WASD Skrivet 7 November 2006 Rapport Dela Skrivet 7 November 2006 (redigerat) en nackdel är att man skriver *fråga*? 1. Alternativ 1 2. Alternativ 2 3. Alternativ 3 & sedan ändrar admin det, det skulle vara bättre om man kunde trycka på omröstnings knappen direkt det med -s & också väldigt dåligt. Redigerat 7 November 2006 av WASD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fusion Skrivet 7 November 2006 Rapport Dela Skrivet 7 November 2006 Tycker du att "WASD presentation" låter bättre, eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 7 November 2006 Rapport Dela Skrivet 7 November 2006 nej, mitt namn slutar inte på S så jag ska få ett extra S där men för dom som slutar på S så står det ju Hanss press.. med 2 S som inte ser fint ut Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Slasktratt Skrivet 7 November 2006 Rapport Dela Skrivet 7 November 2006 (redigerat) Men det är ju inte grammatiskt fel. Såvida du inte var ironisk/sarkastisk i ditt inlägg *förvirrad* :S Genitiv (ägandeform) Fråga: Hur skrivs genitivform? Svar: Med -s i egennamn, t.ex. Stockholms slott, Louises brev, Bushs uttalande. Utan -s i stående förbindelser vid ortnamn som slutar på vokal, t.ex. Torsby kommun. Oförändrad form i namn som slutar på -s, -x, -z, t.ex. Västerås domkyrka, Kalix kommun, Schweiz utrikespolitik. Med kolon och -s efter förkortningar, t.ex. EU:s, fp:s. Om förkortningen slutar på s lämnas genitiven omarkerad: SAS styrelse. Förkortningar som uppfattas eller uttalas som ord får vanlig genitiv som vanliga ord med s, t.ex. Unicefs, Natos. När genitiv-s i namn som består av flera ord fogas till huvudordet, "Länsstyrelsens i Kalmar län beslut", uppfattas detta av många som stelt. Sätt hellre genitivmärket i sista ordet i namnet, "Länsstyrelsen i Kalmar läns beslut". Men det allra bästa är att formulera om hela frasen: "Ett beslut av länsstyrelsen i Kalmar län". Folk som har användarnamn som slutar på -s blir behandlade felaktigt enligt det fetmarkerade exemplet i Regeringskansliets svar på saken. http://www.regeringen.se/sb/d/2729;jsessionid=atHA8HtJtXF5#G Det är klart att det är diskrimerande att bli behandlad grammatiskt fel. Men jag orkar inte tjafsa om det, för jag tycker det är jävligt löjligt; men jag påpekade bara. :) Redigerat 7 November 2006 av Slasktratt Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Selene Skrivet 7 November 2006 Rapport Dela Skrivet 7 November 2006 Förstår inte riktigt vad det är att ta upp, är man inte en aningen petnoga om man blir upprörd över ett S. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.