Hoppa till innehåll

Phpbb2


bladefinor
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej!

Jag behöver hjälp med mitt forum. Jag har phpbb2 och när jag har lagt ner den på mitt easyphp-program så kommer jag till en installations-sidan. När jag har skrivit det jag vill skriva så trycker jag ju sen på OK, och då så kommer jag till en error (det står: Critical error...Cannot connect to the database...)

 

Snälla någon som vet hur jag ska göra för att få det att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ja asså hur ska man få igång den da?

 

ska jag typ ha en ODBC nått sånt?

 

Det står så här:

Tack för att du valt phpBB 2. För att slutföra installationen, fyll i informationen som efterfrågas nedan. Kom ihåg att databasen som du tänker installera till redan måste finnas. Om du installerar till en databas som använder ODBC, t.ex. MS Access, så måste du först skapa ett DSN som pekar mot den innan du går vidare.

Redigerat av blade_finor
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, inget konstigt ODBC.

 

För att se om SQL är igång är det väl bara att kolla i easy-php. Där står det om både http-servers och SQL-databasen är igång.

 

Hur är det med uppgiferna du fyller i om SQL-databasen då? Är de rätt?

localhost (som host) och rätt lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du har en egen url så vet jag inte men om det är deras url så vet jag. Gör så här. Skriv i informationen (allt) Kolla om du ahr å,ä,ö med och om det finns några konstiga tecken. Du får inte heller ha för många tecken in namnet (står dock på sidan) jag vet ej hur många man får ha men jag vet att det är väldigt många. Du måste ha en giltig epost/email adress för att "starta" ett forum. Namnet på forumet får ej finnas i databasen. Har du kollat om servern/databasen var nere den dan/veckan/månaden du gjorde det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...