Ryssfemma Skrivet 6 April 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 6 April 2008 [Jag fattar inte, vad är det för fel med och bära sjal? Man kanske inte vill bli attraherad av andra män, det stör bönen också om en kvinna inte har på sig sjal, och det är kvinnans eget val om den ska gå in till mosken. Och du har fått något i bakfoten, kristnakvinnor måste också bära sjal i kyrkan, varför tror du jungfru maria bar det och andra kvinnor den tiden? Kristendommen har ändrats totalt efter Bibeln, därför är det mycket som har glömts bort från den gammla tiden. Stör det att kvinnan inte har sjal, hur klara sig muslimska män i Sverige då? Går de runt med bånge och kan knappt hålla sig från att slänga sig själva på varje kvinna de passerar?![b/] Så du menar att ända sättet för en kvinna att be i en moské är att ta på sig en slöja och att det inte är tvång? Det går inte ihop, det är väl viktigt att be i en moské? För om det inte alls skulle vara viktigt att be i en moské varför då bygga en massa? Jag har inte fått något i bakfoten (inget om bakfoten heller :P). Idag är som sagt inte kvinnor tvungna att bära sjal i den kristna kyrkan. Och anledningen är som sagt att bibeln och reglerna har ändrats. Den har ändrats för att passa samhället, och för att göra samhället mer jämställt (även om den är långt ifrån jämställd). Soad_token Nej, för dom har inte tillräckligt med kvinnor utan sjal i sitt land. Och de flesta kvinnor tvingas nog av sina män att bära sjal. och sen tycker kvinnorna att deras barn ska bära sjal, för det gjorde hon när hon var 14 år och blev bortgift till en 35 årig soldat. Vad i h*lvete vet du om deras kulturer? Har du vart där? Har du stött på kvinnor där?Vart har du fått siffror om att de flesta kvinnor tvingas bära sjal? Jag känner ingen som är det, och dem familjerna är gotthjärtade, och jag känner många som bär det för ens trogenhet. Och det finns en sak du ska tänka på, dra inte in religion i folks handlingar, Islam står inte för tvång. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 6 April 2008 Rapport Dela Skrivet 6 April 2008 [Jag fattar inte, vad är det för fel med och bära sjal? Man kanske inte vill bli attraherad av andra män, det stör bönen också om en kvinna inte har på sig sjal, och det är kvinnans eget val om den ska gå in till mosken. Och du har fått något i bakfoten, kristnakvinnor måste också bära sjal i kyrkan, varför tror du jungfru maria bar det och andra kvinnor den tiden? Kristendommen har ändrats totalt efter Bibeln, därför är det mycket som har glömts bort från den gammla tiden. Stör det att kvinnan inte har sjal, hur klara sig muslimska män i Sverige då? Går de runt med bånge och kan knappt hålla sig från att slänga sig själva på varje kvinna de passerar?! Så du menar att ända sättet för en kvinna att be i en moské är att ta på sig en slöja och att det inte är tvång? Det går inte ihop, det är väl viktigt att be i en moské? För om det inte alls skulle vara viktigt att be i en moské varför då bygga en massa? Jag har inte fått något i bakfoten (inget om bakfoten heller :P). Idag är som sagt inte kvinnor tvungna att bära sjal i den kristna kyrkan. Och anledningen är som sagt att bibeln och reglerna har ändrats. Den har ändrats för att passa samhället, och för att göra samhället mer jämställt (även om den är långt ifrån jämställd). Soad_token Alltså jag tror knappast att ni känner några som bär slöja, hur vet ni om hur dem känner när dem bär det?Många gör det för trogenheten mot den dem älskar. Det är inte tvång och bära slöja, det är inte en tvång och gå till mosken. Men ska man gå till mosken för och be, så finns det ett villkor, att man ska ha på sig det. Det är likadant som att man inte är tvungen och jobba på McDonalds, men om du vill jobba där så ska du bära en uniform och utföra vissa saker för hygienens skull. Nej Bibeln har inte anpassats efter och göra samhället mer jämställt, det är människor som har utnyttjat möjligheten till sig själv. Hur f*n får du det till att man har utnajat bibeln när man tillåter kvinnor att vara i en kyrka utan sjal? Det fann inga kvinnliga präster när "tvånget" togs bort. Alltså ingen av det som bestämde var kvinnor själva. För det första jag "känner" 3 olika familjer där kvinnorna bär slöja, 2 av den är vuxna och jag har inte diskuterat det med dem, dock tror jag inte det har något emot det, men den 3 har jag pratat med om detta, hon är också 18 år, men hon har sagt att så fort hon flyttar hemifrån ska hon sluta använda den. Att vissa tycker det är ok betyder inte att man måste tvinga resten att bära slöja. Om 2 av 100 kvinnor inte vill bära slöja, varför inte låta dem vara utan den? Att det skulle vara samma sak att vara anställd på McDonalds är ju inte riktigt sant, om man är uppvuxen med muslimska traditioner, och är troende, då är man tvungen att bära slöjan för att kunna be. Vill man jobba och tjäna pengar så kan man söka anställning hos en annan arbetsgivare. Och hygien? Vad har det med något att göra?:S Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 7 April 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 7 April 2008 Man ska inte tvinga kvinnor och bära slöja, men om någon gör det så är det inte religionen man ska dra in. Om man är jätte religöst muslim så är det självklart att kvinnan bär sjal, jag har aldrig stött på en kvinna som är religös utan sjal på sig. Jag har iallafall frågat mina kompisar, som är ortodoxkristna, och några andra katoliker, dem säger att kvinnorna ska ha det i kyrkan, men det är bortglömt bland många. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 7 April 2008 Rapport Dela Skrivet 7 April 2008 Man ska inte tvinga kvinnor och bära slöja, men om någon gör det så är det inte religionen man ska dra in. Om man är jätte religöst muslim så är det självklart att kvinnan bär sjal, jag har aldrig stött på en kvinna som är religös utan sjal på sig. Jag har iallafall frågat mina kompisar, som är ortodoxkristna, och några andra katoliker, dem säger att kvinnorna ska ha det i kyrkan, men det är bortglömt bland många. Sorry. Jag menade inte att religonen var dålig utan att DET FINNS DOM som t.ex. i Irak blir tvingade av sina män att ha det, jag har hört det från våran lärare.. Som förövrigt är lite konstig men... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 7 April 2008 Rapport Dela Skrivet 7 April 2008 Man ska inte tvinga kvinnor och bära slöja, men om någon gör det så är det inte religionen man ska dra in. Om man är jätte religöst muslim så är det självklart att kvinnan bär sjal, jag har aldrig stött på en kvinna som är religös utan sjal på sig. Jag har iallafall frågat mina kompisar, som är ortodoxkristna, och några andra katoliker, dem säger att kvinnorna ska ha det i kyrkan, men det är bortglömt bland många. Men om man inte tror på Islam är man ju orättfärdig och slängs i h*lvetet! :o "Ni måste inte bära slöja för man måste inte tro, men om man inte tror så slängs man i h*lvetet. Och tror man så måste man ha slöja." Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gimcor Skrivet 7 April 2008 Rapport Dela Skrivet 7 April 2008 Man ska inte tvinga kvinnor och bära slöja, men om någon gör det så är det inte religionen man ska dra in. Om man är jätte religöst muslim så är det självklart att kvinnan bär sjal, jag har aldrig stött på en kvinna som är religös utan sjal på sig. Jag har iallafall frågat mina kompisar, som är ortodoxkristna, och några andra katoliker, dem säger att kvinnorna ska ha det i kyrkan, men det är bortglömt bland många. Men om man inte tror på Islam är man ju orättfärdig och slängs i h*lvetet! :o "Ni måste inte bära slöja för man måste inte tro, men om man inte tror så slängs man i h*lvetet. Och tror man så måste man ha slöja." Nej, du har fel. Majoriteten av muslimerna tror att det är inte vilka regler du tillämpar som orsakar utifall du hamnar i himmelriket eller ej, det är dina handlingar som avgör det. Även om man har levt som en ateistisk person och utfört goda handlingar under sitt liv så hamnar man i himmelriket. Samma sak gäller det motsatta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 7 April 2008 Rapport Dela Skrivet 7 April 2008 Man ska inte tvinga kvinnor och bära slöja, men om någon gör det så är det inte religionen man ska dra in. Om man är jätte religöst muslim så är det självklart att kvinnan bär sjal, jag har aldrig stött på en kvinna som är religös utan sjal på sig. Jag har iallafall frågat mina kompisar, som är ortodoxkristna, och några andra katoliker, dem säger att kvinnorna ska ha det i kyrkan, men det är bortglömt bland många. Öhh...va...Så man kan vara normal religiös och då få gå i moskén utan sjal som kvinna? Inser du att du debaterrar mot dig själv "jag har aldrig stött på en kvinna som är religös utan sjal på sig" och samtidigt säger du att man inte måste ha sjalen. Jag har dock några frågor till dig, om man som muslim ska gifta sig, kan man då gifta sig med en kvinna av anna religion eller måste hon konventera? Kan man vara muslim, kvinna och vilja be i en moské utan att ha slöja? Att slöjan har blivit bortglömd är ingen slump, man har blivit mer rolerant till kvinnor och där med låter man de gå utan sjal i kyrkan. Och man låter även kvinnor bli präster i den protestantiska kyrkan. Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 7 April 2008 Rapport Dela Skrivet 7 April 2008 Man ska inte tvinga kvinnor och bära slöja, men om någon gör det så är det inte religionen man ska dra in. Om man är jätte religöst muslim så är det självklart att kvinnan bär sjal, jag har aldrig stött på en kvinna som är religös utan sjal på sig. Jag har iallafall frågat mina kompisar, som är ortodoxkristna, och några andra katoliker, dem säger att kvinnorna ska ha det i kyrkan, men det är bortglömt bland många. Öhh...va...Så man kan vara normal religiös och då få gå i moskén utan sjal som kvinna? Inser du att du debaterrar mot dig själv "jag har aldrig stött på en kvinna som är religös utan sjal på sig" och samtidigt säger du att man inte måste ha sjalen. Jag har dock några frågor till dig, om man som muslim ska gifta sig, kan man då gifta sig med en kvinna av anna religion eller måste hon konventera? Kan man vara muslim, kvinna och vilja be i en moské utan att ha slöja? Att slöjan har blivit bortglömd är ingen slump, man har blivit mer rolerant till kvinnor och där med låter man de gå utan sjal i kyrkan. Och man låter även kvinnor bli präster i den protestantiska kyrkan. Soad_token + Att ingen längre tror bokstavligt på bibeln... (antagligen med några ytterst få undantag) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 8 April 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 8 April 2008 Man ska inte tvinga kvinnor och bära slöja, men om någon gör det så är det inte religionen man ska dra in. Om man är jätte religöst muslim så är det självklart att kvinnan bär sjal, jag har aldrig stött på en kvinna som är religös utan sjal på sig. Jag har iallafall frågat mina kompisar, som är ortodoxkristna, och några andra katoliker, dem säger att kvinnorna ska ha det i kyrkan, men det är bortglömt bland många. Öhh...va...Så man kan vara normal religiös och då få gå i moskén utan sjal som kvinna? Inser du att du debaterrar mot dig själv "jag har aldrig stött på en kvinna som är religös utan sjal på sig" och samtidigt säger du att man inte måste ha sjalen. Jag har dock några frågor till dig, om man som muslim ska gifta sig, kan man då gifta sig med en kvinna av anna religion eller måste hon konventera? Kan man vara muslim, kvinna och vilja be i en moské utan att ha slöja? Att slöjan har blivit bortglömd är ingen slump, man har blivit mer rolerant till kvinnor och där med låter man de gå utan sjal i kyrkan. Och man låter även kvinnor bli präster i den protestantiska kyrkan. Soad_token + Att ingen längre tror bokstavligt på bibeln... (antagligen med några ytterst få undantag) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 9 April 2008 Rapport Dela Skrivet 9 April 2008 Vill kvinnan gifta sig med en man som är muslim så måste hon konvertera ja, men det är upp till henne. Ja kvinnan måste bära sjal när den ber. Men man kan inte bli tvingad till och be, det är inget Islam stödjer, att det finns grupper som t.ex stenar en kvinna till döds för att hon inte gjorde sin bön är absolut inget Islam stödjer. Det våldsamma med Islam är att man ska få försvara sig, och det är en självklarhet. Örh...kvinnan är ingen sak, utan en männsika och skall därefter refereras till som: hon, henne eller kvinnan i denna diskution! (appropå respektera kvinnor och deras egna vilja) Så du menar, att bönen är helt onödig, man har ingegen nytta av den och man får inte ut något av den? Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fusion Skrivet 9 April 2008 Rapport Dela Skrivet 9 April 2008 (redigerat) Vill kvinnan gifta sig med en man som är muslim så måste hon konvertera ja, men det är upp till henne. Ja kvinnan måste bära sjal när den ber. Men man kan inte bli tvingad till och be, det är inget Islam stödjer, att det finns grupper som t.ex stenar en kvinna till döds för att hon inte gjorde sin bön är absolut inget Islam stödjer. Det våldsamma med Islam är att man ska få försvara sig, och det är en självklarhet. Örh...kvinnan är ingen sak, utan en männsika och skall därefter refereras till som: hon, henne eller kvinnan i denna diskution! (appropå respektera kvinnor och deras egna vilja) Så du menar, att bönen är helt onödig, man har ingegen nytta av den och man får inte ut något av den? Soad_token Bönen är en av de viktigaste, om inte viktigaste, delen inom Islam. Så nej, den är inte alls onödig! Gimcor, en ateist tror inte på Gud, hur kan då denne hamna i paradiset, om man får fråga? Redigerat 9 April 2008 av Fusion Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 9 April 2008 Rapport Dela Skrivet 9 April 2008 Tänk om vi skulle vara tvungna att fly till att annat land där dom var muslimer och vi INTE hade sjal eller INTE bad som dom gjorde, dom skulle nog med tycka att det var konstigt av oss. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.