fishmaster Skrivet 5 Februari 2008 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2008 Påstå inte det då. Men snälla, eftersom det inte är bokstavligt menat, så är det knappast korkat att skriva det. Jordens fyra hörn är en fortfarande använd metafor. Visst, en del saker i bibeln har inte inträffat, medans en del har det. Erkänn, du vet att de faktiskt skrev "jordens 4 hörn" för att de trodde jorden var platt, men nu när det har bevisats att de hade fel med... tja typ allt, så kommer de bara med ursäkter istället. angående metaforen är det väl mer som "samla ihop fisk från Östersjöns alla hörn och kanter", knappast hela världen Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 6 Februari 2008 Rapport Dela Skrivet 6 Februari 2008 Nej, metaforen är "från världens alla hörn", eller "från världens fyra hörn". Annars hade jag väll knappast skrivit att det var så, eller hur? http://macworld.idg.se/2.1038/1.143464 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 7 Februari 2008 Rapport Dela Skrivet 7 Februari 2008 Nej, metaforen är "från världens alla hörn", eller "från världens fyra hörn". Annars hade jag väll knappast skrivit att det var så, eller hur? http://macworld.idg.se/2.1038/1.143464 Kanske det, men då de verkligen trodde att Jorden var platt har jag svårt att tro att de använde uttrycket endast som en metafor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 7 Februari 2008 Rapport Dela Skrivet 7 Februari 2008 Och vart ifrån har du fått att jorden är rund? Jo, vetenskapsmän och forskare. Men fanns det forskare den tiden och vetenskapsmän, ja, men det var inte lätt, ungefär 2% av ett lands befolkning hade en sån status. Folk bekymrade inte sig åt att lista ut det, det försökte försörja sin familj eftersom staten tog de från dem. Människan lär sig sina misstag med tiden och gör allting lättare. Du borde tänka lite innan du argumenterar, du kan inte tro att folk ifrån 1000-2000år sedan skulle kunna lista ut något sånt, de hoppade över ord till och med när de skrev böcker för de inte orkade. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 7 Februari 2008 Rapport Dela Skrivet 7 Februari 2008 Och vart ifrån har du fått att jorden är rund? Jo, vetenskapsmän och forskare. Men fanns det forskare den tiden och vetenskapsmän, ja, men det var inte lätt, ungefär 2% av ett lands befolkning hade en sån status. Folk bekymrade inte sig åt att lista ut det, det försökte försörja sin familj eftersom staten tog de från dem. Människan lär sig sina misstag med tiden och gör allting lättare. Du borde tänka lite innan du argumenterar, du kan inte tro att folk ifrån 1000-2000år sedan skulle kunna lista ut något sånt, de hoppade över ord till och med när de skrev böcker för de inte orkade. Precis, det fanns forskare på den tiden, SYND BARA ATT DE BLEV BRÄNDA PÅ BÅL FÖR ATT DE SA EMOT KYRKAN. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 7 Februari 2008 Rapport Dela Skrivet 7 Februari 2008 Nej, metaforen är "från världens alla hörn", eller "från världens fyra hörn". Annars hade jag väll knappast skrivit att det var så, eller hur? http://macworld.idg.se/2.1038/1.143464 Kanske det, men då de verkligen trodde att Jorden var platt har jag svårt att tro att de använde uttrycket endast som en metafor. Min poäng var dock att man inte kan ta citat ur bibeln, tolka dom bokstavligt och sedan använda det som argument för att bibeln suger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 7 Februari 2008 Rapport Dela Skrivet 7 Februari 2008 Kan du inte växa upp någon gång? Bara för att de är forskare betyder det inte att de har en hjärna av allting. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 7 Februari 2008 Rapport Dela Skrivet 7 Februari 2008 Kan du inte växa upp någon gång? Bara för att de är forskare betyder det inte att de har en hjärna av allting. Om du växer upp och slutar använda ålder som argument. "Bara för att de är forskare blabla" eh, nej det betyder inte att de är extremt smarta, dock så använder de observationer osv för att bevisa sina teorier. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 7 Februari 2008 Rapport Dela Skrivet 7 Februari 2008 Jag har inte sagt något om din ålder, men dina argument är barnsliga och du borde va smart nog och fatta att man inte listat ut mycket om världen för 1000-2000år sen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 8 Februari 2008 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2008 Bibeln är sammansatt vid kyrkomötet i Nicaea år 325. Då valdes vilka stycken (evangelier) som skulle inkluderas i Bibeln. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 8 Februari 2008 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2008 Jag har inte sagt något om din ålder, men dina argument är barnsliga och du borde va smart nog och fatta att man inte listat ut mycket om världen för 1000-2000år sen. Jag har faktiskt svårt att se var mina argument är barnsliga, om inte sarkastiska. Kanske när jag skrev en mening med stora bokstäver? So sue me. Jag vet mycket väl att de inte hade listat ut allt för 2000 år sen, men kolla här nu, extra noga: Varför - skulle - de - då - bränna - forskare - på - bål. De kom med BEVIS för sina teorier, men om det sa emot kyrkan (t ex, Jorden är INTE universums medelpunkt, eller liknande) så var de alla tydligen gudahatare som borde dö. För övrigt så borde kanske den här diskussionen ligga i Religions tråden i Debatt, men den är ju död. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
knark Skrivet 18 Februari 2008 Rapport Dela Skrivet 18 Februari 2008 Den där filmen var... sjuk .. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.