Hoppa till innehåll

Barnbidraget

Gäst InTech

Rekommendera inlägg

Alldeles för högt, jag vill avskaffa Alla bidrag totalt och istället sänka skatterna ordentligt.

Måste citera ditt "Seriöst" Vad ska man då leva på när man går i skolan, det är knappt så att man får ansöka om extrajobb för att "yngre" ska ha för tur här där jag bor. Ska jag leva totalt pengalös tills jag går ut och får ett jobb?

Det är föräldrars ansvar att ta hand om sina barn tills de fyller 18. De måste betala för vissa saker. När någon fyllt 18 är den personens ingen annans ansvar vilket betyder att den personen får klara sig själv. Plus att mindre bidrag = mindre skatt = mer pengar till föräldrarna och har föräldrarna mer pengar kan de ge sina barn mer pengar istället för bidrag.

Föräldrarna har inget med studiebidraget att göra sedan måste man få bo hemma tills man gått ut skolan. Om mina föräldrar skulle få mindre skatt skulle det läggas på att köpa mer mat så att det skulle räcka bättre än nu, jag skulle inte få ett öre från dom eftersom dom skulle behöva pengarna själva. Alla har inte rika föräldrar som kan slänga ut pengar hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 30
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det är många föräldrar som tar Studiebidraget ifrån ungdommarna. Men jag blir irriterad på att ungdommar använder deras studiebidrag till pokerspelande och sånt.

Nej, barnbidrag och studiebidraget ges till målsman tills personen i fråga har fylt 18 (med andra ord barnen har inte fått dom av staten utan bidraget går till föräldrarna). Och om du menar att föräldrar eler tidigare målsmän tar bidraget av sina barn som är över 18 år så är det ju stöld.

Sen tänkte jag förtydliga en sak, jag menade att studiebidraget skall finnas för dom som studerar, som idag men att bidraget inte alltid behövs för personer under 18 år, omyndiga alltså. Efter som målsman har ansvaret fram till 18 år så måste de betala det nödvändigaste och vissa målsmän behöver inget bidrag för att kunna göra det.

Men jag tror inte bidragen under några omständigheter behöver höjas (barn /studiebidragen allstå) efter som det är ett stöd inte en inkomst.

Soad_token

Redigerat av Soad_token
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alldeles för högt, jag vill avskaffa Alla bidrag totalt och istället sänka skatterna ordentligt.

Måste citera ditt "Seriöst" Vad ska man då leva på när man går i skolan, det är knappt så att man får ansöka om extrajobb för att "yngre" ska ha för tur här där jag bor. Ska jag leva totalt pengalös tills jag går ut och får ett jobb?

Det är föräldrars ansvar att ta hand om sina barn tills de fyller 18. De måste betala för vissa saker. När någon fyllt 18 är den personens ingen annans ansvar vilket betyder att den personen får klara sig själv. Plus att mindre bidrag = mindre skatt = mer pengar till föräldrarna och har föräldrarna mer pengar kan de ge sina barn mer pengar istället för bidrag.

Ni har totalt fel, Igentligen är det målsmannens uppgift och ta hand om sina soner och sånt.. tills dem är 21 år, Iaf det har jag hört på radion, och på forum..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ni har totalt fel, Igentligen är det målsmannens uppgift och ta hand om sina soner och sånt.. tills dem är 21 år, Iaf det har jag hört på radion, och på forum..

Nja, du har inte helt rätt InTech. Föräldrarna är ansvariga att ta hand om sitt barn tills det fyller 18. När barnet är myndigt så måste personen ta sitt eget ansvar, MEN OM barnet går i gymnasium så är föräldrarna skyldiga att försörja barnet tills han/hon läst klart på gymnasiet eller fyller 21.

Personligen så tycker jag barnbidraget är bra som det är, det är ju tänkt som hjälp inte att täcka allt som ett barn behöver. Sedan så kan man ansöka om extra bidrag, som man kan få om föräldrarna tjänar mindre än en viss summa. Det samma gäller studiebidraget, tänkt som hjälp och man kan få extra bidrag till det med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, du har inte helt rätt InTech. Föräldrarna är ansvariga att ta hand om sitt barn tills det fyller 18. När barnet är myndigt så måste personen ta sitt eget ansvar, MEN OM barnet går i gymnasium så är föräldrarna skyldiga att försörja barnet tills han/hon läst klart på gymnasiet eller fyller 21.

Personligen så tycker jag barnbidraget är bra som det är, det är ju tänkt som hjälp inte att täcka allt som ett barn behöver. Sedan så kan man ansöka om extra bidrag, som man kan få om föräldrarna tjänar mindre än en viss summa. Det samma gäller studiebidraget, tänkt som hjälp och man kan få extra bidrag till det med.

Det är faktiskt bra, men det är ju så att många föräldrar inte alls behöver få ett bidrag för att barnen kostar pengar. Och ändå står staten och pumpar miljoner kr varje månad till familjer som inte alls är i behov av ett barn/studiebidrag. Det borde man ändra på enligt mig.

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Barnbidraget skall vara inkomstbaserat. Ett tak skall även införas. Personer som tjänar 40 000+ i månaden (per person) behöver inte barnbidrag. Däremot skall ensamstående föräldrar och låginkomsttagarfamiljer få en nätt höjning av sitt bidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Barnbidraget skall vara inkomstbaserat. Ett tak skall även införas. Personer som tjänar 40 000+ i månaden (per person) behöver inte barnbidrag. Däremot skall ensamstående föräldrar och låginkomsttagarfamiljer få en nätt höjning av sitt bidrag.

40 000?! Du innser att bidraget ska vara ett stöd, alltså kan man sänka taket rejält till kring 19 000:-. Sen ska man ju inte ge bidrag som överskriver just det taket. Alltså om man tjänar 18 700:- så ska man inte få mer än 300:-/månad. Tycker jag iaf.

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sänk barnbidraget, om man inte har det så bra finns det ju andra bidrag att ansöka om, ge mer pengar till försvarsmakten.

Nyfiket frågat varför ska vi har mer försvar?

Och för det andra vad gör det för skillnad om man kallar det barnbidrag eller något annat, får man bidraget kostar det ju lika mycket för staten och skattebetalarna.

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rätt, men att ta bort är lite överdrivet. Isåfall sänka den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Den allmänna uppfattningen här verkar vara att barnbidraget bara är en onödig utgift för staten och att föräldrarna använder pengarna till att köpa gåslever och rysk kaviar. Nu vet de flesta att detta inte är sanningen. De månatliga utgifterna för att barn är tre gånger högre än barnbidraget, alltså drygt 3000 kronor. För många ensamstående föräldrar sjukskrivna/arbetslösa och låginkomsttagarfamiljer är barnbidraget nödvändigt för att över huvudtaget få pengarna att räcka månaden ut. Barnbidraget bör ligga på 3000 kr/mån för de som har de sämst ställt och succesivt bli lägre till dess att det helt upphör vid gränsen för att bli betalningsskyldig av värnskatt ca 40000 kr/mån).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den allmänna uppfattningen här verkar vara att barnbidraget bara är en onödig utgift för staten och att föräldrarna använder pengarna till att köpa gåslever och rysk kaviar. Nu vet de flesta att detta inte är sanningen. De månatliga utgifterna för att barn är tre gånger högre än barnbidraget, alltså drygt 3000 kronor. För många ensamstående föräldrar sjukskrivna/arbetslösa och låginkomsttagarfamiljer är barnbidraget nödvändigt för att över huvudtaget få pengarna att räcka månaden ut. Barnbidraget bör ligga på 3000 kr/mån för de som har de sämst ställt och succesivt bli lägre till dess att det helt upphör vid gränsen för att bli betalningsskyldig av värnskatt ca 40000 kr/mån).

Till att börja med undrar jag om du förstår hur mycket pengar 40 000 kr/månaden är? För det andra så behöver inte den största delen av föräldrarna ett barnbidrag för att få det att gå runt ekonomiskt sett. Sen att höja bidraget tycker jag bara är idiotiskt, det kan ligga kvar på den nivån som det ligger på just nu, men endast om man tjänar under t.ex. 19 000 kr/månaden samanlagt i familjen. Har man en större månadsinkomst ska barnbidraget bli mindre och man ska inte få det om man tjänar över 20 000 kr/månaden. Att betala ut bidrag gör nämligen bara det värre i längden. Om man skulle ta bort många bidrag som igentligen inte behövs och bara ge det absolut nödvändigaste så skulle man kunna sänka skatterna, sänker man skatterna tjänar folk mer (pluss att sverige skulle bli mer atraktivt för företagare). Det är nämligen så att de företag som tjänar mest nästan uteslutande flyttar från Sveri för att vi har ett alldeles för högt skatte tryck.

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...