Hoppa till innehåll

Jakt


KVAB
 Dela

Rekommendera inlägg

Men jag tycker ändå att det är fel att säga att de vilda djuren är en jätte fara för bilister när dom är omedvetna om vad dom gör. Medan jägare kan förhindra olyckor med deras hundar på vägarna igenom att inte släppa dom lösa hursomhelst.

Jag håller med dig, man behöver inte jaga för att hålla antalet nere, de sköter naturen, och som du säger, det vi minskar i vilt olyckor ökar i olyckor med hundarna istället. Men det är ju inget argument mot jakt, pluss att det finns ju en viss chans att de jägare som inte håller koll på hunden lär sig och så händer det kanske inte i samma utsträckning (att hundar skapar olyckor alltså).

 

Soad_token

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 341
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Jakt behövs för att hålla djurstammarna under kontroll. Punkt slut.

Inte riktigt, naturen balanserar det så att om det blir för mycket, låt säga råddjur där jag bor, (vilket det blev för några år sedan) då började det dyka upp lite mer rovdjur, och så blev det för "trångt" så antalet började sjunk, det tog 2 år sen var antalet rådjur nere i det normala. Detta utan att människan la sig i överhuvutaget. Och det är ofta så, om det blir för mycket djur, då räcker inte födan till och antalet minskar till ett passande antal igen.

 

EDIT: Skoj att se dig igen Guggo, det verkar som det håller på att bli lite fjut på Debatterna igen:D

 

Soad_token

Redigerat av Soad_token
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låt oss säga att antalet älgar ökar kraftigt på grund av att ingen skjuter dom. Detta leder dels till att det blir trångt (älgar på bakgården, någon?), dels till att viltolyckorna ökar och dels till att Sveriges granar blir uppätna, vilket leder till att många andra djur, samt en del av vår industri blir lidande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låt oss säga att antalet älgar ökar kraftigt på grund av att ingen skjuter dom. Detta leder dels till att det blir trångt (älgar på bakgården, någon?), dels till att viltolyckorna ökar och dels till att Sveriges granar blir uppätna, vilket leder till att många andra djur, samt en del av vår industri blir lidande.

Heheh...att sveriges granar tar slut?! :P Du kan ju ite vara seriös. Och om det mot alla odds skulle bli så, så kan man ju skjuta av lite lg då, men i annat fall så ökar björn och varg beståndet och tar död på älgarna.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låt oss säga att antalet älgar ökar kraftigt på grund av att ingen skjuter dom. Detta leder dels till att det blir trångt (älgar på bakgården, någon?), dels till att viltolyckorna ökar och dels till att Sveriges granar blir uppätna, vilket leder till att många andra djur, samt en del av vår industri blir lidande.

Heheh...att sveriges granar tar slut?! :P Du kan ju ite vara seriös. Och om det mot alla odds skulle bli så, så kan man ju skjuta av lite lg då, men i annat fall så ökar björn och varg beståndet och tar död på älgarna.

 

Soad_token

 

Lite seriös är jag faktiskt, inte helt slut, men helt klart decimerat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Alt. 1: Många älgar=fler vargar/björnar=älgar äts upp.

Alt. 2: Slut på granar/tallar=inga älgar.

Så enkelt är det. Naturen sköter sådant här alldeles själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alt. 1: Många älgar=fler vargar/björnar=älgar äts upp.

Alt. 2: Slut på granar/tallar=inga älgar.

Så enkelt är det. Naturen sköter sådant här alldeles själv.

Precis, och det är ju inte som det kommer komma ett par miljoner älgar över en natt och käka upp alla granar, utan vi lär ju märka när det misnak, om en lite, och då kan man ju vidta vissa åtgärder om man vill, men det skulle nog inte behövas, som sagt så fixar naturen sånt här själv.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är fruktansvärt själviskt att säga att älgarna äter upp våra granar och förstör för våran industri om dom blir för många. Detta är inte sant då skogen är älgarnas föda, alltså är granarna deras naturliga mat. Det är samma sak som att säga att vi inte ska få äta kött för då kommer det påverka ngt. Alla levande varelser måste leva på något och eftersom granar hör till älgarnas naturliga föda så lär inte dom innom de närmsta biljarder år kunna äta slut på dem så vi blir på ngt sätt lidande.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om älgarna får äta granarna får vi skjuta älgarna helt enkelt. Plus att jaga för nöje är inget fel, det är respekt att säga att man tex skjutit en stor älg, precis som det är respekt att bowlat 300 i en serie. Ett intresse helt enkelt, plus att det minskar antalet djur som faktiskt är bevisat bra för naturen. Har läst på lite, har inga bevis jag kan posta men de jägare jag känner samt några sidor på nätet säger att det är bra att jaga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om älgarna får äta granarna får vi skjuta älgarna helt enkelt. Plus att jaga för nöje är inget fel, det är respekt att säga att man tex skjutit en stor älg, precis som det är respekt att bowlat 300 i en serie. Ett intresse helt enkelt, plus att det minskar antalet djur som faktiskt är bevisat bra för naturen. Har läst på lite, har inga bevis jag kan posta men de jägare jag känner samt några sidor på nätet säger att det är bra att jaga.

 

Joo, det kan vara bra för naturen att man minskar på vissa arter...tror vi. T.ex. så fanns det häxor för några hundra år sedan, det vissste vi. Jag har väldigt svårt att tro att naturen på nåsot sätt "behöver" att vi jagar vilt, det finns andra rovdjur i Sverige, förutom människan. Och så har ju moder natur funkat bra sedan förra istiden för ett par 10.000 år sedan, så varför skulle det vara så viktigt att vi börjar hålla balans nu? Det sköter sig själv.

Men jag tycker fortfarande att det är ok med jakt och att man inte ska förbjuda det heller. Jag tycker också att det fungerar bra som man sköter det idag, man räknar djuren (det blir inte för lite) och folk får ha sin hobby. Det finns fler bra saker med att männsikan jagar (förutom att roa sig själv). Det är t.ex. mycket mer miljövänligare att ätat vilt än uppfödda djur och djuret har fått leva ett "normalt" liv.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag talade med en biologilärare om detta idag, och han sa att om man slutar jaga älg/rådjur så kommer det leda till en förstörd skogsindustri, många djurarter kommer försvinna från Sverige (de andra djur som också är beroende av de träd och växter som älgar och rådjur äter). Detta på grund av att rovdjurstammen idag är för liten i förhållande till älg/rådjurstammen. Slutar man jaga dem så kommer de att börja föröka sig lavinartat, och dessutom mycket snabbare än de rovdjur som finns, som bara föder en kull om året där kanske bara ett fåtal ungar klarar sig. Dock kommer rovdjuren naturligtvis komma i kapp tillslut, men på grund av att älgar/rådjur förökar sig snabbare och att det finns många fler än vad det finns rovdjur i dagsläget så kommer det redan vara försent.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...