WASD Skrivet 7 November 2006 Rapport Skrivet 7 November 2006 (redigerat) en nackdel är att man skriver *fråga*? 1. Alternativ 1 2. Alternativ 2 3. Alternativ 3 & sedan ändrar admin det, det skulle vara bättre om man kunde trycka på omröstnings knappen direkt det med -s & också väldigt dåligt. Redigerat 7 November 2006 av WASD Citera
Fusion Skrivet 7 November 2006 Rapport Skrivet 7 November 2006 Tycker du att "WASD presentation" låter bättre, eller? Citera
WASD Skrivet 7 November 2006 Rapport Skrivet 7 November 2006 nej, mitt namn slutar inte på S så jag ska få ett extra S där men för dom som slutar på S så står det ju Hanss press.. med 2 S som inte ser fint ut Citera
Slasktratt Skrivet 7 November 2006 Rapport Skrivet 7 November 2006 (redigerat) Men det är ju inte grammatiskt fel. Såvida du inte var ironisk/sarkastisk i ditt inlägg *förvirrad* :S Genitiv (ägandeform) Fråga: Hur skrivs genitivform? Svar: Med -s i egennamn, t.ex. Stockholms slott, Louises brev, Bushs uttalande. Utan -s i stående förbindelser vid ortnamn som slutar på vokal, t.ex. Torsby kommun. Oförändrad form i namn som slutar på -s, -x, -z, t.ex. Västerås domkyrka, Kalix kommun, Schweiz utrikespolitik. Med kolon och -s efter förkortningar, t.ex. EU:s, fp:s. Om förkortningen slutar på s lämnas genitiven omarkerad: SAS styrelse. Förkortningar som uppfattas eller uttalas som ord får vanlig genitiv som vanliga ord med s, t.ex. Unicefs, Natos. När genitiv-s i namn som består av flera ord fogas till huvudordet, "Länsstyrelsens i Kalmar län beslut", uppfattas detta av många som stelt. Sätt hellre genitivmärket i sista ordet i namnet, "Länsstyrelsen i Kalmar läns beslut". Men det allra bästa är att formulera om hela frasen: "Ett beslut av länsstyrelsen i Kalmar län". Folk som har användarnamn som slutar på -s blir behandlade felaktigt enligt det fetmarkerade exemplet i Regeringskansliets svar på saken. http://www.regeringen.se/sb/d/2729;jsessionid=atHA8HtJtXF5#G Det är klart att det är diskrimerande att bli behandlad grammatiskt fel. Men jag orkar inte tjafsa om det, för jag tycker det är jävligt löjligt; men jag påpekade bara. :) Redigerat 7 November 2006 av Slasktratt Citera
Selene Skrivet 7 November 2006 Rapport Skrivet 7 November 2006 Förstår inte riktigt vad det är att ta upp, är man inte en aningen petnoga om man blir upprörd över ett S. Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.