Hoppa till innehåll

Portar Och Portforwarding


Slasktratt

Rekommendera inlägg

tjena,

 

har haft ett problem med uppkopplingen/routern här hemma i snart ett halvår.

Jag tror det har med portarna att göra, eller jag är ganska säker på det.

Jag kan inte ha igång flera krävande saker samtidigt utan att internetuppkopplingen dör.

 

Exempel 1:

 

Jag laddar hem större filer med uTorrent (låg- eller höghastighet spelar ingen roll)

MSN Messenger loggar då ut och in hela tiden. (Det gör det inte om jag inte laddar hem större filer)

 

Exempel 2:

Jag laddar hem större filer med uTorrent (fortfarande spelar inte låg- eller höghastighet någon roll)

och spelar World of Warcraft samtidigt (får då en ping på över 2000 vilket inte är mänskligt och spelet zergar hela tiden)

Har jag inte igång uTorrent och spelar WoW så funkar det lika bra som alla andras med en låg ping.

 

Exempel 3:

Jag har laddat hem större filer med uTorrent i flera dagar utan att göra nånting annat och försöker starta Internet Explorer, WoW, MSN Messenger eller dylikt och ingenting fungerar.

Måste starta om hela routern (dra ut sladden) och sen köra igång igen.

 

Om jag bara har igång en av sakerna (utorrent, wow, msn, internet explorer, mirc, annat onlinespel) så funkar alltid jättebra när det arbetar själv.

Och det har ingenting med att mitt bredband inte klarar så mycket.

 

Säg att man laddar hem i så låg hastighet som 48 kb/s med uTorrent och spelar WoW samtidigt så får jag en bitrate på 2000-3000 (100 gånger över normal~) ms. Askonstigt.

 

Letar efter ett program liknande PFConfig fast gratis. Tror detta skulle lösa problemet. Är ganska säker.

 

Nån som vet ett sånt program?

 

http://www.portforward.com/store/pfconfig.htm

Redigerat av Slasktratt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kolla i routern så att alla de program som du har installerade och som kräver portforward är "portforwardade". I uTorrent kan du ju t.ex. se om du använder rätt inställningar eller inte.

Men det kan ju vara en kass router eller något skumt med nätverkskortet också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mitt tips är; kolla om din router har DMZ, isf så aktivera det och kör det på din dator.

 

I annat fall, har du forwardat osv så hoppas jag att du inte glömmer att ha statiskt IP, forwardar rätt portar för rätt grejor, om du skriver vad du har för router också så kan det vara ännu mer hjälpligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...