Hoppa till innehåll

A-kassan


Kevve

Rekommendera inlägg

A-kassan görs obligatorisk bara så att låginkomsttagarna skall gå ur facket och på så vis ge arbetsgivarna större makt att hunsa med sina anställda hur de vill.

 

Facket är ett j*vla skämt ändå. Det är ingen nyhet för arbetsgivarna att facket finns och vill man avskeda en person så vet man då också hur man gör det utan att facket kan göra något åt saken. Går man med i facket så betalar man säkerligen mer än vad man får ut.

 

Sen det du sa om att arbetslöshet inte är självförorsakat stämmer inte riktigt heller, i vissa fall så är det självförorsakat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst Perisoreus

Gå på vilket dagis/lågstadie som helst! Fråga vad barnen vill bli när de blir stora. Och säg sedan hur många som svarat "Jag vill vara arbetslös fram till pensionen och leva på arbetslöshetsförsäkringen.". Nej, det är nog ingen som säger det, utan de har drömmar och visioner! Det att några sedan i vuxen ålder inte vill söka jobb/utbilda sig måste ju ha orsakats av någontong som hänt i deras liv. Vad fick glöden att slockna? Det finns det lika många svar till som det finns folk som inte aktivt söker jobb. Det gäller att motivera barnen. Kom ihåg: Man kan inte lära en gammal hund att sitta!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå på vilket dagis/lågstadie som helst! Fråga vad barnen vill bli när de blir stora. Och säg sedan hur många som svarat "Jag vill vara arbetslös fram till pensionen och leva på arbetslöshetsförsäkringen.". Nej, det är nog ingen som säger det, utan de har drömmar och visioner! Det att några sedan i vuxen ålder inte vill söka jobb/utbilda sig måste ju ha orsakats av någontong som hänt i deras liv. Vad fick glöden att slockna? Det finns det lika många svar till som det finns folk som inte aktivt söker jobb. Det gäller att motivera barnen. Kom ihåg: Man kan inte lära en gammal hund att sitta!

 

lol, det ända jag hör av folk jag känner... Att lära sig är onödigt, jag tänker hoppa av skolan och försöka fixa svartarbetskraft som pizza bagare.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå på vilket dagis/lågstadie som helst! Fråga vad barnen vill bli när de blir stora. Och säg sedan hur många som svarat "Jag vill vara arbetslös fram till pensionen och leva på arbetslöshetsförsäkringen.". Nej, det är nog ingen som säger det, utan de har drömmar och visioner! Det att några sedan i vuxen ålder inte vill söka jobb/utbilda sig måste ju ha orsakats av någontong som hänt i deras liv. Vad fick glöden att slockna? Det finns det lika många svar till som det finns folk som inte aktivt söker jobb. Det gäller att motivera barnen. Kom ihåg: Man kan inte lära en gammal hund att sitta!

 

Samma här faktiskt. Efter en träning så stod vi i omklädningsrummet o diskutera vad vi ville jobba med senare i livet. Jag sa att jag ville gå uniform eller nått liknande, ungefär alla skratta. Då frågade jag en vad han ville jobba med han. Då svarade han mig: Jag ska nog hoppa av skolan och bli en byggare o sedan jobba svart. Då svarade jag: du vet att du måste ha en viss utbildning för att bli byggare? Då säger att han att det behöver man inte alls. Efter en massa tjafs och faktiskt en massa skrikande ( :blink: ) så kom alla överens om ett arbete som inte vart svart.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Gäst Perisoreus

Det betyder att deras visioner raserats tidigare. När barn är små har de alltid någon förebild som de vill likna. Tyvärr kan t.ex. grupptrycket få barnen att överge sina drömmar för det är "töntigt". De som i sin tur "grupptrycker" och får det att låta som "töntigt" är barn som mår dåligt. Att de mår dåligt kan bero på många olika saker. Hemmet etc. En annan sak är att svartarbete inte anses som ett brott, utan som något som "alla gör". Det bör åtgärdas snarast. Mer resurser för att få fast svartarbetare (de åker dock fast nuförtiden också förr eller senare, men oftast senare).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det betyder att deras visioner raserats tidigare. När barn är små har de alltid någon förebild som de vill likna. Tyvärr kan t.ex. grupptrycket få barnen att överge sina drömmar för det är "töntigt". De som i sin tur "grupptrycker" och får det att låta som "töntigt" är barn som mår dåligt. Att de mår dåligt kan bero på många olika saker. Hemmet etc. En annan sak är att svartarbete inte anses som ett brott, utan som något som "alla gör". Det bör åtgärdas snarast. Mer resurser för att få fast svartarbetare (de åker dock fast nuförtiden också förr eller senare, men oftast senare).

 

För det första så har spelar det ingen roll om barn har drömmar om att bli brandmän,polismän osv, vad har den saken med A-kassa att göra? Jo du vill visa att man inte har valt själv att vara arbetslös. Men som jag tidigare påpekade, är man arbetslös och går på A-kassa så ska man också tvingas ta det jobb som erbjuds, annars ska man inte vara berättigad till A-kassa längre. Säg att du blir erbjuden ett jobb som städare på Mc Donalds, hur många barn har dessa drömmar och hur många utbildade tar dessa jobb tror du. Vissa nekar jobb för att lönen är för låg, varför jobba o slita för samma peng som man får i A-kassa när man lika gärna kan slappa.

 

Tycker det inte är några problem med svartarbetare (i viss mån), alla har säkerligen arbetat svart nångång. T.ex. Barnvakter. Själv arbetade jag svart efter min skolgång som trädfällare samt åt ett statligt bolag som utåt sett är helt emot svartarbetare. Att jobba svart är inga framtidsplaner, speciellt inte för mig då jag har svårt att spara pengar, dvs att spara pengar till pensionen skulle inte gå. Därför jobbar jag nu vitt och är nöjd med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Om man avböjer ett jobberbjudande dras a-kassan in; så även med de gamla reglerna. Det enda nya är att de sämre ersättningarna bäddar för en låglönemarknad. Sverige skall konkurrera med kompetens och pålitlighet, ej billig arbetskraft.

 

Alla som arbetar svart stjäl, genom uteblivna skatteinkomster. Dessa skatter skulle man ha kunnat använda till att anställa lärare, reparera någon gata i kommunen etc., men genom att personen i fråga väljer att behålla själv p.g.a. sin girighet, måste dessa satsningar skjutas upp. Dessutom skall företag som erbjuder svartarbete straffas kännbart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man avböjer ett jobberbjudande dras a-kassan in; så även med de gamla reglerna. Det enda nya är att de sämre ersättningarna bäddar för en låglönemarknad. Sverige skall konkurrera med kompetens och pålitlighet, ej billig arbetskraft.

 

Alla som arbetar svart stjäl, genom uteblivna skatteinkomster. Dessa skatter skulle man ha kunnat använda till att anställa lärare, reparera någon gata i kommunen etc., men genom att personen i fråga väljer att behålla själv p.g.a. sin girighet, måste dessa satsningar skjutas upp. Dessutom skall företag som erbjuder svartarbete straffas kännbart.

 

 

Nej så är det inte alls. För det första så väljer du själv dom jobb du söker, i praktiken så kan man söka jobb som man inte kommer få och ändå vara "aktivt arbetssökande". Detta är fel, man ska bli erbjuden dom jobb som finns och man har chans till att få, avböjer man det man har blivit erbjuden så ska a-kassan dras in. Det gör den inte idag, du har möjlighet att avböja jobb och fortfarande ha a-kassan. Självklart förstår jag varför folk inte vill ta vilket jobb som helst, skulle heller inte vilja jobba på donken. Men som sagt, man får ta det som erbjuds annars skall man inte vara berättigad till a-kassa. A-kassan skall inte vara ett substitut för arbete utan hjälp tills man får ett arbete igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Gäst Perisoreus

Tillämpningen av reglerna har stundvis varit bristfälligt.

Med de gamla reglerna kunde man även dra in a-kassan p.g.a. oskälig ansökning d.v.s. att man med flit sökt jobb man ändå inte får, för att i statistiken vara aktivt arbetssökande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...