Ryssfemma Skrivet 6 April 2008 Rapport Dela Skrivet 6 April 2008 För få jobb dålig skolmat. Du ska vara glad att du ens får skolmat överhuvudtaget. Jag sa bara min åsikt. Staten betalar mer pengar för fängelsematen än för skolmaten, skulle egentligen vara tvärtom enligt mig. Men du får tycka vad du vill så tycker jag vad jag vill, right? Ok, jag trodde att du tolkade som andra ungar idag som springer runt och lägger flera timmar på sitt liv för och pratailla om skolmaten. Ja staten borde ända på dens budget för fängelset och skolan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 7 April 2008 Rapport Dela Skrivet 7 April 2008 Jag tänker såhär: Har du "mördat" någon ska du själv dö. Tycker inte att det är ett direkt hårt straff, har man dödat någon så förtjänar man ju att dö själv? Snattat från H&M eller något ska inte ge dödstraff precis X'E ~technique Dödsstraff=sparken från diverse organisationer (inklusive EU; dödsstraf=inget EU-medlemskap). Dödsstraff kan inte återkallas, vilket bryter mot rättsstatens principer. I grund och botten bygger ju alla domar på antaganden om att en person begått ett brott. Det är fullkomligt omöjligt att uppvisa med 100 procents säkerhet att ett brott begåtts, eftersom man inte kan resa bakåt i tiden. Alltså kan någon som dömts till dödsstraff blivit oskyldigt dömd. Dödsstraff är dessutom lika mycket mord som det mord som mördaren begick. Mord är att avsiktligt ta livet av en annan människa, och vid verkställande av dödsstraff gör man just det. Människolivets värde förringas om staten ger tillåtelse till mord. Vid dödsstraff gör man skillnad på vem offret är i bedömningen, vilket omöjligen kan passa in i ett demokratiskt samhälle. Att mörda en mördare anses då som ett bättre mord. Syftet med straffen man får för brott skall ju vara att man skall bli bättre (det är det ordet kriminalvård betyder), men har man blivit mördad lär det ju bli lite svårt. Det var bara några av motargumenten mot dödsstraff. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hedman Skrivet 8 April 2008 Rapport Dela Skrivet 8 April 2008 För få jobb dålig skolmat. Det håller jag verkligen med om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 8 April 2008 Rapport Dela Skrivet 8 April 2008 För få jobb dålig skolmat. Arbetslösheten är lägre än på 15 år. Full sysselsättning är en utopi; vi kommer alltid att ha arbetslösa. Vad gäller skolmaten tycker jag den är utmärkt. Skolmatsalen är inte en restaurang, alltså kan man inte heller förvänta sig samma kvalitet. Däremot skall maten vara näringsrik och nyttig. Det är oerhört ovanligt att man över huvudtaget får gratis skolmat och den bör vi vara tacksam för. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 9 April 2008 Rapport Dela Skrivet 9 April 2008 För få jobb dålig skolmat. Arbetslösheten är lägre än på 15 år. Full sysselsättning är en utopi; vi kommer alltid att ha arbetslösa. Vad gäller skolmaten tycker jag den är utmärkt. Skolmatsalen är inte en restaurang, alltså kan man inte heller förvänta sig samma kvalitet. Däremot skall maten vara näringsrik och nyttig. Det är oerhört ovanligt att man över huvudtaget får gratis skolmat och den bör vi vara tacksam för. Jag har alltid gillat skolmaten och tyckt att den var jättebra. Men bara de senaste två åren har den försämrats rejält. Det har blivit små blaskiga grytor med mer vatten än innehåll. Det är så att man får tvinga i sig för att kunna äta över huvud taget. Innan var det riktigt gott i skolmatsalen, dock inte så jättenyttigt. Nu är det äckligt och ännu mindre nyttigt >_> Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 9 April 2008 Rapport Dela Skrivet 9 April 2008 Kan hålla med om att vissa skolor snålar extremt mycket med maten. Att dem lägger mindre pengar än vad dem behöver, för att till exempel barnen ska få näringsämnerna man behöver. Men i min skola till exempel, så serveras det Fisk två gånger i veckan, lax ibland och bra fet fisk. Olika sallader, keso, osv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
technique Skrivet 9 April 2008 Rapport Dela Skrivet 9 April 2008 (redigerat) Jag tänker såhär: Har du "mördat" någon ska du själv dö. Tycker inte att det är ett direkt hårt straff, har man dödat någon så förtjänar man ju att dö själv? Snattat från H&M eller något ska inte ge dödstraff precis X'E ~technique Dödsstraff=sparken från diverse organisationer (inklusive EU; dödsstraf=inget EU-medlemskap). Dödsstraff kan inte återkallas, vilket bryter mot rättsstatens principer. I grund och botten bygger ju alla domar på antaganden om att en person begått ett brott. Det är fullkomligt omöjligt att uppvisa med 100 procents säkerhet att ett brott begåtts, eftersom man inte kan resa bakåt i tiden. Alltså kan någon som dömts till dödsstraff blivit oskyldigt dömd. Dödsstraff är dessutom lika mycket mord som det mord som mördaren begick. Mord är att avsiktligt ta livet av en annan människa, och vid verkställande av dödsstraff gör man just det. Människolivets värde förringas om staten ger tillåtelse till mord. Vid dödsstraff gör man skillnad på vem offret är i bedömningen, vilket omöjligen kan passa in i ett demokratiskt samhälle. Att mörda en mördare anses då som ett bättre mord. Syftet med straffen man får för brott skall ju vara att man skall bli bättre (det är det ordet kriminalvård betyder), men har man blivit mördad lär det ju bli lite svårt. Det var bara några av motargumenten mot dödsstraff. Jo det är ju sant iofs. Hittar inga ord för att argumentera emot :P. technique ^^ Redigerat 9 April 2008 av technique Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Andersffs Skrivet 12 April 2008 Rapport Dela Skrivet 12 April 2008 För få jobb dålig skolmat. Det håller jag verkligen med om. Beror på skolan.Oftast så är det "dålig" (mindre bra än hemma då vi konsumerar oss feta). Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MursCruento Skrivet 13 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 13 Maj 2008 Tycker dom borde dra ner på invandringen för att dom tar inte ens hand om dom som kommer hit först och främst, låt det gå lite tid satt dom kan utbildas. (att dom inte tar hand om dom brukar ju ändå leda till att "Sverige bjuder på så j*vla lite" och då beslutar politikerna att dom måste ta in fler invandrare, inte ta hand om dom som vi har. Jag hatar det där budskapet dom hjärntvättar vidare mot befolkningen: Sverige är så j*vla taskigt och invandrare är inte välkommna här bla bla bla. det är ju för f*n p.g.a dom som dom känner så) Sen tycker jag att nationalismen ska bli bättre här i Sverige, inte suddas ut! (också något som jag tror skulle få invandrare att känna sig välkommna) Det skulle betyda mer jobb och rakt sagt ett bättre Sverige. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 15 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 15 Maj 2008 Utbredd nationalism omöjliggör välkomstkänsla hos nyinkomna i ett land. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MursCruento Skrivet 17 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 17 Maj 2008 (redigerat) Knappast, folket i Sverige har ju aldrig fått veta hur det är när ett land är nationalistiskt. Och anti-nationalism löser inte mer, det skapar hat--> rasism mot både invandrare och svenskar. Och andra länder runt om i Europa verkar klara sig ganska bra tillsammans med nationalism och invandring, Sverige ska inte behöva överge nationalism på det sättet satt så fort någon har på sig en tors hammare eller Sverige T-shirt på sig så blir han utpekad som nazist. Invandrare borde vara välkomna att hylla landet med oss. Redigerat 17 Maj 2008 av MursCruento Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Khazar Skrivet 17 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 17 Maj 2008 (redigerat) då blir jag glad för då kan jag och mina homies äta pizza varenda dag:D ps. jag är 14 och går i 8anOk, gissar på att du har har brister på de flesta näringsämnerna som kroppen behöver då.Skolmaten är till för att barn ska få energin och ämnerna man behöver för att man ska kunna jobba. Jag hoppas du vet varför de flesta skolor serverar fisk två gånger i veckan. Det vi har i Sverige är rena drömmen för många andra barn och människor. Men idag läste jag tidningen och blev lite pissed off, har ingenting med skolan och göra. Det kom en av jehovas vittnen och knackade på dörren, mannen som öppnade dörren blev förbannad och misshandlade en av dem som knackade på. Jag vill säga en sak, ni kommer spy så fort ni får veta straffet han fick, 7200kr i böter. att skolmaten är nyttig är bara skit snack, matkärringarna som fixar maten köper alltid det billigaste och äldsta av allt som finns i affären för att få så mycket rabatt som möjligt, jag skulle hellre käka min egna avföring än att äta den där j*vla dragon fisken som dem kallar de, det är nån äcklig fisk med en sås som påminner om sperma, när vi får den i skolan så är det smockfullt på pizzeriorna i fruängen bara för att ingen vill äta den. alla klagar men dem vägrar ta bort den. och besides, varför ha nyttig mat om den är så äcklig så ingen vill äta den? jag glömde nästan: med jämna mellanrum byter dem namn på dragon fisken till andra konstiga namn för att folk ska tro att det är något annat när dem kollar på matlistan så dem inte tar med sig pengar till skolan, vilket i sig gör att folk måste äta skolmaten Redigerat 17 Maj 2008 av Khazar Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.