Hoppa till innehåll

En Vecka Med Linux...


nico

Rekommendera inlägg

jisses vilket krångligt program! får ta med det i dagens text...

 

Dag 3, Måndag

Tråkig dag, sitter i Windows och jobbar SO, har studiedag. Inte för att Openoffice verkar så dåligt men man vet ju inte... Tänkte byta ut bakgrunden idag. Surfar ut och letar reda på en bild av världens bästa bil! Sparar till Home, det är den enda mappen som inte verkar konstig. Man vet ju inte, det kanske hoppar fram en pingvin och börjar banka på insidan av skärmen om man går in i fel mapp... Pingviner föressten... vart har de tagit vägen?! Jag trodde det skulle sitta pingviner lite överallt! Men nähedå, jag har inte sett EN ENDA pingvin sedan jag installerade Linux!

I alla fall, gör precis som förut och... jodå, Yarisen dyker upp där bakom fönstret!

Byter tema också när jag ändå är igång.

 

Tänkte jag skulle installera några vettiga typsnitt, allt jag ser på webben är ihoptryckt eftersom att det bara finns ca 15 typsnitt att välja på och inget typsnitt som finns på de flesta hemsidor finns installerat. Bara att dra över till Font mappen var det det stog på fedorafaq.org. Tog fram disketten med tre windowsfonter och drog över. Gick inte. Drog över. Gick inte. Kopierade filerna. Klistrade in dem. Gick inte.

 

Tänkte jag skulle provspela lite spel. Tux racer verkar kul. Det är det också. Förutom att grafiken är taggig och det tar ca 2 sekunder för spelet att upptäcka att jag har tryckt på en knapp.

Får skaffa nya drivare till grafikkortet någon gång...

Nibbles funkar bra, det är som Snake till nokiamobiler. Någon Asteroids variant hittar jag även.

 

Mailprogrammet funkar nästan direkt. Inga nya mail. Men varför står vädret i Boston när jag har sagt att jag bor i Sverige?

 

Messenger varianten funkar bra, kan inte ta emot så många smileys bara...

 

Mega99 's screencatcher program är nerladdat och klart. Får logga in som root för att få tillgång till mappen Opt där jag ska packa upp filen. Går in i mappen som just skapades och sedan Bin och något mer. Tar record, spelar in någon sekund och tar stop. Den står och *Finishar movie* i några minuter innan jag stänger det. Inget "Detta program svarar inte"! JIPPIE!!! Man kan helt vanligt s-t-ä-n-g-a program som inte funkar, man behöver inte hålla på med en massa ctrlaltdelete grejjer! Funkar gör det iaf inte så sorry mega, någon mer erfaren linuxanvändare får nog göra en film...

 

post-5288-1125943702_thumb.jpg

Bildbehandling funkar perfekt i avancerade The GIMP

 

post-5288-1125943693_thumb.jpg

Bakgrundsbilden är bytt! Men varför står vädret i Boston i mailprogrammet när jag bori Sverige?

 

post-5288-1125943721_thumb.jpg

Ett terminalfönster... dessa har jag haft alltför mycket att göra med trots att jag inte har gjort något avancerat!

 

post-5288-1125943711_thumb.jpg

Detdär ***** filsystemet!!!

 

Lite vad jag har lärt mig idag:
Med kommandot uname kan man få info om datorn. uname -a ger all info om datorn och linuxversionen som man kan få med uname kommandot.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Synd att det inte funkade....

Föresten,, Jag håller på att ladda ner Mandrake Linux.

Jag hade tänkt börja skriva om skillnaderna mellan de olika linux varianterna sen.

Eftersom att Linux är open source kan man ju ändra på källkoden.

Skapa sitt egna Linux.... Mega Linux (LoL).

 

 

 

 

 

 

Linux har, hmm, ungefär 5 kända allvarliga virus.

Till skillnad från Windows 12000 virus.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eh, vet du ens vad Mandrake betyder?

Det var ett av dom onödigaste inläggen jag sett.

Och vad får dig att tro att vi ens bryr oss ett dugg om du har Mandrake till x-box?

Redigerat av Mega99
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehe fler som provar på Linux.. Har själv börjat lära mig om det i skolan så snart slänger jag in det här hemma med skulle jag tro. Finns många trevliga kommandon i Linux synd bara att programutbudet är så litet i jmf med Windows.

 

Jovisst är det så. Men de program som finns är oftast gratis och det är det inte många program till windows som är. Inte de bra i alla fall :/
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men VARFÖR så lite pingviner?!

 

När jag bootar upp slackware sitter Tux (Linuxpingvinen) högst upp på skärmen en stund. Om du vill ha fler pingviner får du nog ladda hem det. Finns massor med fina bakgrundbilder och ikoner :)

 

Men som du säger. Det borde finnas fler som kommer med när man installerar linux :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...