Hoppa till innehåll

Saddam Hussein


Gäst Andreasswf

Rekommendera inlägg

  • Svar 348
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Därför staterna har ansvar för samhället.

Avrätta=Icke mörda

 

Men vad förstår du inte, i de länder där man lagligt får avrätta av staten/domstolen så är inte den formen av avrättning mord. I Sverige är det mord nu men om det skulle bli lagligt så skulle det inte vara mord. Det är ju det hela tråden går ut på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Därför staterna har ansvar för samhället.

Avrätta=Icke mörda

 

Nej det har jag inte sagt heller. Men eftersom att detta inte är lagligt i Sverige, så är det mord i VÅRA ögon alltså inte i det andra landets.

 

Exempel: Vi säger att det blir lagligt att mörda i USA, vem som helst för ta någons liv. I sverige skulle vi alltså se detta som mord, eftersom att det inte är lagligt i SVERIGE.

 

Förstår du? Jag menar inte att svensk lag ska gälla i andra länder utan att enligt den lag som vi följer anses det som mord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

thOOrd, hade han dödat någon i din släkt så tvekar jag på att du inte skulle vilja att han slapp dödsstraff. Tycker du inte t.ex dem som planerade Kapningen mot World Trade Center borde få dödsstraff?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men man får ju inte göra skillnad på hurdan personen som mördar är! En människa är alltid en mördare om denne avsiktligt tar någon annans liv OAVSETT vem som gör det.

 

Alltså, det är klart, men om man som man gör i vissa länder mördar lagligt, dvs genom staten där mördare blivit dömda i domstol till dödstraff. De som utövar dödstraffen är inte mördare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

thOOrd, hade han dödat någon i din släkt så tvekar jag på att du inte skulle vilja att han slapp dödsstraff. Tycker du inte t.ex dem som planerade Kapningen mot World Trade Center borde få dödsstraff?

 

Som jag sa tidigare, vem person har mördat skall inte spela någon roll. Och skulle det nu vara så att det var någon som hade dödat någon nära o kär till mig så påverkar inte det min ståndpunkt. Oavsett om han/hon får dödsstraff eller ej så får inte jag tillbaka den jag har förlorat.

 

Vi vänder på det, jag tror nog att du hade haft andra åsikter om det var någon när o kär till dig som blivit dömd till dödsstraff.

 

123spill: Så med andra ord hade du tyckt det var helt okej om det blev lagligt att mörda i USA? Vad hade du sett det som i sådant fall, laglig avrättning?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...