Hoppa till innehåll

Är Det Ok Med En Vit Lögn?


LillBerra

Rekommendera inlägg

Är det OK med en vit lögn?

 

Det här stod skrivet på baksidan av ett mjölkpaket:

 

"När du kommer till skolan en morgon möts du av din bästa kompis Markus, som har fått ett par nya skor av sin mamma. Själv tycker du de är jättefula och skulle aldrig kunna tänka dig att ha ett par likadana. Markus är jätteglad för skorna och frågar om du också gillar dem.

Hur gör du? Säger du som det är, att de är de fulaste skor du någonsin sett, eller håller du med Markus för att inte göra honom ledsen?"

 

Nå, tycker ni det är okej med vita lögner? Brukar ni själv säga motsatsen till vad ni egentligen tycker, bara för att inte såra den du känner?

Diskutera ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Nah, varför skulle jag säga något som inte är sant?

 

Det här händer ju faktiskt ganska ofta fast i olika situationer.. och om jag ska säga att något verkligen är skitfult och töntigt så känns det alltid bättre att överdriva det ännu mer, så det nästan känns ironiskt nog.

 

Och jag tycker verkligen illa om folket som inte säger vad dom tycker om grejerna jag fått eller fixat fram, ~. Det känns så plasmic ocean. Säg vad ni tycker istället. Markus, din vän, ska inte kunna ge dig kritik för att du tycker hans nya, glansiga skor är cpfula.

Redigerat av Slasktratt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror väl mycket på hur personen är som person. Är han/hon blyg, tyst eller osäker skulle jag nog säga att dom var ganska snygga, om man nu t.e.x pratar om kläder. Om personen skulle ha bra självförtroende, vara säker och inte bry sig så mycket om någon säger något sådant skulle jag nog säga det. I min klass är alla väldigt snabba oavsett person att säga till någon att "Det där ser faktiskt förjävligt ut!" ;P

 

På TV-programmet Idol ser man många som fått en del vita lögner. -.- Varje gång någon riktigt hemsk ställer sig framför juryn så tänker man "Att någon inte sagt till honom/henne att hon sjunger så dåligt." I det och liknande fall tycker jag att det är ok, eftersom personen kommer antagligen göra bort sig ännu mer. Då får man faktiskt ta att personen blir sur.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej det är aldrig okey, hur omständigheterna än är. Jag kan erkänna att jag har sagt några vita lögner, men det är inte bra att göra det. Man ljuger fast att man säger en så kallad ”vit lögn”, personen man säger det till, blir fortvarande lurad.

 

Varför ska man ens säga en vit lögn, jag förstår inte varför man ska ljuga medvetet helt i onödan om några simpla saker.

 

Om någon t.ex. frågar "Hej! Tycker du att mina skor är snygga?". Varför ska man säga en vit lögn i ett sådant tillfälle för? Om man frågar en sådan sak får man faktiskt tåla lite konstruktiv kritik.

 

Sedan så kan man ju lägga upp sin kritik, på ett lite snällare sätt om man tycker riktigt illa om skorna.

 

Bra ordval: Jag tycker inte om färgen, jag föredrar blå färg. Jag tycker de är rätt fula, vad tycker du då?

 

Dåligt ordval: Din mes, det där är tjejskor.

Redigerat av Dolphin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det OK med en vit lögn?

 

Det här stod skrivet på baksidan av ett mjölkpaket:

 

"När du kommer till skolan en morgon möts du av din bästa kompis Markus, som har fått ett par nya skor av sin mamma. Själv tycker du de är jättefula och skulle aldrig kunna tänka dig att ha ett par likadana. Markus är jätteglad för skorna och frågar om du också gillar dem.

Hur gör du? Säger du som det är, att de är de fulaste skor du någonsin sett, eller håller du med Markus för att inte göra honom ledsen?"

 

Nå, tycker ni det är okej med vita lögner? Brukar ni själv säga motsatsen till vad ni egentligen tycker, bara för att inte såra den du känner?

Diskutera ;)

 

 

Klart man säger som man tycker, varför skulle någon ta illa upp av småsaker. I detta fall ens bästa kompis, tror inte han skulle bry sig direkt om ens kompis inte gillade dem. Man har olika smak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En vit lögn lite då och då är ok tycker jag. Angående skorna så behöver man ju inte säga att man tycker de är fina "visst" eller "sådär" räcker. Och igentligen borde det inte spela nån roll. Killen med skorna borde kunna ta att du inte gillar hans skor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Era små vidunderliga ljugare!

Jag tror uppriktigt talat ni alla ljuger som hästen travar här.

Jag skulle absolut inte säga till någon att dennas skor var fula det är inte min ensak.

Även om han frågar tror jag inte han/hon vill höra svar som "Nej dom är fula".

Däremot om hon/han är på väg att köpa skor som är fula kan man säga det.

Men om denna väl har köpt är det rentav idiotiskt att säga något sådant.

Men om någon frågar typ i en tråd "min nya banner vad tyx?" så är jag helt ärlig, men kläder är något man ska hålla tillbaka kommentarerna med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Era små vidunderliga ljugare!

Jag tror uppriktigt talat ni alla ljuger som hästen travar här.

Jag skulle absolut inte säga till någon att dennas skor var fula det är inte min ensak.

Även om han frågar tror jag inte han/hon vill höra svar som "Nej dom är fula".

Däremot om hon/han är på väg att köpa skor som är fula kan man säga det.

Men om denna väl har köpt är det rentav idiotiskt att säga något sådant.

Men om någon frågar typ i en tråd "min nya banner vad tyx?" så är jag helt ärlig, men kläder är något man ska hålla tillbaka kommentarerna med.

 

Varför hålla tillbaks på något så vardagligt som kläder?

jag dömer saker som haircuts, inslagspapper till skolböcker, linjaler, externa hårddiskar, pennor, pubertetsmustascher och rumpor så fort någon frågar efter det? Och ja, jävligt ärligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...