nisen_cool Skrivet 12 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2007 (redigerat) Är det gratis att använda Linux :) i fal om :D . Var laddar man ner den och hur ska man få den till en skiva :huh: . Gå ner och titta mina senaste inläg :( Redigerat 16 Augusti 2007 av nisen_cool Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 12 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2007 Det finns som allt. Vill man betala kan man det, vill man det inte behöver man inte. Populärast just nu är väl Ubuntu för nybörjare. Går att ladda hem från deras webbsida eller att beställa den gratis (kan ta ett tag att få CD:n då). Finns många fler distar som går att ladda hem gratis. Endast ett fåtal kostar pengar. Självfallet kan man även köpa gratisdistarna, men det är ett lågt pris. Det kostar ju ändå en liten slant att bränna en CD. Om man laddar hem själv är det bara att bränna ner filerna på en CD eller DVD om det behövs. Vanligtvis är det image-filer man ladda hem och de är bara att bränna direkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nisen_cool Skrivet 13 Augusti 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 13 Augusti 2007 behöver man inte prudukt nyckel :huh: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 13 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 13 Augusti 2007 Nej, inte till gratis distros. Därav "Gratis" ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nisen_cool Skrivet 13 Augusti 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 13 Augusti 2007 distros? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Tuskarr Skrivet 13 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 13 Augusti 2007 Jag har funderat på att skaffa Ubuntu, fungerar World of Warcraft på Ubuntu? Och vad är för och nackdelarna? Har Vista nu btw. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 13 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 13 Augusti 2007 World of warcraft ska fungera 100% via Wine. Dock så kan problemet för dig vara att hitta grafikkortsdrivrutiner, och därför kan det fungera sämre. Beror dock på vad du har för grafikkort, är det ett Nvidia kort så kommer du antagligen kunna spela på ubuntu. Distros är olika "versioner" av linux, som ubuntu, redhat osv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 13 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 13 Augusti 2007 (redigerat) Mandriva är också ganska bra, ndiswrapper följer med så att man kan installera olika hårdvarudrivrutiner för Windows till Mandriva. Men jag vet inte om det går att spela några Windows spel på Mandriva, jag har inte lyckats Rayman 3 på det, så jag för söka vidare efter den perfekta disten... Men ta Ubuntu, eller Kubuntu i första hand, och sen Mandriva när ni har tröttnat på *ubuntu.... Det finns även torrenter till de flesta distar, så att man kan pausa nerladdningen och fortsätta en annan gång! Länkat för den late: Ubuntu och Kubuntu: http://www.ubuntu-se.org/drupal/ Mandriva: http://www.mandriva.com/ Tänk på att välja rätt version, beroende på vilken processor du har! Intel x86 passar för de flesta datorer. Mandriva kan vara svår att få på svenska, föressten! Redigerat 13 Augusti 2007 av Katt Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nisen_cool Skrivet 16 Augusti 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 16 Augusti 2007 har fixat Ubuntu men sen när jag ska instalera den via boot jag menar när datorn statar och skivan läses atoumatiskt. Sen klickar jag på det första altnativet sen sen startar den snappt 2 sec effeter satnnar den. Varför? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 16 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 16 Augusti 2007 Ubuntu har en tendens att börja bråka. Vet inte varför och vad jag vet är det ingen annan som vet heller. Står om massa olika lösningar i forumen på ubuntu's webbsida, men de funkar inte för alla =/ Du kanske vill testa en annan version (äldre) av Ubuntu. Eller så testar du en annan dist. Fedora eller Mandriva kanske? Debian är ganska fin med. Som Ubuntu fast mindre problematisk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 17 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 17 Augusti 2007 Mandriva är också ganska bra, ndiswrapper följer med så att man kan installera olika hårdvarudrivrutiner för Windows till Mandriva. Men jag vet inte om det går att spela några Windows spel på Mandriva, jag har inte lyckats Rayman 3 på det, så jag för söka vidare efter den perfekta disten... Men ta Ubuntu, eller Kubuntu i första hand, och sen Mandriva när ni har tröttnat på *ubuntu.... Det finns även torrenter till de flesta distar, så att man kan pausa nerladdningen och fortsätta en annan gång! Länkat för den late: Ubuntu och Kubuntu: http://www.ubuntu-se.org/drupal/ Mandriva: http://www.mandriva.com/ Tänk på att välja rätt version, beroende på vilken processor du har! Intel x86 passar för de flesta datorer. Mandriva kan vara svår att få på svenska, föressten! Läste ditt inlägg för ett tag sen, men tog mig ett tag att tänka ordentligt... Med mandriva kan jag alltså installera windowsdrivrutiner? eftersom jag har ett ATi kort så kan jag ju inte spela ordentligt på linux, spec. som när jag senast provade fixa ordentliga drivrutiner (envy funkar inte) så fick jag hela ubuntu att dö så undrar jag. Vore gött att få mitt x800 att funka som det ska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 17 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 17 Augusti 2007 Ndiswrapper funkar bara för nätverkskortsdrivare tyvärr, finns till i princip alla distar men följer inte med från grunden på så många. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.