Hoppa till innehåll

Skatter


Champion
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 112
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Xade: Och vad har du tänk Bosses brandkår och Peters poliskår ska få in pengar från? Ska de få halva bytet i hittelön när de haffat en bankrånare? Tänk om ingen rånar (eller i alla fall inte tillräckligt många), då går de i konkurs. Samma gäller Bosses brandkår. Ska de ta betalt? 10 000kr för varje släckning och 5 000kr för varje utryckning (utan släckning).

Det funkar inte.

 

Jag förstår inte varför ni tror att de som tjänar mycket måste betala så mycket skatt att de knappt kan leva. De tjänar fortfarande mer än alla andra som inte har lika hög bruttolön.

 

Hur blir det med vägarna då? Ska ett privatföretag ta betalt för att man ska få åka på dem? Tullkontroller överallt?

 

De som tjänar mycket ska kunna leva lyxliv och ha det bättre än andra, det är poängen med att tjäna mycket. Det är därför man pluggar i skolan så att man ska få ett så bra som möjligt så att man kan bli rik.

 

Vägarna ska man få åka på...

 

Allt borde ägas privat

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Xade: Och vad har du tänk Bosses brandkår och Peters poliskår ska få in pengar från? Ska de få halva bytet i hittelön när de haffat en bankrånare? Tänk om ingen rånar (eller i alla fall inte tillräckligt många), då går de i konkurs. Samma gäller Bosses brandkår. Ska de ta betalt? 10 000kr för varje släckning och 5 000kr för varje utryckning (utan släckning).

Det funkar inte.

 

Jag förstår inte varför ni tror att de som tjänar mycket måste betala så mycket skatt att de knappt kan leva. De tjänar fortfarande mer än alla andra som inte har lika hög bruttolön.

 

Hur blir det med vägarna då? Ska ett privatföretag ta betalt för att man ska få åka på dem? Tullkontroller överallt?

 

ja men vad tror du skulle hända ifall den här sortens system skulle bytas med en vips..eftersom praktisk sätt så lever sverige på skatt men dom borde oxo börja utnytja allt skog som finns..!

och jag tycker att stora företag som ikea,ica borde på nåt sätt hjälpa till bättre ekonomi.

men sen måste vi titta på skattefuskare som inte betalar skatt så det blir orättvis mot skattebetalarna!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Xade: Och vad har du tänk Bosses brandkår och Peters poliskår ska få in pengar från? Ska de få halva bytet i hittelön när de haffat en bankrånare? Tänk om ingen rånar (eller i alla fall inte tillräckligt många), då går de i konkurs. Samma gäller Bosses brandkår. Ska de ta betalt? 10 000kr för varje släckning och 5 000kr för varje utryckning (utan släckning).

Det funkar inte.

 

Jag förstår inte varför ni tror att de som tjänar mycket måste betala så mycket skatt att de knappt kan leva. De tjänar fortfarande mer än alla andra som inte har lika hög bruttolön.

 

Hur blir det med vägarna då? Ska ett privatföretag ta betalt för att man ska få åka på dem? Tullkontroller överallt?

 

Jag förstår inte det där men gratis vägar. Vad ska man få in pengar från när de behöver repareras eller när det behöver byggas nya vägar?

 

Guggo, du har helt rätt. Vissa saker behöver vara styrt av staten för att kunna fungera. Men som du säger så finns det några saker som staten skulle kunna släppa taget om, tex Systembolaget. Tanken de har är bra; Att man ska hålla koll på vem som köper sprit (ålder) och hur mycket, att det inte är för billigt så folk har råd att supa sig fulla oftare.

Men många länder klarar sig bra utan det här. Jag tror dock att Sverige har haft Systembolaget för länge för att man ska kunna ta bort det. Jag tror att det skulle säljas mycket mer sprit än idag om vanliga affärer fick lov att sälja. I alla fall de första månaderna eller åren. Sen skulle det kunna bli bra igen. Men det är just den där tiden innan det blir bra som är oroande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Xade: Och vad har du tänk Bosses brandkår och Peters poliskår ska få in pengar från? Ska de få halva bytet i hittelön när de haffat en bankrånare? Tänk om ingen rånar (eller i alla fall inte tillräckligt många), då går de i konkurs. Samma gäller Bosses brandkår. Ska de ta betalt? 10 000kr för varje släckning och 5 000kr för varje utryckning (utan släckning).

Det funkar inte.

 

Jag förstår inte varför ni tror att de som tjänar mycket måste betala så mycket skatt att de knappt kan leva. De tjänar fortfarande mer än alla andra som inte har lika hög bruttolön.

 

Hur blir det med vägarna då? Ska ett privatföretag ta betalt för att man ska få åka på dem? Tullkontroller överallt?

 

 

eh... varför, varför skulle IKEA och ICA hjälpa... <_< de bryr sig inte....

 

Alltid detta hjälpande... "Hjälp de som har det sämre än er" ... bullshit...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Allt handlar inte om tjänster och gentjänster man blir mer omtyckt och älskad av andra människor och det är också makt

2. Du lever i ett bättre land du får ett bättre sammvete

3. Men om en tjänar i överflöd av pengar så förlorar han inget på att ge bort lite så andra ska kan ha det bättre.

 

Om jag ska ställa en lite fråga om du fick 100 kr så fick du ett val att behålla dom eller ge dom till ett barn i afrika som behövde 100 kr för att köpa medecin mot hans sjukdom annars skulle han inte överleva vad skulle du välja.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...