har funnits. Vetenskapsmän tror att han dog omkring 480 f.Kr. han lämnade inga skriftliga dokument efter sig. Därför är det svårt att skilja på verklighetens Buddha och legendernas.

Särskilda personer fick till en början föra berättelsen om honom vidare. På 200-talet så skrev man ned läran. Skrifterna kom att kallas Tripitaka, ”de tre korgarna”. Där beskrivs Buddha ungefär som Jesus, han utförde många mirakel. Till exempel så blev han född av en jungfru, precis som Jesus. Buddha helade också sjuka, han flög över berg och mättade tusentals människor med mat som annars bara skulle ha räckt till honom och hans lärjungar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

blev lite sugen på att förklara vem buddha var  ;)

 

Buddha hette egentligen Siddharta Guatama och föddes omkring 500 f.Kr. han föddes som en prins. Eftersom han föddes i Indien, så var han hindu vid födseln.

En spåman berättade att barnet antingen skulle bli en världshärskare eller grundare av en ny religion. Fadern ville inte att det skulle inträffa, så han stängde in Siddharta bakom palatsets dörrar och lät honom leva ett liv lyx, på det att han inte skulle tänka för mycket på det med religion.

Men den unge prinsen var alltför nyfiken för att låta sig bli inspärrad i palatset. Under flera hemliga åkturer som han företog sig såg han det lidande och den död som människorna blev utsatta för.

 

Till slut bestämde sig Siddharta för att lämna palatset och söka efter meningen med livet. Han skulle leva som en enkel man för att då lättare förstå vad allt gick ut på. En natt, i skydd av mörkret smög han ut ur palatset och lämnade sin fru och dotter efter sig. Men livet som fattig man gav honom inte riktigt svar på de frågor som han ställde. Hela dagarna mediterade han, och han levde bara på ett riskorn och en droppe vatten om dagen.

Till slut så fann han lösningen. Han såg genom alla himlar och h*lveten. Alla varelsers återfödelser till lidande och död passerade förbi. Han förstod sammanhanget. Han upplevde nirvana, den slutgiltiga befrielsen från återfödelsen. Han blev Buddha, en upplyst.

Buddha dröjde sig en tid kvar i trakten för att samla krafter. Han blev då uppvaktad av den onda Mara, som försökte få honom att träda in i nirvana direkt, men Buddha ville inte det. Han kände en stor kärlek till alla människor på jorden, och ville inte lämna dem.

 

över 40 år vandrade han så runt men sina lärjungar och predikade sin lära. Han sade att alla människor kunde nå nirvana, det fanns inget behov att tro på någon gud.

På väg hem så avled Buddha, av ålderdom och sjukdom. Stilla somnade han in och nådde så nirvana. Jorden skakades av flera skalv, åskan dånade över den mörka himlen.

På den sjunde dödsdagen brändes hans kropp av lärjungarna.

 

et råder inga som helst tvivel av att Buddha verkligen har funnits. Vetenskapsmän tror att han dog omkring 480 f.Kr. han lämnade inga skriftliga dokument efter sig. Därför är det svårt att skilja på verklighetens Buddha och legendernas.

Särskilda personer fick till en början föra berättelsen om honom vidare. På 200-talet så skrev man ned läran. Skrifterna kom att kallas Tripitaka, ”de tre korgarna”. Där beskrivs Buddha ungefär som Jesus, han utförde många mirakel. Till exempel så blev han född av en jungfru, precis som Jesus. Buddha helade också sjuka, han flög över berg och mättade tusentals människor med mat som annars bara skulle ha räckt till honom och hans lärjungar.

 

Jo, jag vet. Har läst cirka 3 böcker uta den nuvarande Dalai Lama.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns gud?

 

Fysiskt? Svart nej!

Psykiskt? (I en del människors hjärnor?) Svar ja!

 

Jag håller med dig. Gud finns inte. Om han skulle finnas så skulle jag vilja vete vad han heter, för Gud är ju inget namn...

Jag tror att gud var någon person på dem tiden han skulle ha levt som kunde en hel del om mediciner eller något sånt och som säker kunde trolla på den tiden som alla andra fuskare nu för tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...