Hoppa till innehåll

Formatera Om Datorn

Rekommendera inlägg

Gäst Grenade
Skrivet

Jag har Windows 98: Andra utgåvan på min dator och jag

skulle vilja formatera om datorn och installera Windows 98

på nytt.

Så då undrar jag hur går man tillväga? Var börjar man och hur gör man?

Skrivet

Jag har Windows 98: Andra utgåvan på min dator och jag

skulle vilja formatera om datorn och installera Windows 98

på nytt.

Så då undrar jag hur går man tillväga? Var börjar man och hur gör man?

När du startar datorn har jag för mig att det ska stå någonting i stil med: "F5 = System Recovery" eller något liknande.

Då trycker du bara dig vidare.

Vid närmare eftertanke kan det vara på XP man gör såhär.

Är inte 100% säker...

Skrivet

När jag instalera om min dator rensade vi hela c disken. sedan stoppade vi i windows xp skivan och instalerade om xp.

Du behöver bara rensa c disken för att det är där alla windows filer finns.

Gäst Grenade
Skrivet

Jovisst är alla Windows filer i C, men när jag ska formatera disken så säger den att det inte går eftersom att C innehåller filer som behövs för att Windows ska kunna fungera korrekt.

Skrivet

Jovisst är alla Windows filer i C, men när jag ska formatera disken så säger den att det inte går eftersom att C innehåller filer som behövs för att Windows ska kunna fungera korrekt.

Windows mappen finns väl alltid kvar eller?

Skrivet

Nej, den försvinner om man lyckas formatera om C:.

Så här gör du (för att formatera altså):

Först skapar du en stardiskett, läs i Windows hjälpfil hur du ska gå tillväga, jag själv har glömt bort hur man gör. Jag tror man ska formatera disketten och välja "Skapa MS-DOS disk" eller vad det nu heter,

Sen så startar du datorn med disketten i, då kommer det fram några alternativ. Jag tror du ska välja "Starta med CD stöd" eller vad det nu står (du behöver inte ha nån skiva i). Förhoppningsvis kommer en komandotolk fram, där skriver du "format C:".

När det sen är klart (kan ta lite tid, beroende på hur stor disken är), är det bara å starta om datorn med CD skivan i.

Hoppas att det fungerar.

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...