Hoppa till innehåll

Ska Skaffa Linux


nisen_cool

Rekommendera inlägg

Det finns som allt. Vill man betala kan man det, vill man det inte behöver man inte. Populärast just nu är väl Ubuntu för nybörjare. Går att ladda hem från deras webbsida eller att beställa den gratis (kan ta ett tag att få CD:n då).

 

Finns många fler distar som går att ladda hem gratis. Endast ett fåtal kostar pengar. Självfallet kan man även köpa gratisdistarna, men det är ett lågt pris. Det kostar ju ändå en liten slant att bränna en CD.

 

Om man laddar hem själv är det bara att bränna ner filerna på en CD eller DVD om det behövs. Vanligtvis är det image-filer man ladda hem och de är bara att bränna direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

World of warcraft ska fungera 100% via Wine. Dock så kan problemet för dig vara att hitta grafikkortsdrivrutiner, och därför kan det fungera sämre. Beror dock på vad du har för grafikkort, är det ett Nvidia kort så kommer du antagligen kunna spela på ubuntu.

 

Distros är olika "versioner" av linux, som ubuntu, redhat osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mandriva är också ganska bra, ndiswrapper följer med så att man kan installera olika hårdvarudrivrutiner för Windows till Mandriva. Men jag vet inte om det går att spela några Windows spel på Mandriva, jag har inte lyckats Rayman 3 på det, så jag för söka vidare efter den perfekta disten...

 

Men ta Ubuntu, eller Kubuntu i första hand, och sen Mandriva när ni har tröttnat på *ubuntu.... Det finns även torrenter till de flesta distar, så att man kan pausa nerladdningen och fortsätta en annan gång!

 

Länkat för den late:

 

Ubuntu och Kubuntu: http://www.ubuntu-se.org/drupal/

 

Mandriva: http://www.mandriva.com/

 

Tänk på att välja rätt version, beroende på vilken processor du har! Intel x86 passar för de flesta datorer.

 

Mandriva kan vara svår att få på svenska, föressten!

Redigerat av Katt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ubuntu har en tendens att börja bråka. Vet inte varför och vad jag vet är det ingen annan som vet heller. Står om massa olika lösningar i forumen på ubuntu's webbsida, men de funkar inte för alla =/

 

Du kanske vill testa en annan version (äldre) av Ubuntu. Eller så testar du en annan dist. Fedora eller Mandriva kanske? Debian är ganska fin med. Som Ubuntu fast mindre problematisk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mandriva är också ganska bra, ndiswrapper följer med så att man kan installera olika hårdvarudrivrutiner för Windows till Mandriva. Men jag vet inte om det går att spela några Windows spel på Mandriva, jag har inte lyckats Rayman 3 på det, så jag för söka vidare efter den perfekta disten...

 

Men ta Ubuntu, eller Kubuntu i första hand, och sen Mandriva när ni har tröttnat på *ubuntu.... Det finns även torrenter till de flesta distar, så att man kan pausa nerladdningen och fortsätta en annan gång!

 

Länkat för den late:

 

Ubuntu och Kubuntu: http://www.ubuntu-se.org/drupal/

 

Mandriva: http://www.mandriva.com/

 

Tänk på att välja rätt version, beroende på vilken processor du har! Intel x86 passar för de flesta datorer.

 

Mandriva kan vara svår att få på svenska, föressten!

Läste ditt inlägg för ett tag sen, men tog mig ett tag att tänka ordentligt...

 

Med mandriva kan jag alltså installera windowsdrivrutiner? eftersom jag har ett ATi kort så kan jag ju inte spela ordentligt på linux, spec. som när jag senast provade fixa ordentliga drivrutiner (envy funkar inte) så fick jag hela ubuntu att dö så undrar jag. Vore gött att få mitt x800 att funka som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...