Aircondition Skrivet 14 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2007 Ska köpa en ny dator, men har inte riktigt bestämt mig för vilken processor den ska ha. I min lokala datorbutiken sa dem att det kunde bli problem att spela vissa spel med fyrkärnig, vad menar dem då? Har tittat mest på en Q6600 och en E6550. Vilken bör jag välja i dagsläget? Ska spela krävande spel som Crysis m.m. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst GripenII Skrivet 14 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2007 Crysis kan det räcka med Intel Quad. ( Fyrkärnig ) Men knappast att det kunde bli problem med vissa spel?Isåfall, hur? Quad är vädligt snabb 1 av de bästa..Kostar Ca 2100 KR Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Aircondition Skrivet 14 Oktober 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2007 Nej, jag förstod inte riktigt heller det, det är därför jag frågar här. Kostar f.ö 2600 kr. Men Crysis miniumkrav står på 3 GHz, den här processorn har 2,4 GHz. Betyder det att jag måste överklocka den för att få Crysis att funka? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 14 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2007 Det är inte säkert att du måste. Om Crysis har stöd för flera kärnor funkar antagligen Q6600 riktigt bra. Men för spel ska du nog ta den processor med högst frekvens av de där. Några problem ska det inte bli annars med fyrkärnig, det är bara det att alla program och spel inte kan utnyttja dem alla på en gång. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Tour Skrivet 14 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2007 De dom menar i spelbutiken är att quad är en så pass ny sak så att de flesta spel stödjer inte 4 kärnor, jämförelse med duo som stöds av de flesta spel som inte är allt för gammla. Läste ett test där de hade testat quad vs duo, duo processorerna låg jämt med quad och även lite högre ibland. Ur ekonomisk synpunkt så är en duo mer värd men ur framtidssynpunkt så är quaden ett säkert kort. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Aircondition Skrivet 14 Oktober 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2007 (redigerat) Tack så mycket, epaaj och Tour. Bara en sista sak jag undrar. Alla spel som kommer ut nu/precis kommit ut kommer väl stödja quad? Redigerat 14 Oktober 2007 av Aircondition Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 14 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2007 Stödjer de flerkärniga spelar det nog igen roll om du har Duo eller Quad, förutom att Quad har fler kärnor att jobba med. Stöder de bara en (som de flesta spel fram till idag) så är det bättre med få (en?) snabba kärnor än flera lite långsammare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst GripenII Skrivet 15 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 15 Oktober 2007 (redigerat) Nej, jag förstod inte riktigt heller det, det är därför jag frågar här. Kostar f.ö 2600 kr. Men Crysis miniumkrav står på 3 GHz, den här processorn har 2,4 GHz. Betyder det att jag måste överklocka den för att få Crysis att funka? 2,4 GHz på 1 Kärna! Tänk smart hur många kärnor hela datan har. Quad har 4 St 2.0 GHz. 4 X 2.0 = 8.0 GHz (Inte säker om Quad har 2.0 GHz per kärna.Men helt säkert på att den har 4 kärnor.) Tack så mycket, epaaj och Tour. Bara en sista sak jag undrar. Alla spel som kommer ut nu/precis kommit ut kommer väl stödja quad? Varför inte?Quad funkar ju perfect på mängder spel. Redigerat 15 Oktober 2007 av GripenII Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fality Skrivet 15 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 15 Oktober 2007 Tack så mycket, epaaj och Tour. Bara en sista sak jag undrar. Alla spel som kommer ut nu/precis kommit ut kommer väl stödja quad? Varför inte?Quad funkar ju perfect på mängder spel. Det är inte så man räknar, lr? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst GripenII Skrivet 15 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 15 Oktober 2007 Tack så mycket, epaaj och Tour. Bara en sista sak jag undrar. Alla spel som kommer ut nu/precis kommit ut kommer väl stödja quad? Varför inte?Quad funkar ju perfect på mängder spel. Det är inte så man räknar, lr? Jo.Så räknar man faktist. ;)eller hur tänkte du? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fality Skrivet 15 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 15 Oktober 2007 (redigerat) Man använder ju inte alla kärnor på samma gång så det blir inte 8.0? Använder man nåt som kräver 2 kärnor så körs en del i 2,4 och den andra delen i 2,4 Redigerat 15 Oktober 2007 av Fality Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst GripenII Skrivet 15 Oktober 2007 Rapport Dela Skrivet 15 Oktober 2007 Man använder ju inte alla kärnor på samma gång så det blir inte 8.0? Använder man nåt som kräver 2 kärnor så körs en del i 2,4 och den andra delen i 2,4 Tillsammans blir det 4.8 GHz.Vilket är hela proccesorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.