Hoppa till innehåll

Awp Guide!

CounterStrike

Rekommendera inlägg

Som bekant kan ju AWP (AWM heter det egentligen) störa ordningen ganska rejält i CS. Det kan se till att folk inte kan ta sig fram i den takt dom vill och om dom som använder det är riktigt duktiga är det det absolut bästa närstridsvapnet också.

Kort och gott är nog AWPn det mest hatade vapnet i CS. Därför tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter vad det gäller detta sjukt balla vapen.

Dessa exempel kommer att skildras i motståndarens perspektiv och hur man ska bemöta vapnet.

Man måste alltid räkna med att den som kör med AWPn vet hur man hanterar vapnet. Det finns dock de som inte vet men tror sig veta, dessa är faktiskt enkla att plocka ut.

En grundregel man måste lära sig är vapnets omladdningsfrekvens genom att använda sig av hörseln. Det är nog det viktigaste förmodligen i en duell mot en AWP. Det tar en viss tid för vapnet att ladda om, det kan man utnyttja.

Nybörjarens omladdning.

Här tar det tid att ladda om eftersom nybörjaren inte har lärt sig att växla vapen istället för att vänta på att vapnet laddar om sig självt. Man kan alltså skjuta på AWParen under en längre tid medan denne laddar om.

(går ej all tjäna tid på omladdning numera efter steams uppdatering på AWP, dock tar det generellt längre tid för en nybörjare)

Den erfarnes omladdning.

Här måste man vara nogrann och erfaren för att kunna vinna duellen. Efter varje skott kommer AWParen att ladda om snabbare genom att växla till kniv/pistol och sen tillbaka. Man tjänar någon hundradel på det. Många brukar tro att det är ett fusk men det är det alltså inte.

(samma här. Går inte att tjäna in tid längre men den erfarne är generellt sett snabbare än en nybörjare ändå)

Om man vet att en AWP lurar långt borta och Du själv är bakom ett hörn (som tex i tunneln på italy) finns det ett skitbra knep om man har lärt sig någorlunda om hur lång tid en omladdning av AWPn tar.

Ställ dig ganska nära kanten på öppningen (CT), med ett snabbt ryck visar Du lite av dig själv i tunneln och sedan tillbaka, han skjuter ett skott som garanterat missar (om Du varit snabb som f*n dvs), precis när Du hör det skottet lubbar Du ut igen och bränner av nån salva sen skyndar Du dig tillbaka. Fick Du inte död på honom så upprepa detta. Dock inte samma intervall.

Om Du skulle möta en AWP på avstånd kan Du definitivt inte bara sätta dig ned på huk och försöka prickskjuta ner honom. GLÖM DET!! Det mest effektiva man kan göra är att röra sig ryckigt fram och tillbaka i sidled medans man skjuter små skurar av skott på honom (med ett grymt aim givetvis). Finns inget mer frustrerande som AWP-skytt när man möter nån som själv är bra på AWP men kanske i det läget har en AK47´a eller liknande. Killen vet exakt hur han ska röra sig för att undvika att bli träffad, asymetriskt i sidled.

Ska du gå runt en hörna och du vet att en AWMlirare står där kan det ibland vara bra att hoppducka* runt.

* "Hoppducka" fungerar precis som det låter. Man hoppar samtidigt som man duckar (minskar ens träffyta med ca 20% )

Här tar jag upp mina förslag på hur man kan hantera sin AWP.

Till att börja med rekommenderar jag inte att man går in på en mer skillad server och tränar AWP. Då kommer det att ta låååång tid innan man blir hyffsad. För det man blir bra på på AWPn är inte en enkel fråga som många tror. Det handlar om att man måste lära sig kombinera timing, hörsel och "känsla". Gå in på en server där nivån är relativt låg så du får många "enkla" kills i början. Du tränar du in en viktig rutin som krävs för att du ska kunna möta mer skillade spelare.

Första man ska tänka på är att det alltid finns folk som är bättre än en själv, eller har mer "tur" i ett givet läge. Med andra ord ska man inte rusha rakt in i döden och tro att man kan få en hel drös med spelare för det är få som klarar av det. AWPn är ett strategiskt vapen och kräver planering. Visst, man kan hamna i strid med 2-3 st och plocka dom om man är riktigt skillad.

I början rekommenderar jag att man spelar maps som man känner till hyffsat så man kan välja ut platser att ställa sig på där man inte riskerar att stöta på ett tjog med folk.

Om du tex står precis intill ett hörn (ruschat till portarna som CT på dust2 tex) och ska ta nån som du "tror" kommer runt det andra hörnet bör du ställa siktet två spelar-längder (bredd) utåt från öppningen eller hörnan med en inzoomning (oavsett avstånd). Om ni speccar en skillad AWPlirare kommer ni att märka hur han i förväg siktar på en viss punkt innan fi dyker upp. När du ser fi tar det några tusendelar innan du trycker till och då kommer fi med största sannolikhet att befinna sig mitt i ditt sikte och sedan blir det himmlen eller h*lvetet för honom.

En av de viktigaste detaljerna att tänka på när man inte är en skillad AWPare är att man måste stå blickstilla när man ska skjuta. Annars kommer skottet att gå åt h*****e. Det kan hamna 40m till höger om fi eller om man har otur träffa ens teammate. AWP är one-shot-one-kill. Alltså, stå helt still när du fyrar av ett skott.

Om du vet att det står någon runt ett hörn eller om du befinner dig i strid med någon så bör du tänka på följande.

Se alltid till att siktet är mitt på fi (i magen eller någonstans, helst inte under midjan för då kan han bara bli skadad om man har otur (legshot) ). Försök alltid ha en låda/vägg/dörr mm intill dig när du är i strid. Då kan du hoppa in bakom efter ett skott medans du laddar om. När du sedan ska tillbaka och skjuta hoppar du ut igen (med siktet inzoomat redan) och tänker ut vart fi står innan du landar. För det ögonblick du har landat kan du skjuta (lär dig att tajma när du kan skjuta, för man kan skjuta lite innan man är helt still).

När du ska ladda om så kan du växla till pistol direkt efter ett skott och sedan tillbaka lika snabbt. Dock måste man inte det eftersom man idag (steam uppdatering) inte tjänar tid på det. Annars kan det också vara bra att växla till pistol efter skottet pga att kan plocka eventuell fi som smygit sig på en undertiden man har stridit mot en annan.

Tänk på att alltid ha koll på vart du är och säkra din omgivning innan du zoomar in och ska skjuta någon. För när du har zoomat in minskar ditt synfält med en jäkla massa grader vilkaet gör det lättare för anndra fi att smyga sig på dig och köra en "humiliation". Det är lite knäckande så riskera inte det.

Om du är i närstrid med någon behöver man inte alltid zooma in. Är du tillräckligt nära så täcker fi förmodligen större delen av din skärm vilket också ökar fi´s träffyta. Man kan alltså skjuta utan zoomen i närstrid men det är lite utav en chansning. Jag brukar köra zoom trots närstrid dock).

Om du befinner dig mitt på en öppen yta och är i strid med någon. Då ska du hoppa efter ett skott och landa med siktet inzoomat och inställt på fi innan du landat. Bara att trycka av skottet när du har landat.

Kom ihåg att timing, känsla och hörsel är extremt viktigt med AWPn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
  • Skapa ny...