Hoppa till innehåll

Fobier

Gäst Soffan

Rekommendera inlägg

Fobier. Det är när du har en väldig rädsla för något. Du kan få ångestanfall av det eller bli panikslagen och få svårt att andas etc. Kan vara riktigt obehagligt på sina ställen, dvs.

Många är nog väldigt rädda för att folk ska få veta att man har fobier för olika saker så, de säger det helst inte högt. Men, om man vet det riktiga namnet på sin fobi så blir det kanske genast riktigt coolt att säga att man har en fobi, eller vad sägs?

http://www.enigma.se/info/fobier.htm

Här är en lista på vad fobier. Givetvis så är det inte alla men, en del.

Har ni någon fobi? Lider ni av eran fobi? Vad tycker ni om fobier egentligen?

Jag lider av en telefonfobi, faktiskt. Jag är ibland livrädd för att svara i telefon. Riktigt obehagligt att hålla ett samtal genom en telefon.

Jag ringer i stort sätt aldrig till folk just p.g.a att jag avskyr att svara i telefon. När jag är i skolan (Hotell och Restaurang) där jag måste ta telefonen ibland så får jag bita ihop men, hemma så skippar jag ibland att svara just p.g.a det. De som vill ringa och prata med mig får nästan boka tid för att jag ska vara beredd på att de ska ringa.

Denna fobin är väl ganska töntig egentligen och, jag vet inte varför jag har en fobi för det. Jag kan prata med folk mellan fyra ögon men, i telefon så kan man inte ha samma frihet som IRL. På riktigt så går det att använda kroppsspråk och att kunna göra sig lätt förstådd på andra sätt än bara tal. Man slipper även dödstystnad när man umgås med folk eftersom att då kan man göra något medans man inte har något att säga. Det är inte samma sak med telefoner direkt.

Så, berätta om er fobi (gärna skriva upp namnet om ni hittar det) gärna. Kanske även varför ni har fått den? Vad ni tycker om fobier etc.

*Edit: Ursäkta. Det blev något fel med den andra. :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 41
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Min höjrädds fobi(Akrofobi) påminner lite om Humla's. Jag är inte rädd för att flyga men jag blir rädd när jag står på balkonger. Ibland blir jag till och med illamående när jag ser höga höjder på tv.

En annan fobi jag har är Brunn-fobin som inte finns med på listan. I varje fall så hatar jag brunnar och då menar jag sådana fyrkantiga på gatan med ett stort lock för, varför jag är rädd är för att jag en gång hörde en spökhistoria om en flicka som drunknade i en brunn. Jag tycker att det är läskigt att bara titta ner i en brunn ibland.

Där har ni mina fobier.

Redigerat av Ripto
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klaustrofobi, jag hatar små utrymmen

Araknofobi, ja blir helt enkelt livrädd!

Jag är oxå höjdrädd, men jag har inga problem med att flyga, men att vara nära t.ex en hög kant eller en balkong pallar ja typ inte...

Jag har oxå Brofobi.., jag får typ panik när jag går/åker på broar!

Redigerat av MightyMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja har klaustrofobi,Fonofobi och Araknofobi.

Snälla. Skriv lite mer än vad du nu har skrivit.

ThePunisher: Vatten är väl skoj? Kunna bada och simma?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
  • Skapa ny...