Hoppa till innehåll

Frågelådan+ >:(

Findus

Rekommendera inlägg

en nackdel är att man skriver

*fråga*?

1. Alternativ 1

2. Alternativ 2

3. Alternativ 3

& sedan ändrar admin det, det skulle vara bättre om man kunde trycka på omröstnings knappen direkt

det med -s & också väldigt dåligt.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det är ju inte grammatiskt fel.

Såvida du inte var ironisk/sarkastisk i ditt inlägg *förvirrad* :S

Genitiv (ägandeform)

Fråga: Hur skrivs genitivform?

Svar: Med -s i egennamn, t.ex. Stockholms slott, Louises brev, Bushs uttalande.

Utan -s i stående förbindelser vid ortnamn som slutar på vokal, t.ex. Torsby kommun.

Oförändrad form i namn som slutar på -s, -x, -z, t.ex. Västerås domkyrka, Kalix kommun, Schweiz utrikespolitik.

Med kolon och -s efter förkortningar, t.ex. EU:s, fp:s.

Om förkortningen slutar på s lämnas genitiven omarkerad: SAS styrelse.

Förkortningar som uppfattas eller uttalas som ord får vanlig genitiv som vanliga ord med s, t.ex. Unicefs, Natos.

När genitiv-s i namn som består av flera ord fogas till huvudordet, "Länsstyrelsens i Kalmar län beslut", uppfattas detta av många som stelt. Sätt hellre genitivmärket i sista ordet i namnet, "Länsstyrelsen i Kalmar läns beslut". Men det allra bästa är att formulera om hela frasen: "Ett beslut av länsstyrelsen i Kalmar län".

Folk som har användarnamn som slutar på -s blir behandlade felaktigt enligt det fetmarkerade exemplet i Regeringskansliets svar på saken.

http://www.regeringen.se/sb/d/2729;jsessionid=atHA8HtJtXF5#G

Det är klart att det är diskrimerande att bli behandlad grammatiskt fel. Men jag orkar inte tjafsa om det, för jag tycker det är jävligt löjligt; men jag påpekade bara. :)

Redigerat av Slasktratt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...