Hoppa till innehåll

Program För Att Skapa Ett Textbaserat Spel?

Rekommendera inlägg

Hej!

Jag har tänkt att göra ett textbaserat spel man kan ladda ner. Det jag behöver är ett program som kan skapa databaser och sedan använda de i spelet, Jag vill helst ha ett programmerings program som är lätt och smidigt. Dock vet jag att lätt och smidigt brukar 12 åringar mena med "Tryck där, nu är det klart" men så tänker inte jag så kommentera inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Gripen

Nossload...Det söker jag med..BTW..Min server e uppdaterad på wow =)..

Själv har jag sökt på google i masssa år men hittar inte nåt sånt programm :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, inte Game Maker, det går det inte att göra databaser med det, vad jag vet...

Tja, det ska väl gå att göra databaser med php, har jag för mig. Fast det är nog svårt... Annars finns det C++, som är ännu svårare.

Ojrå, två hadde redan skrivit, innan jag hann svara...

Redigerat av CheatCat
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror på om man vill ha ett fristående program som ska köras eller om det kan ligga på en webbserver med hjälp av PHP och MySQL.

Om det ska vara ett fristående program är nog C++ bäst. Inte lättaste att börja med. Men det är riktigt bra när man kan det.

PHP brukar användas på webbservrar för att hantera tex databaser och uträkningar av olika slag. Tilsammans med MySQL-server kan man få ihop ett litet spel. Ska det vara textbaserat är nog webbserver med PHP och MySQL att föredra. Enklare än C++.

Både C++ och PHP varianten är platformsoberoende, vilket innebär att du kan köra spelet i vilket operativsystem du vill. PHP är som sagt enklast, men det är väldigt begränsat när det gäller spel. Vill man göra mer avancerade spel ska man köra på C++.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...