Hoppa till innehåll

Oljan Tar Snart Slut

kola_king

Rekommendera inlägg

Gäst Bobby Orr

En ny-gammal teknik har förfinats och ska invigas i Finland: 3:e generationens kärreaktorer!

En vanlig 2:a G kärnreaktor skapar 5 ggr mer energi än bensin eller runt 10 ggr mer än från väte.Lika farligt att bo brevid ett sådant verk i 300 år som att drick 4 dl Coca-Cola light.

Allt detta fås med 3G plus härdsmältssäkerhet, yttligare terroristsäkerhet och en betydligt effektivare enrgiskapning. Detta löser förvaringsfrågan.

Vad är bäst? Ska vi förvara koldioxid i våran atmosfär? eller ska vi förvara LITE uran i berg, där ingen kommer åt det och där det inte skadar någon?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 66
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst ymphinorx

En ny-gammal teknik har förfinats och ska invigas i Finland: 3:e generationens kärreaktorer!

En vanlig 2:a G kärnreaktor skapar 5 ggr mer energi än bensin eller runt 10 ggr mer än från väte.Lika farligt att bo brevid ett sådant verk i 300 år som att drick 4 dl Coca-Cola light.

Allt detta fås med 3G plus härdsmältssäkerhet, yttligare terroristsäkerhet och en betydligt effektivare enrgiskapning. Detta löser förvaringsfrågan.

Vad är bäst? Ska vi förvara koldioxid i våran atmosfär? eller ska vi förvara LITE uran i berg, där ingen kommer åt det och där det inte skadar någon?

Bortsett från att det inte är omöjligt att leta fram uranen och slänga den över halva finland, eller att de stackars gruvarbetarna i uzbekistan och kanada dör 50 år tidigare, så jovisst! :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De sa på nyheterna för några dagar sedan att Asien och andra länder kommer att bygga mycket mer kärnkraftverk.

Såg också en spanska gruvarbetare som hade jobbat i gruvan sedan han var 12 år han kunde varken läsa eller skriva.

f*n va synd som han..!! :(

Redigerat av Santa_Claus_Driver
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Kärnkraft är inte en långsiktig lösning. Det är nämligen inte heller en förnyelsebar energikälla. När uranet tar slut tar energin slut. Etanol är heller inte så miljövanligt, eftersom det framställs till stor del från socker och i Brasilien hugger man regnskog för fullt för att få plats med fler sockerplantager. Vind- och solkraft är förnyelsebart och miljövänligt. Man har dock tyvärr stött på problem med att ta tillvara solljuset och vindkraft finns det på jorden så mycket att det skulle täcka världens energibehov sexfaldigt, men vem vill fylla hela jorden med vindkraftverk?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag reagerar inte så häftigt på det här, när oljan tar slut så tar den helt enkelt slut. Och om den tar slut och det blir färre som kör bilar skulle det förbättra naturen otroligt mycket, mindre avgaser och inga oljeutsläpp i haven.

För ett tag sedan när jag kollade på teve, så handlade det om miljöfria bilar som gick på elektronik eller något sådant, kommer inte i håg riktigt vad bilarna drevs på.

Edit: http://www.miljobilar.stockholm.se/templat...le____2168.aspx

Redigerat av Presentation
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt forskare kommer oljeproduktionen att nå sin absoluta topp mellan 2010 och 2020, och efter det kommer produktionen att minska hela tiden tills den tar slut helt. Om oljan tar slut kommer det innebära att man inte kan köra bilar drivna på bensin, utan måste hitta ett alternativt bränsle. Hur reagerar ni på det här?

oljeproduktionen nådde sin topp 2002 och börjar redan gå trögare.. men det finns massa oupptäckta reserver kvar.. det kan jag övertyga er om

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De kommer säkert på något sätt. Om oljan tar slut tar den slut, som Presentation sa. Vi har alltid cyklar till hands, och man kan alltid gå, men det är lite jobbigt om t.ex. skolan ligger långt bort. Jag hörde något om en buss som gick på avföring på TV, men jag är inte helt säker, för jag är väldigt glömsk. Vindkraftverk eller något annat för att få el till husen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...