Hoppa till innehåll

Störande Pip Ljud


WASD

Rekommendera inlägg

testade just på pappa han hörde det inte :blink: pratade om det i skolan och dom sa att det var en för hög frekvens typ som med synen fast annorlunda att ju äldre man blir ju sämre ser man, när man blir äldre så kan man inte höra såna frekvenser längre

+ visste ni att 103 db är dubbelt så mycket som 100db, för var tredje db fördubblas ljudstyrkan så t.ex. 80db är 10(!) gånger högre ljudstyrka än 50db

 

Stämer bra det, samma med Richterskalan för jordbärvningar. Algoritmisk skala tror jag att det kallas...

 

Från början kan en människa uppfatta ljud inom omfånget ca 20 - 20 000 Hz. Detta har inget med ljudnivå att göra för er som trodde det utan höjden (mörka och ljusa toner).

Men när man blir äldre försämras hörseln och detta har man utnyttjat. Säg att ljudet är ett ljud på 18 000 Hz, då kan ju självklart inte de som bara kan höra upp till 16 000 Hz höra ljudet, medans yngre som kanske kan höra ljud upp till 19 000 Hz kan uppfatta ljudet.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

  • 4 veckor senare...

hörseln blir sämre när man blir äldre en klle på våran skola sätter på den på engelska lektionen

 

lägsta vi hör är 20 Hz högsta frekvensen vi barn kan höra är runt 20 000 Hz vuxna hör runt 15 000 Hz och ljudfilen har frekvens på ca 18 000 Hz

 

finns den inte som .AMR fil ??? min mobil är stenålder den tar inte Mp3 förresten så har ju mion pappa en liten radiosändare som jag kan ansluta till min iPod LOL störning på radio :D

 

för dom som är intresserade av TuneCast II Mobile FM Transmitter klicka här --> länk

Redigerat av cyber-fox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...