Hoppa till innehåll

Övervakning


Guggo
 Dela

Rekommendera inlägg

Att bygga upp ett sådant övervakningssystem som regeringen vill där man lyssnar på svenska medborgares samtal och läser svenskars e-post kan ju liknas vid Adolfs Tyskland! Inget varar för evigt, inte demokrati heller, och vad händer om vi byggt upp ett täckande övervakningssystem när (sd) el. dyl. kommer till makten? De skulle kunna mörda oppositionen och styra över makten i sina egna händer. Nej, den personliga integriteten väger mer än att få fast någon enstaka klottrare.

 

Jo, visst. Till exempel Hotmail kommer också kunna övervakas eftersom det studsar mot utlandet. Men vadå ? Har du något att dölja ? Personligen bryr jag mig inte om ifall nån Nisse på FRA lyssnar när jag pratar i telefon eftersom han inte kommer få ut ett skit av det, och kommer inte spara eller lagra något när han inser att det inte var några terrorister som pratade.

 

Sd är bara ett sketet enfrågeparti som redan nu har börjat gräva sin egen grav, Sveriges demokrati kommer knappast hotas av de nötterna.

 

Dessutom så sitter det som sagt inte någon och avlyssnar alla samtal/mail, de kan söka på exempelvis ordet "bomb" och så fixar datorn fram till exempel alla mail som innehåller ordet bomb. Sedan så gör datorn en analys med hjälp av ytterligare sökparametrar, om den finner något viktigt så tar en människa vid, annars slängs allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Kameror är jag för på allmänna platser typ köpcentrum och sånt

 

men att avlyssna dator och annat går emot person integritetslagen eftersom vem som helst (av dom som kan avlyssna) kan få reda på personliga saker mm.

 

Det var mest tänkt som ett skämt om du syftar på vad jag skrev allra sist ;) Nu vill jag nog gärna ha mera kameror du min syster faktsikt blev utsatt för ett rånförsök i går kväll :(

 

Sen så visst som Guggo har jag egentligen inget emot att någon gubbe sitter och lyssnar på vad jag pratar i telefon om då jag inte har något att dölja. Men det som skulle vara det stora problemet är att brottslingar som har stora kunskaper om allt tekniskt så som datorer telefoni mm. är att dem skulle kunna utnyttja allt. Om sådana brottslinar kommer in i polisens nätverk och sånt skulle dem kunna har stor andvändning för allt material. Vilket då gör det lättare för dem att utföra en "stöt". Visserligen så blir det ju då också lättare troligtvis för polisen att spåra personerna då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Guggo du ska nog kolla igenom vad du skrev.

Inge brottslingar kommer in i FRA's nätverk. Kan man komma in i Amerikanska försvarets nät, CIA och FBI, så kan man nog komma in i FRA's. Det finns gått om brottslingar som har kunskapen att komma in i hemliga nätverk.

Men även om staten och FRA inte vill någon illa så kan det finnas folk som jobbar på FRA som har kopplingen till organisationer som är mindre vänliga. T ex. om en maffia organisation i Sverige misstänker att någon tänker avslöja dom så kan dom övervaka allt han gör dygnet runt genom att muta anställda på FRA. Är det så vi vill ha det?

 

Ni som fortfarande stödjer förslaget borde titta på "Enemy of the State". Det är ett skräck exempel

 

Förresten kom på en sak till.

 

Om någon som befinner sig i U.S.A eller England nämer något av orden Allah (gud på arabiska) eller terrorist så spelas samtal automatiskt in

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Guggo du ska nog kolla igenom vad du skrev.

Inge brottslingar kommer in i FRA's nätverk. Kan man komma in i Amerikanska försvarets nät, CIA och FBI, så kan man nog komma in i FRA's. Det finns gått om brottslingar som har kunskapen att komma in i hemliga nätverk.

Men även om staten och FRA inte vill någon illa så kan det finnas folk som jobbar på FRA som har kopplingen till organisationer som är mindre vänliga. T ex. om en maffia organisation i Sverige misstänker att någon tänker avslöja dom så kan dom övervaka allt han gör dygnet runt genom att muta anställda på FRA. Är det så vi vill ha det?

 

Ni som fortfarande stödjer förslaget borde titta på "Enemy of the State". Det är ett skräck exempel

 

Förresten kom på en sak till.

 

Om någon som befinner sig i U.S.A eller England nämer något av orden Allah (gud på arabiska) eller terrorist så spelas samtal automatiskt in

 

CIA och FBI är inte en del av det amerikanska försvaret. Visst, det är klart att det går om man nu verkligen vill, men vilka svenska brottsligar har de kunskaper och pengar som krävs ? Visst, kanske några men inte många.

 

Sedan skulle lite källor till dina uppgifter vara trevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att man ska övervaka mer än vad man gör...jag vill kunna åka vart jag vill när jag vill utan att det ska gå och spåra en. Då menar jag trafikövervakning mm. även att ha kameror på andra ställen är jag tveksam till...men är väll ok om man har det på ställen som är uttsata (kassor,bank) och vanliga ställen för våldsbrott (typ inne krogas köer mm.).

Sen vill jag kunna gå på vilka politiska sammaträden jag vill(endas poliska inte dom som är våldskopplade) utan att staten vet om det. Och även om man slänger upp mnågra kameror extra här och där så gör det inte så stor skillnad, MEN någonstans måste man dra gränsen. Ett sista tillägg även om man har kameror måste man ha en bild att jämföra med för att kunna identifiera och det har man sällan vid brott(dom täcker ju ansiktet)

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Guggo:

 

Jag sa inte att det tillhör det amerikanska försvaret. Jag skrev det som tre olika exempel.

Det finns kriminella organisationer och vem vet vilka som är med där. Det sker ganska många värde transport rån i Sverige och om pengarna hamnar i organisationer som sysslar med sådant här så har dom mycket väl pengarna. Kunskapen finns säkert redan där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Guggo:

 

Jag sa inte att det tillhör det amerikanska försvaret. Jag skrev det som tre olika exempel.

Det finns kriminella organisationer och vem vet vilka som är med där. Det sker ganska många värde transport rån i Sverige och om pengarna hamnar i organisationer som sysslar med sådant här så har dom mycket väl pengarna. Kunskapen finns säkert redan där.

 

Ok, då missupfattade jag dig.

 

Även om kriminella nu fick tillgång till FRAs databaser så vad skulle de göra med informationen ? Hitta terroristkompisar ?

 

De flesta hackare som bryter sig in i olika myndigheters databaser är inte kriminella om man bortser från de datorbrott de begår. De gör det "på skoj".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Guggo:

 

Jag sa inte att det tillhör det amerikanska försvaret. Jag skrev det som tre olika exempel.

Det finns kriminella organisationer och vem vet vilka som är med där. Det sker ganska många värde transport rån i Sverige och om pengarna hamnar i organisationer som sysslar med sådant här så har dom mycket väl pengarna. Kunskapen finns säkert redan där.

 

Jo det är ju som du säger att dem flesta som hackar gör det för skoj skull. Men vissa gör det i välldigt ont syfte.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...