Hoppa till innehåll

En Själ?

Mezox

Rekommendera inlägg

• Svar 132
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Tror du på att människan har en själ inom sig, eller är människan bara materia?

Själv tycker jag att det är en självklarhet att vi har det, hade vi inte haft en själ så skulle man väl kunna få folk att leva igen. Bara laga alla "trasiga" organ så är man tillbaka. Människan känner, ser, hör, luktar och smakar, jag tror att det är mer än bara impulser.

Kärlek till exempel är väl mer än bara en kemikalie som utlöses i hjärnan, det är en känsla.

Människor har själar. Fråga Gud. Inte säkert att han svarar, men det är värt ett försök^^.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst GlassApan

Tror det finns en själ....

Vart skulle det annars komma spöken från om det inte fanns själ :P

Ja, och hur skulle spöket Laban finnas?

Eller Casper och de tre vännerna :P

Eller.. Den flygande holländaren! (från svampbob)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror du på att människan har en själ inom sig, eller är människan bara materia?

Själv tycker jag att det är en självklarhet att vi har det, hade vi inte haft en själ så skulle man väl kunna få folk att leva igen. Bara laga alla "trasiga" organ så är man tillbaka. Människan känner, ser, hör, luktar och smakar, jag tror att det är mer än bara impulser.

Kärlek till exempel är väl mer än bara en kemikalie som utlöses i hjärnan, det är en känsla.

Människor har själar. Fråga Gud. Inte säkert att han svarar, men det är värt ett försök^^.

varför prata med luften? som om man får svar?

Tror det finns en själ....

Vart skulle det annars komma spöken från om det inte fanns själ :P

och hur många spöken har du sett.. 0

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Hmm... Alltså. Det är synd att alla ska hoppa på dom som tror på Gud :/ (och själar).

Kanske för att vi tycker att det är rent idiotiskt att tro på skit som någon hittat på?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

haha, hela världen är ett helt j*vla bevis, hela universum, slumpen är inte allsmäktig. Fysiska lagar och allt sådant, matematiken, allt som stämmer överens, en hel slump?

Och vad har man egentligen som bevis för att gud inte finns?

Nu back to the topic:

Jag ställer en fråga:

Om man med någon teknologi nu kunde göra så att det skulle skapas en EXAKT kopia av dig, molekyl för molekyl, cell för cell. Skulle den då leva? och om den skulle, vad skulle "kontrollera" den. Skulle det bli en person som är en exakt kopia av dig? En person som i varje möjlig situation skulle göra exakt samma val som du skulle, om ni såg varandra, skulle ni uppföra er EXAKT likadant?

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Nu back to the topic:

Jag ställer en fråga:

Om man med någon teknologi nu kunde göra så att det skulle skapas en EXAKT kopia av dig, molekyl för molekyl, cell för cell. Skulle den då leva? och om den skulle, vad skulle "kontrollera" den. Skulle det bli en person som är en exakt kopia av dig? En person som i varje möjlig situation skulle göra exakt samma val som du skulle, om ni såg varandra, skulle ni uppföra er EXAKT likadant?

Om man skapade en kopia, molekyl för molekyl, så skulle den leva. Det är ren idioti att tro att "en själ" kontrollerar kroppen. Det är nervernas urladdningar i hjärnan som gör det. Den skulle göra såsom den gjorde efter levnad. T.ex. om någon blir kopierad, och ena kopian blir kidnappad av terrorister och blir barnsoldat medans andra kopian blir omhändertagen av rika föräldrar och blir en snobb. Då skulle dem inte bete sig likadant eller hur? Människan lär sig hur man ska agera.

Och vad har man egentligen som bevis för att gud inte finns?
Man har många bevis.. dem troende säger t.ex. att vi är släktingar till Eva och Adam, fastän forskare har fasta DNA-bevis på att vi en gång var primater, och innan det apor/apliknande djur. Och förr sa man t.ex. att regnet var änglarnas tårar, men nu vet vi att det inte är det. Redigerat av Mindtwistah
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...