Hoppa till innehåll

Datorn - Källan Till Särskrivning?

Shaitan

Rekommendera inlägg

Varje gång man går in på fuska.ses forum vill jag blunda. Varför? Jag är rädd för att få IG i svenska.

Nästan på alla forum finns det någon som kan svenska, men resten kan inte svenska! De håller på att skapa ett språk med engelskans särskrivningar och svenska ord med tyskans stavelser! Svenska språket har om någon generation till ändrats till detta lätta språk där man inte behöver kunna grammatiska regler.

I och för sig skulle detta leda till att fler skulle lära sig svenska eftersom svenska skulle vara lättlärt. Men ska vi tappa vårt riktiga språk ned i kloakens stinkande håla? Tur att man inte är lättpåverkad!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 54
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst Twiztha_MF

nja riktigt så är det ju inte, det är bara fjortis j*vlar som skriver med Z Y och massa skit, man borde ddöpa om internet till fjortis raggning tycker jag, det är ju ändå bara fjortisar som sitter och chattar och så på internet ( skriva i forum är helt OK ) skärp er fjortisar, skaffa ett liv och lär er skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nja riktigt så är det ju inte, det är bara fjortis j*vlar som skriver med Z Y och massa skit, man borde ddöpa om internet till fjortis raggning tycker jag, det är ju ändå bara fjortisar som sitter och chattar och så på internet ( skriva i forum är helt OK ) skärp er fjortisar, skaffa ett liv och lär er skriva.

Hehe, läs igenom ditt inlägg innan du klagar. Du skriver precis som många andra särskrivare, så det är för mig väldigt lustigt att du klagar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att man inte börjar en mening med stor bokstav, eller att man inte alltid avslutar den med en punkt kan jag acceptera. Men ifall det är ett längre sammanhängande stycke så skall man naturligtvis göra det. Twitzthas inlägg kunde mått bra av en punkt eller två, till exempel. . Dock så tycker jag att man borde kunna ta sig tid att stava rätt och att ha en hyffsad grammatik (naturligtvis så gör alla misstag.) Det är faktiskt inte så svårt. Angående förkortningar så tycker jag att vissa kan vara okej, bara det inte går till överdrift. Att skriva saker som "<3" är okej, ifall man skriver det på skoj till någon polare, men aldrig i ett formellt sammanhang. Ord som "KyZzAr" eller "KjAmIzZar" borde det faktiskt vara dödsstraff på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Twiztha_MF

Man ska inte kasta sten i glashus. Du stavar inte heller som en kung eller ens i närheten, säger inte att jag gör det. Men det inlägget var extremt, kanske medvetet?

----------------------------------

Jag tycker personligen att man försämrar sin stavning om man hänger på sådana sidor som Lunarstorm eller ett spamforum på Hamsterpaj, ett forum med många unga medlemmar eller mycket chatt och dylikt. Det är okey och chatta med ”lite lösare språk”, men man kan bli för van för ens eget bästa. Man tänker kanske inte på det, men automatiskt, eller i alla fall rätt enkelt får man dåliga stavningsvanor om man blir medlem på en sida som Lunarstorm. Personligen är jag trött på hela fjortispråket eller vad man ska kalla det, och det blir bara fler och ännu fler som talar det, till och med på rätt vettiga forum.

Och att folk kan stava men inte lägger ner tid på det, och därmed drar ner kvalitén på ett forum stör mig ännu mer.

Bort med fjortispråket! Det är ju för fasiken inte läsbart.

Men å andra sidan gör det inget om man stavar lite fel, men när det är så extremt som särskrivningar, fjortisuttryck och samt inte stor punkt i en början av en mening, då blir jag lite arg.

Fjortispråk är inte läsbart, det är därför jag blir irriterad när jag ser mycket sådant i ett forum.

Redigerat av Dolphin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo det kanske stämmer att chattsidor t ex. Lunarstorm som sagt ger sämre stavning. Mer och mer slang andvänds på internet och muntligt vilket gör att det bli sämre stavning då. Visst så man kanske inte kan stava till alla ord heller riktigt alltså svårare ord. Tar ett exempel, juicekoncentrat. Be 10 ungdommar att stava det och så ser du resultatet... Man kan ju också stava fel ibland men det gör ju alla. I chatter också så är det ju meningen att det ska gå "fort" och om man skriver fort så blir det ju ofta felstavat. Men då bryr folk sig inte. Vilket gör att all stavning blir sämre och sämre.

Jag stavar inte heller bäst i världen som ni kanske har märkt både nu och innan :P men jag har inte nån oläslig text iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Twiztha_MF

Man ska inte kasta sten i glashus. Du stavar inte heller som en kung eller ens i närheten, säger inte att jag gör det. Men det inlägget var extremt.

----------------------------------

Jag tycker personligen att man försämrar sin stavning om man hänger på sådana sidor som Lunarstorm eller ett spamforum på Hamsterpaj, ett forum med många unga medlemmar. (You name it!) Man tänker kanske inte på det, men automatiskt, eller i alla fall rätt enkelt får [/b]man dåliga stavningsvanor om man blir medlem på en sida som Lunarstorm. Personligen är jag trött på hela fjortispråket, och det blir bara fler och ännu fler som talar det, till och med på rätt vettiga forum.

Och att folk kan stava men inte lägger ner tid på det, och därmed drar ner kvalitén på ett forum stör mig ännu mer.

Bort med fjortispråket! Det är ju för fasiken inte läsbart.

Men å andra sidan gör det inget om man stavar lite fel, men när det är så

extremt som särskrivningar, fjortisuttryck och samt inte stor punkt i en början av en mening, då blir jag lite arg.

Fjortispråk är inte läsbart, det är därför jag blir irriterad när man ser mycket sådant i ett forum.

Konstaterande 1. Någon lider av "man"-sjukan

Konstaterande 2. Det är inte bara hamsterpaj som har unga medlemmar. Fuska.se har också en hel del.

Konstaterande 3. Meningen "Fjortispråk är inte läsbart, det är därför jag blir irriterad när man ser mycket sådant i ett forum.", är konstig. Först skriver du ett "jag" och sedan ett "man". Ordet "man" borde bytas ut mot "jag"

Konstaterande 4. På forum talar man inte fjortisspråk, där skriver man det.

Slutsats: Man skall inte kasta sten i glashus.

Fråga 1. Vad är en stor punkt ?

Fråga 2. Vadå folk ? Normänn är ett exempel på ett folk och jag tvivlar på att det är något sådant du menar.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att på chatt,msn, forum o.sv så är det okej att skria med egen stil så länge det är läsligt. Det är ju ändå ingen svenska uppsats utan diskutioner och försök att lära känna fler.

Frågan är varför korrekt svenska endast skall användas när man skriver en uppsats. Skriver du då dåligt med mening när du är inne på ett forum och i sådant fall varför?

Stavfel kan man komma undan med, även "sär skrivning" som jag stör mig oerhört mycket på kan vara acceptabelt. Men folk som inte ens försöker skriva ordentligt borde inte skriva överhuvudtaget, lite krav måste man kunna ha oavsett om det är en uppsats eller ej.

Över msn och på en chatt så skriver även jag som en kratta. Mest för att jag inte orkar trycka ner tangenterna ordentligt eller bara för att det är kul att misshandla svenskan ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...