mashemoto Skrivet 7 December 2006 Rapport Dela Skrivet 7 December 2006 Jag håller med om att det så kallade "fjortisspråket" är jobbigt men om vi kollar i en uppslagsbok så finn inte det ordet. Om datorn är grunden till särskrivning och dålig stavning varför skrotar vi inte datorerna då?? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 7 December 2006 Rapport Dela Skrivet 7 December 2006 Därför att vi har blivit för beroende av dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mosa1nagant Skrivet 7 December 2006 Rapport Dela Skrivet 7 December 2006 Men det är bara "Fjortizar" som håller på att skriva sådär dåligt, jag tycker bara att det är roligt att skriva bra, som att skriva med versaler i början av mening punkter, och kommatecken. <_< Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 7 December 2006 Rapport Dela Skrivet 7 December 2006 (redigerat) Men du glömde ett kommatecken mellan "mening" och "punkter " . Det finns ingen anledning att inte skriva rätt. Redigerat 7 December 2006 av Guggo Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
123spill Skrivet 7 December 2006 Rapport Dela Skrivet 7 December 2006 Exakt. Om man kan skriva bra. Varför inte göra det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Selene Skrivet 7 December 2006 Rapport Dela Skrivet 7 December 2006 Men de som har svårt att stava och liknande, ska de sluta skriva på forum bara för att det är störande att läsa för andra? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 7 December 2006 Rapport Dela Skrivet 7 December 2006 Nej, naturligtvis inte. Om man har svårt att stava, till exempel för att man har dyslexi, så har ingen rätt att klaga, eftersom man inte kan hjälpa det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
123spill Skrivet 8 December 2006 Rapport Dela Skrivet 8 December 2006 Men de som har svårt att stava och liknande, ska de sluta skriva på forum bara för att det är störande att läsa för andra? Nej men man ska skriva så bra man kan men OM man inte kan skriva bra då är det en annan sak. Men om man kan skriva bra så tycker jag att man ska göra det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Helgon Skrivet 8 December 2006 Rapport Dela Skrivet 8 December 2006 (redigerat) Men om man skriver slarvigt och oläsligt på forum,chattsidor mm. så gör man väll det i verkligheten också. Eller? Så tänkte jag först också, men det gäller att tänka om. Punkt, kommatecken och stor versal struntar man ju inte i IRL. Medans här på internet kanske man bara vill göra sig förstådd, och då räcker det med en mening utan stor bokstav och punkt. Man får ju aldrig MVG på något som ser ut såhär: "man går till gråttan och hittar en pikachu där" Däremot: "Man går till gråttan, och där hittar man Pikachu!" Det är en jäkla skillnad, enligt mig. Redigerat 8 December 2006 av Helgon Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
123spill Skrivet 8 December 2006 Rapport Dela Skrivet 8 December 2006 Men om man skriver slarvigt och oläsligt på forum,chattsidor mm. så gör man väll det i verkligheten också. Eller? Jo det finns människor som struntar i kommatecken,punkt mm. i verkligheten. Men om man bara vill få sig förstådd på internet så då kan vi ju lika gärna sk*ta i punkter och allt annat. Är det så du menar? Och exemplerna du tog förstår jag inte riktigt vad du menar efter som den andra meningen där var liksom obestämdform "hittar en pikachu" och den 3:e "hittar MAN pikachu. Det beror ju på vad man vill skriva men strunt i det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Helgon Skrivet 8 December 2006 Rapport Dela Skrivet 8 December 2006 Men om man skriver slarvigt och oläsligt på forum,chattsidor mm. så gör man väll det i verkligheten också. Eller? Ja, man kan lika gärna skita i punkter om man vill göra sig förstådd på internet. Men jag tycker att det är en jäkla skillnad på att använda punkt, stora versaler och skiljetecken istället för att INTE göra det. Därför tog jag upp dessa två exempel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
0013 Skrivet 8 December 2006 Rapport Dela Skrivet 8 December 2006 Nej, naturligtvis inte. Om man har svårt att stava, till exempel för att man har dyslexi, så har ingen rätt att klaga, eftersom man inte kan hjälpa det. Dyslexi är ingen ursäkt för särskrivning på datorn. Det är snarare en fråga om kunnighet. Det står varken något på Space-knappen, eller är lika liten som de andra(Visst, kanske på vissa tangentbord, men skillnad lär det i alla fall vara), så handlar det om okunnighet. Dyslexi innebär inte inlärningssvårigheter, utan bara läs- och stav(?)svårigheter. Skall en dyslektiker skriva "Fotbollsplan" så trycker denne helt enkelt inte på Space, och får det till "Fotbolls plan". Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.