Gäst Perisoreus Skrivet 25 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 25 Oktober 2007 Betyg i uppförande riskerar att skapa just detta. Det öppnar upp för fjäsk, vilket inte skall ses med blida ögon. Respekt skall förtjänas, medmänsklighet och artighet skall alla klara av. Det måste dock läras in redan när barnen är unga. "Man kan inte lära gamla hundar att sitta." Betyg i uppförande hänger mycket starkt ihop med hurdana föräldrar eleven har och på så vis straffas elever vars föräldrar är nonchalanta. Vi får inte välja våra föräldrar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 25 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 25 Oktober 2007 Så för att föräldrarna är nonchalanta ska vi inte lära barnen hur man uppför sig? Oavsett hur föräldrarna är så är uppförandet fortfarande en viktig del. Om man inte respekterar andra eller kommer för sent hela tiden kan man glömma att få något jobb i vuxenlivet. Det gäller att lära sig hur man uppför sig och att respektera andra, och att lära sig att respekt inte är det samma som rädsla. Annars kommer man aldrig komma någon vart i livet och man bidrar till att skapa en dålig läromijö både för sig själv och för andra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 26 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 26 Oktober 2007 Betyget IG i uppförande lär ju inte öka chanserna att få ett arbete? Det skall vara föräldrarnas uppgift att lära vett och etikett till sina barn. Människor är härmande djur, vi beter oss som vi tolkar våra föräldrars beteenden. Dessutom är anställningsintervjuaren inkompetent om denne inte kan avgöra på en persons meriter huruvida denne är lämplig till arbetet. Man får inte MVG i matematik om man skolkar varje matematiklektion och därför kommer det att synas indirekt i betyget hur man intresserat sig för ämnet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 26 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 26 Oktober 2007 Nä, just därför vill man inte ha ett IG i ordning. Sköter man sig inte får man IG. Och tror du att man klarar sig på en arbetsplats om man inte kan uppföra sig? Betyget motiverar till förbättring. Själv pluggar jag ju mest för betygen och otroligt lite för att jag över huvud taget är det minsta intresserad och vill lära mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Crys Skrivet 26 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 26 Oktober 2007 Man ska inte ha uppförande i betyg, för att uppförande är lätt att ändra på när man blir äldre och ska skaffa job, men man kan inte ändra på sina slut -betyg. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 26 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 26 Oktober 2007 Så är det omöjligt att plugga på sina kunskaper inom t.ex. teknik? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MrSwat Skrivet 27 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 27 Oktober 2007 Uppförande betyg har både en negativ och posetiv effekt. Jag gillar det mest pga jag tror att det kommer vara mycket mindre stök i klassrummena. Dock så tycker jag att det ska vara under grundskolan. Gymnasiet så ska man bli utslängd pga när man börjat gymnasiet så är man så pass gammal att man borde veta vett och ettiket. Men det syns att barn inte gör det. Utan dom lever på sina egna liv och skiter totalt i sina studier och framtid. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 31 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 31 Oktober 2007 Betyg skall ges efter mätbara kunskaper. Dessutom skall man kunna vidareutbilda sig inom området. Om man får IG i uppförande, skall man då läsa upp det till ett G på komvux? Kan någon säga mig hur det skulle gå till? Och skall man införa introduktions- och nybörjarkurser, samt fortsättningskurser inom uppförande på högskolenivå? Man skall alltid få en andra chans att rätta till sina misstag. Den som begår ett misstag och upptäcker det, men inte försöker rätta till det, begår ett till misstag. Lite visdom från kinesen Kong Fuzi. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst InTech Skrivet 1 November 2007 Rapport Dela Skrivet 1 November 2007 Som tidigare sagt tycker jag att det ska vara en skala på 1-5, Det blir lättare då, Och man behöver nog inte oroa sig lika mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Slasktratt Skrivet 22 November 2007 Rapport Dela Skrivet 22 November 2007 tror lärare har för svårt att skilja på fjäsk och artighet för att kunna sätta uppförandebetyg Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Kaktus-Killen Skrivet 25 November 2007 Rapport Dela Skrivet 25 November 2007 varför sätta betyg på beteende när det förändras under tonåren..? "nej herrn, vi ser att ni var en gnällig skitunge i mellanstadiet, ni kan tyvärr inte få jobb här." Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Papegojskit Skrivet 26 November 2007 Rapport Dela Skrivet 26 November 2007 varför sätta betyg på beteende när det förändras under tonåren..? "nej herrn, vi ser att ni var en gnällig skitunge i mellanstadiet, ni kan tyvärr inte få jobb här." Jag håller helt med. Bara för att man var rebellisk i tonåren (som de flesta är) borde det inte vara med i betygen. Om det måste vara med så ska man nog ge dem betyg från det året som gått. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.