tHOORd Skrivet 13 September 2006 Rapport Dela Skrivet 13 September 2006 (redigerat) Därför staterna har ansvar för samhället. Avrätta=Icke mörda Avrätta=mörda Ett dödsstraff är ett mord enligt svensk lag, och i våra ögon är det då mord och inget annat. Redigerat 13 September 2006 av tHOORd Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
123spill Skrivet 13 September 2006 Rapport Dela Skrivet 13 September 2006 Om det är i vårat land ja för det är all form av mord olaglig men inte utomlands (dödsstraff alttså). Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 13 September 2006 Rapport Dela Skrivet 13 September 2006 Därför staterna har ansvar för samhället. Avrätta=Icke mörda Men vad förstår du inte, i de länder där man lagligt får avrätta av staten/domstolen så är inte den formen av avrättning mord. I Sverige är det mord nu men om det skulle bli lagligt så skulle det inte vara mord. Det är ju det hela tråden går ut på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
tHOORd Skrivet 13 September 2006 Rapport Dela Skrivet 13 September 2006 Därför staterna har ansvar för samhället. Avrätta=Icke mörda Nej det har jag inte sagt heller. Men eftersom att detta inte är lagligt i Sverige, så är det mord i VÅRA ögon alltså inte i det andra landets. Exempel: Vi säger att det blir lagligt att mörda i USA, vem som helst för ta någons liv. I sverige skulle vi alltså se detta som mord, eftersom att det inte är lagligt i SVERIGE. Förstår du? Jag menar inte att svensk lag ska gälla i andra länder utan att enligt den lag som vi följer anses det som mord. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 13 September 2006 Rapport Dela Skrivet 13 September 2006 Därför Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 13 September 2006 Rapport Dela Skrivet 13 September 2006 Suck... kan du inte försöka tänka hur det var om det vore lagligt i Sverige. Det är mord i dina ögon, i mina ögon är det inte det, i mina ögon är det okej att avrätta någon om det är staten som gör det mot en intagen fånge. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 13 September 2006 Rapport Dela Skrivet 13 September 2006 Men man får ju inte göra skillnad på hurdan personen som mördar är! En människa är alltid en mördare om denne avsiktligt tar någon annans liv OAVSETT vem som gör det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst DonKeN Skrivet 13 September 2006 Rapport Dela Skrivet 13 September 2006 thOOrd, hade han dödat någon i din släkt så tvekar jag på att du inte skulle vilja att han slapp dödsstraff. Tycker du inte t.ex dem som planerade Kapningen mot World Trade Center borde få dödsstraff? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 14 September 2006 Rapport Dela Skrivet 14 September 2006 Men man får ju inte göra skillnad på hurdan personen som mördar är! En människa är alltid en mördare om denne avsiktligt tar någon annans liv OAVSETT vem som gör det. Alltså, det är klart, men om man som man gör i vissa länder mördar lagligt, dvs genom staten där mördare blivit dömda i domstol till dödstraff. De som utövar dödstraffen är inte mördare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
123spill Skrivet 14 September 2006 Rapport Dela Skrivet 14 September 2006 Japp helt rätt. Men som du sa th00rd så om det skulle bli lagligt i USA att mörda så skulle det i våra ögon vara mord. Men så skulle inte jag iaf se det,eftersom det är lagligt där så skulle jag inte se det som mord. Även om det skulle vara det i Sverige. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
tHOORd Skrivet 14 September 2006 Rapport Dela Skrivet 14 September 2006 thOOrd, hade han dödat någon i din släkt så tvekar jag på att du inte skulle vilja att han slapp dödsstraff. Tycker du inte t.ex dem som planerade Kapningen mot World Trade Center borde få dödsstraff? Som jag sa tidigare, vem person har mördat skall inte spela någon roll. Och skulle det nu vara så att det var någon som hade dödat någon nära o kär till mig så påverkar inte det min ståndpunkt. Oavsett om han/hon får dödsstraff eller ej så får inte jag tillbaka den jag har förlorat. Vi vänder på det, jag tror nog att du hade haft andra åsikter om det var någon när o kär till dig som blivit dömd till dödsstraff. 123spill: Så med andra ord hade du tyckt det var helt okej om det blev lagligt att mörda i USA? Vad hade du sett det som i sådant fall, laglig avrättning? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
123spill Skrivet 15 September 2006 Rapport Dela Skrivet 15 September 2006 Jag hade sett det som lagligt mord..... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.