Hoppa till innehåll

Sjukt..

Andersffs

Rekommendera inlägg

Gäst Denieru

"The same people who wrote the Bible thought the earth was flat, that the sun was 50000 kilometres away and that the earth was the center of the universe."

jag gillar det citatet, kan sammanfatta en del av min syn på religion...

Hur f*n skulle man kunna veta bättre på den tiden? Man måste ju ge folk något svar.

Om allt som står i Bibeln är rätt och sant så kan de som skrev Bibeln och liknande dårar för f*n inte ha så svårt att veta bättre?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 92
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

"The same people who wrote the Bible thought the earth was flat, that the sun was 50000 kilometres away and that the earth was the center of the universe."

jag gillar det citatet, kan sammanfatta en del av min syn på religion...

Hur f*n skulle man kunna veta bättre på den tiden? Man måste ju ge folk något svar.

Om allt som står i Bibeln är rätt och sant så kan de som skrev Bibeln och liknande dårar för f*n inte ha så svårt att veta bättre?

Jag sade inte att det var rätt och sant. Jag sade att vetenskap inte var så allmänt utbrett när bibeln skrevs, men kyrkan var ju ändå tvungen at ge folk något slags förklaring till hur världen var, annars skulle de inte kunna möta sig mot andra religioner som hade andra förklaringar. Då hittade de på något. Dock är det dumt av dagens religiösa att ta kyrkans ord för lag, när det nu för tiden finns vetenskapliga förklaringar istället.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kaktus-Killen

aka, de religiösa ledarna ljög för folkmassorna för att få makt, och tyvärr har detta hållit i sig ända tills idag.

Redigerat av Kaktus-Killen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...

Lite gammal tråd, men, men..

de är ju trots allt samma gud de tror på.

Hur kan islam vara en Abrahmitisk religion,

och hur kan det vara samma Gud som Kristna och Judar har?

Vad jag vet så levde inte Muhammed när Abraham levde, och än mindre fanns islam då heller. Det står inget i Bibeln heller om att Ismael,

(som sägs vara vart arabernas folkstam kommer från)

skulle fört vidare en religion som var av Gud och hette Islam, eller gör de det?

Sen är det intressant att se att allah inte har någon son, enligt koranen.

1 Joh. 2:22 "Vem är lögnaren, om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Denne är Antikrist, som förnekar Fadern och Sonen ."

Bara det visar att det inte är samma Gud, Jesus är Guds Son, enligt Bibeln.

Islam och Kristendomen har samma Gud, men man ser inte Gud på samma sätt. Inom Islam är Gud bara ett, och har ingen son eller liknande, medans inom Kristendomens lära säger att Jesus är Guds son.

Inom Islam är Jesus en profet och inte Gud son.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

de är ju trots allt samma gud de tror på.

Hur kan islam vara en Abrahmitisk religion,

och hur kan det vara samma Gud som Kristna och Judar har?

Vad jag vet så levde inte Muhammed när Abraham levde, och än mindre fanns islam då heller. Det står inget i Bibeln heller om att Ismael,

(som sägs vara vart arabernas folkstam kommer från)

skulle fört vidare en religion som var av Gud och hette Islam, eller gör de det?

Sen är det intressant att se att allah inte har någon son, enligt koranen.

1 Joh. 2:22 "Vem är lögnaren, om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Denne är Antikrist, som förnekar Fadern och Sonen ."

Bara det visar att det inte är samma Gud, Jesus är Guds Son, enligt Bibeln.

Enligt den kristna tron så är Fadern, sonen och den heliga anden samma "person" i olika former. Det är det som kallas treenigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Jag ser inte religionerna i sig som problem, utan snarare konsekvenserna av existensen av religiösa organisationer. Joukossa tyhmyys tiivistyy=i grupp blir dumheten "tätare" (större). Ett finskt ordspråk som kan sammanfatta vad de religiösa organisationerna åstadkommer. Dessutom invänder jag mig emot att dessa organisationer sätter gränser för vilka som tillhör den religionen och sätter upp regler vilka man skall uppfylla för att räknas som troende. Jag firar jul, men är inte kristen för det. Man skall få tro vad man vill. Själv gillar jag att kombinera olika tankar som filosofer tänkt och bilda min egen uppfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Dom förstör ju helt klart sin religion fast dom tror att dom förbättrar och "räddar" något, precis så Kina har varit och är.. folk hjärntvättas och talas om att det är fara bland dom och att dom måste förbättra och uträtta "guds/allahs" vilja hela tiden.

Men det är så med maktgalna människor, dom gör befolkningen lika dan. Men det är ofta så här i det ynkliga landet Sverige att säger man att det dom gör är "dåligt" är man rasist, folk vet inte ens vad rasism är för något och en del tror att det bara är en del folkslag som kan ha rasism (svenskar/vita) en rasist är ingen vit som hatar en svart människa, det är något som kan finnas hos alla och överallt i världen.

Precis som du sa Perisoreus så tycker jag inte att det är religionerna som gör "felen", det är människorna i den som tär, breder ut sig långt bortom vad som är sagt i religionen.

Redigerat av MursCruento
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kaktus-Killen

I grund och botten så byggs dessa idéer på religionen, vilket innebär att i grunden är det religionens fel, och individens, inget idé att ens förneka det. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv anser jag att detta är sjukt, att hjärntvätta barn sådär. Det här var en god religion (från det jag har uppfattat) från början, men den verkar förändras nu. Eller så är det vi som förändras, religionen är precis lika dan som förut men destå mer tiden går så förändras vi och anser att den är brutal. Nu till ämnet, som sagt jag tycker att det är fel av Hamas att göra såhär.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

alla religioner är skit, punkt.

allt handlar om hjärntvätt vid tidig ålder.

"ojojoj gud hjälper oss"

"varför dog [släkting]? -guds vägar är outgrundliga"

så korkat (ändrat :D)

Bara att hitta på nån halv-hjärtad historia om stordåd ohohoho, skriv en bok och översätt den till gammeldags språk så den ser gammal ut (aka sann, alla veta ju att 2000 år gamla texter (bibeln, koranen) måste vara sanna då de skrevs av maktgalna präster och liknande) så har ni en egen religion, varken mer eller mindre trovärdig än resten

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...