Hoppa till innehåll

Copyright


Zantera

Rekommendera inlägg

HUR menar du och vad är det som du vill ha copyright på?

 

Vissa personer vet inte riktigt vad copyright är...det är därför jag frågar.

Copyright är detsamma som upphovsrätt.

 

Om du menar upphovsrätt så behöver du inte göra någonting alls.

Skaparen av materialet får automatiskt upphovsrätt till det.

 

Detta kostar ingenting i Sverige(kostar däremot i vissa andra länder).

 

----------------------------

 

Om du däremot menar patentskydd på produkt så kostar det pengar.

Ju längre man vill ha ett patent, desto mer kostar det (RIKTIGT DYRT).

Redigerat av Jokinen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

HUR menar du och vad är det som du vill ha copyright på?

 

Har för mig att allt som publiceras på internet har copyright om inget annat sägs.

 

Copyrighten tillhör i regel alltid skaparen av materialet såvida inget annat skrivs.

 

 

 

Alltså, om det är något som du skall publicera på internet behöver du egentligen inte göra någonting.. förutom att kanske skriva något i stil med "Copyright Zer0" för visa att det är du som har copyrighten.

 

Typ ett namn på något...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nja, vem som helst kan ansöka, det kan man göra hos Patent och registreringsverket. om det inte är något anstötande eller något som liknar något annat varumärke så tror jag iaf att det borde bli godkänt.

 

alla ansökningar blir dock inte godkända, och som sagt kostar det.

grundavgiften för att skydda ett varumärke, logga, namn etc. är 1300kr. sedan kan man välja till en massa saker som kostar extra men minst 1300kr kostar det.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är säkert en sjuk/dum fråga... men jag undrar om någon vet hur man gör något Copyrighted. Och om det kostar?

 

 

Om man skriver T ex "© Copyright Andersffs."

 

om dom då ska ta informationen så måste dom lämna källa.

 

TM och R. Måste man söka patent för.

 

Helt Gratis.

Redigerat av Andy999
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

fast det gäller precis samma sak utan att skriva in en copyright text, det är det allmänna skyddet som skyddar. nu är det bra att skriva in det så att alla vet det för i vissa länder finns inget sådant skydd och då omfattas materialet inte av skyddet utan copyrighttext.

 

skyddet omfattar bland annat bilder och texter som du skrivit.

 

loggor och varumärken får man regga hos prv för 1300 kr (https://www.prv.se/vei/steg5/kostnad50.jsp)

 

nu vet jag inte om det är så jättenödvändigt att regga ett namn såvida du inte ska ha ett företag men...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nja, vem som helst kan ansöka, det kan man göra hos Patent och registreringsverket. om det inte är något anstötande eller något som liknar något annat varumärke så tror jag iaf att det borde bli godkänt.

 

 

Alla kan ansöka ja...men alla kan inte trademarka.

 

Om du försöker trademarka "hej" utan anledning får du ju avslag...garanterat.

Om man däremot har ett företag och en produkt som säljs med det namnet kanske du får det genomfört.

 

Privatpersoner har väldigt liten chans att få trademarks genomförda.

 

Sen har jag för mig att om man t.ex säljer en produkt i enorma mängder så att den produkten blir vida känd eller att företaget blir världskänt och har kedjor över hela världen får man automatiskt ett sorts trademark.

 

Iaf i den mån att om en annan person med okänd produkt (med samma namn) försöker att trademarka den, så får de inte, då folk skulle tro att det var det större företagets produkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...