Hoppa till innehåll

Hmm... Game Maker


NossLoad

Rekommendera inlägg

Hej! Sry för att jag har gjort ett liknande ämne men om du är admin så var snäll och tabort det :D.

 

I detta ämne ska vi diskutera Game Maker (t.ex Frågor,Svar,Åsikter och versioner) Om du har gjort ett eget spel och du vill att fler ska spela det så lägg upp det här.

 

Frågor jag har :

 

1. Räknare som räknar uppåt.

 

2. Spel idèr

 

3. En text editor där man skriver i en sak och sen så trycker du på en knapp så kan du se vad du har skrivit

 

4. Som ungefär en inloggning där du får upp en text editor där du ska skriva i ett speciellt lösenord som inte du har bestämt men som programeraren har bestämt.

 

5. Hur gör man så att du typ kan ha en lampa (t.ex det är mörkt i ett rum så ska du ha en lampa att lysa upp rummet med men fast du håller i den men du ser bara typ 20 pixlar framför dig allt annat är mörkt/svart.

 

6. Hur gör man så att rumet rör sig frammåt/bakåt/vänster/höger typ som på 1942.

 

7. Någon som kan skicka en txt fil med grunderna (kommandona och beskrivningarna/händelserna för kommandot) i kodning till Game Maker.

 

TACKSAM FÖR SVAR,FRÅGOR OCH ÅSIKTER

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

4. Skulle jag vara du skulle jag använda något annat program exempelvis Mio Factory för att göra det. eller något i ex. VB.

5. En variant (fast vet inte om det funkar) är att ha en massa "mörka" objekt och sedan lägga in något som tog bort objektet på en viss plats eller ändrar det till något. Kanske något du kan vidareutveckla...

6. Menar du att den ska röra sig av sig själv eller när man kommer nära kanten av rummet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

4. Skulle jag vara du skulle jag använda något annat program exempelvis Mio Factory för att göra det. eller något i ex. VB.

5. En variant (fast vet inte om det funkar) är att ha en massa "mörka" objekt och sedan lägga in något som tog bort objektet på en viss plats eller ändrar det till något. Kanske något du kan vidareutveckla...

6. Menar du att den ska röra sig av sig själv eller när man kommer nära kanten av rummet?

 

6. Precis!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

4. Det är ju bara att använda sig av case.

 

Skriv den här koden:

losen = get_string('Skriv kod','')

switch (losen)
{
case 'kod': vad som ska hända; break;

 

Du kan skriva case hur många gånger som helst. Skriv case koden för varje svarsalternativ. Du kan ställa in så att det händer fler saker i koden t.ex.: 1; 2; 3;...

 

Vill du att det hända någonting om man har skrivit fel så skriver du:

 

default: vad som ska hända; break;

 

Va noga att alltid sluta med break; !

 

Givetvis ska du alltid sluta med }¨.

 

Hoppas att det var till någon hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men vad av det är det du menar?  :P

 

nu blev det rörigt. men jag frågade om Menar du menade att den ska röra sig av sig själv eller när man kommer nära kanten av rummet och du svarade precis. men jag har ju ingen aning om vad du menade med precis! att den skulle röra sig av sig själv eller att den skulle röra sig när man kommer nära kanten av rummet?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...