Hoppa till innehåll

Överklockning


Gäst Plopp

Rekommendera inlägg

Gäst Plopp

Hur överklockar man integrerade grafikkort. En Intel extreme graphic? Vilket program är bäst?

 

Hur ökar man hastigheten på processorn? En Intel Celeron Processor? Vilket program är bäst? Jag vågar inte gå in på Bios är rädd för att förstöra något:P

 

Om ni vet så svara:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst rivers

Om jag minns rätt, så skrev PC Gamer om just det här i nån tidning. Jag vet inte vilket nummer det var, men antingen nåt i slutet av hösten 2006 eller tidigt 2007.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du är rädd för BIOS ska du inte överklocka. Visst, det finns program men att överklocka i BIOS är lika riskfyllt som att överklocka med ett program.

Vad gäller integrerad grafik tror jag knappast att det går, eller iaf är ganska svårt. Kolla kanske programmet som följde med drivrutinerna?

 

Föressten, har du en märkesdator eller har du byggt den själv (alt. köpt den från något mindre företag). Märkesdatorer går hursomhelst inte att överklocka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst DonKeN

gör dom inte? så det går inte på en HP?

 

De flesta märkerna har oftast lagt spärr på det. Och öppnar du lådan för och ta bort spärren så ryker garantin bort.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

överklocka inte din proccesor om du inte har kallt i ditt rum och en stor fläkt...

 

du bränner proccesorn direkt nästan. GÖR DET ALDRIG MED EN "AMD"

 

Men ska du klocka proccesorn så måste du gå in i bios -.-..

inte så smart att använda program och skräp.

 

Varför skall man inte göra det med en AMD? Jämför man en AMD64 så är dem upptill 3ggr KALLARE än de värsta P4:orna. Men visst skall akta sig när man överklockar för temperaturerna. Men överklockar man inte så mycket så räcker det oftast med fläkten man redan har. Skall man klocka mer så kan man byta processorfläkten till en starkare. Skall man ännu högre så hamnar man på vattenkylning eller flytande kväve men då är man troligen ute efter att slå rekord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

överklocka inte din proccesor om du inte har kallt i ditt rum och en stor fläkt...

 

du bränner proccesorn direkt nästan. GÖR DET ALDRIG MED EN "AMD"

 

Men ska du klocka proccesorn så måste du gå in i bios -.-..

inte så smart att använda program och skräp.

 

Trams, är man idiot så kan man få processorn att brinna upp, ja. Men inte normalt sett. Man får bara vara lite försiktig, jag klockar min lite då och då när jag känner för det med cirka 0.5-1 MHz FSB per gång. Mest på skoj, för att det går och i utbildande syfte men ändå.

Höj inga strömstyrkor om du är osäker och överklocka väldigt lite i taget. Sedan får du se om burken är stabil fortfarande. Börjar du få systemfel och omstarter är det hög tid att sänka klockfrekvensen igen...

För övrigt så återigen är det bästa att klocka i BIOS. Det räcker med en bugg i ett överklockningsprogram för att saker och ting ska kunna gå helt galet.

 

Nej, man kan inte överklocka en HP. Skulle inte ge några bra resultat om man lyckades heller.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nope. Acer, HP, Fujitsu Siemens, Dell, Compaq, IBM etc. går väldigt sällan att överklocka. Det är möjligt att det går att låsa upp på något relativt krångligt sätt som innefattar ett antal disketter samt skruvande på moderkort men det skulle förmodligen inte ge något bra resultat - de är inte gjorda för att överklockas helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...