bladefinor Skrivet 17 Oktober 2005 Rapport Skrivet 17 Oktober 2005 Hej! Jag behöver hjälp med mitt forum. Jag har phpbb2 och när jag har lagt ner den på mitt easyphp-program så kommer jag till en installations-sidan. När jag har skrivit det jag vill skriva så trycker jag ju sen på OK, och då så kommer jag till en error (det står: Critical error...Cannot connect to the database...) Snälla någon som vet hur jag ska göra för att få det att fungera? Citera
epaaj Skrivet 17 Oktober 2005 Rapport Skrivet 17 Oktober 2005 Är du säker på att du skrivit in rätt uppgifter om din SQL-databas, eller att den ens är igång? Citera
bladefinor Skrivet 17 Oktober 2005 Författare Rapport Skrivet 17 Oktober 2005 (redigerat) ja asså hur ska man få igång den da? ska jag typ ha en ODBC nått sånt? Det står så här: Tack för att du valt phpBB 2. För att slutföra installationen, fyll i informationen som efterfrågas nedan. Kom ihåg att databasen som du tänker installera till redan måste finnas. Om du installerar till en databas som använder ODBC, t.ex. MS Access, så måste du först skapa ett DSN som pekar mot den innan du går vidare. Redigerat 17 Oktober 2005 av blade_finor Citera
epaaj Skrivet 17 Oktober 2005 Rapport Skrivet 17 Oktober 2005 Nej, inget konstigt ODBC. För att se om SQL är igång är det väl bara att kolla i easy-php. Där står det om både http-servers och SQL-databasen är igång. Hur är det med uppgiferna du fyller i om SQL-databasen då? Är de rätt? localhost (som host) och rätt lösenord? Citera
bladefinor Skrivet 18 Oktober 2005 Författare Rapport Skrivet 18 Oktober 2005 Jag vet inte. måste man typ ha en egen databas eller har den redan det? Om man måste ha en egen databas. Hur fixar jag en? Citera
Katt Skrivet 18 Oktober 2005 Rapport Skrivet 18 Oktober 2005 Vadå? Har du ingen server eller något? Citera
bladefinor Skrivet 18 Oktober 2005 Författare Rapport Skrivet 18 Oktober 2005 (redigerat) nej det har jag inte. Jag använder mej med Dot.reklam Redigerat 18 Oktober 2005 av blade_finor Citera
NossLoad Skrivet 18 Oktober 2005 Rapport Skrivet 18 Oktober 2005 Om du har en egen url så vet jag inte men om det är deras url så vet jag. Gör så här. Skriv i informationen (allt) Kolla om du ahr å,ä,ö med och om det finns några konstiga tecken. Du får inte heller ha för många tecken in namnet (står dock på sidan) jag vet ej hur många man får ha men jag vet att det är väldigt många. Du måste ha en giltig epost/email adress för att "starta" ett forum. Namnet på forumet får ej finnas i databasen. Har du kollat om servern/databasen var nere den dan/veckan/månaden du gjorde det? Citera
epaaj Skrivet 18 Oktober 2005 Rapport Skrivet 18 Oktober 2005 nej det har jag inte. Jag använder mej med Dot.reklam Huh? Jag trodde du hade forumet på din server/dator :S Är det fel? Citera
Katt Skrivet 19 Oktober 2005 Rapport Skrivet 19 Oktober 2005 Dot.reklam? Har en moderator ändrat det inlägget? Jag komm i alla fall inte in på den sidan. Citera
epaaj Skrivet 19 Oktober 2005 Rapport Skrivet 19 Oktober 2005 Dot.reklam? Har en moderator ändrat det inlägget? Jag komm i alla fall inte in på den sidan. Hehe, vissa adresser byts ut mot "reklam" automatiskt :PInget att skrika på oss mods om. Möjligtvis admin då han har bestämt detta. Citera
bladefinor Skrivet 19 Oktober 2005 Författare Rapport Skrivet 19 Oktober 2005 ursäkta mig, men asså jag vill få ett BRA svar ???????????? Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.