Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet (redigerat)
#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{

int val;

cout << "Tryck 1 för att öppna ett annat program: ";
cin >> val

if (val == 1)
{
system("dittprogram.exe")
}
else
{
Tryck 1 stog det ju!
}

return 0;
}

Redigerat av Andersffs
Skrivet

Prova med end; istället för loop1 = false;, det kan funka, provar det så fort jag har hittat nån C++ kompilator för Linux...

Ändring: Såg att det inte kommer funka, ta system("Exit"); istället. Vet inte om detta kommer funka hheller, eftersom Linux inte kan köra dosfönster...

Det funkar. Men, jag måste ändå trycka två gånger på enter efter jag tryckt 3.

Skrivet

Prova med end; istället för loop1 = false;, det kan funka, provar det så fort jag har hittat nån C++ kompilator för Linux...

Ändring: Såg att det inte kommer funka, ta system("Exit"); istället. Vet inte om detta kommer funka hheller, eftersom Linux inte kan köra dosfönster...

Det funkar. Men, jag måste ändå trycka två gånger på enter efter jag tryckt 3.

om du lagt till 2 stycken cin.get(); så ta bort den som kommer först. då ska det fungera.

Skrivet

Va? Linux utan kompilator har jag aldrig hört talas om. Det är väl standard i de flesta distar. Om du av någon anledning saknar den är det GCC (G++) du ska använda.

Skrivet (redigerat)

Jo, men jag fattar inte g++! Var skriver man in koderna i g++, det värkar vara terminalbaserat? Och det går väl inte inte att göra dosprogram i g++? Jag har hört talas om DOSBox, men jag hittar ingen sån till Kubuntu!

Redigerat av Katt
Skrivet

Jo, men jag fattar inte g++! Var skriver man in koderna i g++, det värkar vara terminalbaserat? Och det går väl inte inte att göra dosprogram i g++? Jag har hört talas om DOSBox, men jag hittar ingen sån till Kubuntu!

Nu är du långt före våran tid..

Skrivet

Du skriver "g++ dinfil.cpp". Finns självklart massa flags man kan lägga till. Men med enklare program som inte använder massa bibliotek och saker så räcker det där.

Du kan inte kompilera program som funkar i DOS i Linux. Precis samma som att du inte kan kompilera program för Linux i DOS/WIndows. Vad jag förstått så måste du kompilera på det system du tänkt köra programmet på. Finns kanske lösningar för att gå runt detta, men de är nog inte så bra.

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...