Hoppa till innehåll

Script I Html-språk


Mezox
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 42
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Kanske så här?

 

<HTML>
<HEAD>


<script LANGUAGE="javascript">
<!--This is one of many scripts which are available at:     *---
//--http://www.JavaScript.nu/javascript                     *---
//--This script is FREE, but you MUST let these lines       *---
//--remain if you use this script.                          *---
function ny_sida(url,width,height)
{
//***---Här kan du ändra fönstrets egenskaper, t.ex. om det ska finnas ett adressfält, en statusrad etc. Testa dig fram för att se vad som ska vara vad. Värdena kan vara "yes" eller "no".
//***-------***************************************************************************************--
egenskaper="toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=yes";

egenskaper+=",width="+width;
egenskaper+=",height="+height;
unik=new Date();
unik=unik.getSeconds()+"_"+unik.getMinutes()+"_"+unik.getHours();
window.open(url,unik,egenskaper);
}
//-->
</SCRIPT>






</HEAD>
<BODY onLoad="java script:ny_sida('http://www.JavaScript.nu/','400','400');">

Bla, Bla, Bla....

</BODY>
</HTML>

 

 

Jag tog ett script från JavaScript.nu och la till lite :visslar:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

html 1.0 klarar inte detta såvitt jag vet.

nu vet jag inte riktigt hur du menar med vad du vill göra men det borde gå att göra i någon form av scriptspråk, javascript t.ex. som inte kräver något mer än vad html gör. kanske även med metataggar men det beror på om du vill köra rak html 1.0 eller någon mer utvecklad version.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

html 1.0 klarar inte detta såvitt jag vet.

nu vet jag inte riktigt hur du menar med vad du vill göra men det borde gå att göra i någon form av scriptspråk, javascript t.ex. som inte kräver något mer än vad html gör. kanske även med metataggar men det beror på om du vill köra rak html 1.0 eller någon mer utvecklad version.

 

Man ska kunna programera det med HTML-språk, vilket sorts script/kod det är spelar inte någon stor roll.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

metataggar KAN gå iaf, men det är inte säkert att alla webbläsare stödjer det, tror det är med i HTML 3 eller nåt...

 

har inte jobbat så mycket med det heller. ska det vara vanlig normal HTML eller går t.ex. dynamisk html bra?

men jag skulle rekommendera javascript, det är det som Technos kod är skriven i och det borde funka.

 

det går även att göra popups med CSS men då är vi inne på html 4.0 och det kan knappast räknas som vanlig html, snarare dynamisk.

 

om inte javascript går bra, vad är anledningen till det? så kanske man kan komma på ett bra sätt att gå runt den saken...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Javascript går bra, även metataggar gör det, men mina kunskaper om metataggar är begränsade, jag kan t.ex. inte poppa upp fönster med det bara komma till en annan sida i samma fönster. Jag tror Techno´s kod går bra men det ska poppa upp ett vanligt fönster inte ett sådant utan toolbar, man kanske kan ändra genom att göra no till yes. Men jag är inte direkt ba på javascript.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

finns hundratals sätt att göra popup på, ett är detta;

<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!--
function popup()
{
window.open("popup.html","popup"); 
}
//-->
</script>

 

 

 

så får du lägga in en onLoad i BODY så att det körs när man kommer till sidan, såhär;

<BODY OnLoad="popup()">

får hoppas att det funkar, kan vara lite lurigt med popupblockeraren i Firefox bara...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nja, tror inte du kan skriva in mer än en sak där, men därmot kan du ju lägga in fler saker i popup funktionen om du vill, t.ex.

<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!--
function popup()
{
window.open("popup.html","popup");
alert("Hejsan detta är en alertruta!");
window.location("enannansida.html");
}
//-->
</script>

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nja, tror inte du kan skriva in mer än en sak där, men därmot kan du ju lägga in fler saker i popup funktionen om du vill, t.ex.

<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!--
function popup()
{
window.open("popup.html","popup");
alert("Hejsan detta är en alertruta!");
window.location("enannansida.html");
}
//-->
</script>

 

Jag menar att inte att två sidor ska poppa upp utan, om man kan launcha två "events" så fort man komer in i sidan. Ska man då göra som det står och slå ihop scripten till en?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...