Hoppa till innehåll

Införskaffa Dödsstraff I Sverige?


Cyper

Tycker du att Sverige ska införskaffa dödsstraff?  

184 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

  • Svar 650
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Ingen aning om jag personligen skulle vilja att mördaren till någon jag kände skulle få dödsstraff. vet itne om jag skulle bry mig så mycket.

 

Men allmänt så är jag nog emot dödsstraff, eller ja, straff som är oåterkalliga. Tänk om man sedan upptäcker att personen som man avrättat var oskyldig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tHOORd, man kan inte jämföra något med mord, mord är det värsta. För mord ska det vara dödstraff, för allt annat fängelse.

 

 

Mindre personer dör av, mördaren i framtiden? Sveriges "livstid" straff är oftast rätt snåla. Man kan komma ut efter tio år, om man har skött sig bra i fängelset. Tänk er om mördaren åker fast när han är 25, då kommer han ut vid 35 års ålder. Tänk dig, vad han vill göra då. Hämnas, på de som vittnade mot honom kanske? Finns det starka bevis mot en person som är anklagad för mord, alltså teknisk bevisning. Då skall han dö.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tHOORd, man kan inte jämföra något med mord, mord är det värsta. För mord ska det vara dödstraff, för allt annat fängelse.

 

Det finns inget som säger att en mördare mördar igen. Klagar själv på att Sveriges straff är för tama, men det har inte med frågan att göra varför det är rättvist att en mördare ska dö. Om man tänker så borde man avrätta alla som begår våldsbrott. Mindre personer blir våldtagna av våldtagaren i framtiden. Mindre personer blir misshandlade av misshandlare i framtiden?. Finns det inte alltid starka bevis mot folk som blir dömda? Men oskyldiga döms ändå, hur kan det då komma sig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Och här måste man igen påpeka, att straffen inte reducerar antalet brott. När de begår brottet har de ju inte tänkt åka fast. Vid tillämpning av dödsstraff tas bara ytterligare ett liv. Det att mord skulle bestraffas på samma och t.ex. våldtäkt med fängelse, ger ju den signalen att det är mer acceptabelt att ta någon annans liv än att våldta någon. "Staten" (el. vem nu det nu skulle vara som mördar mördaren) har ju inga problem med att utfärda mord, men våldtäkter kommer inte på tal. Båda är brott, men mord är mer repulsivt och skall därför straffas hårdare än våldtäkt. De våldtäktsmän som friges, får ju leva hela resten av sitt liv med ryktet som våldtäktsman, men mördarna skulle glömmas bort ganska snabbt.

Redigerat av Perisoreus
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tHOORd, man kan inte jämföra något med mord, mord är det värsta. För mord ska det vara dödstraff, för allt annat fängelse.

 

Ibland hämnas de, kan vara på vittnen, advokater eller relaterade till den mördade. Därför måste de sitta i fängelse väldigt länge eller bli avrättade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag vet så kan väl ingen tvingas vittna, eller?

Själv skulle jag aldrig vittna, inte värt risken.

 

Det finns ingen sådan lag (vad jag vet), men den finns i andra länder. Man kan ju vittna "anonymt", men vad hjälper det om det är maffian som man vittnar i mot. Du har rätt, det är inte värt att ta risken och vittna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...