Jilde94 Skrivet 20 November 2007 Rapport Skrivet 20 November 2007 Hur funkar Game Maker?? fatter inte... Citera
Khazar Skrivet 20 November 2007 Rapport Skrivet 20 November 2007 http://www.mindtools.tased.edu.au/gamemaker/default.htm Citera
Gäst InTech Skrivet 20 November 2007 Rapport Skrivet 20 November 2007 Du måste först göra en "bakrund" sen så ska du göra, genom att välja ett håll, och sedan göra så att man kan svänga åt vänster, höger, upp, ner, Osv, och så ska du välja en bild som du ska ha, Svåare är det väl inte, om du nu inte ska "koda" Citera
Firecracker Skrivet 21 November 2007 Rapport Skrivet 21 November 2007 Du måste först göra en "bakrund" sen så ska du göra, genom att välja ett håll, och sedan göra så att man kan svänga åt vänster, höger, upp, ner, Osv, och så ska du välja en bild som du ska ha, Svåare är det väl inte, om du nu inte ska "koda" Först och främst. Bakgrunden kan man spara till sist. Och man behöver inte kunna svänga upp, ner o.s.v i alla spel. Och det kan vara lite svårt att veta vad du menar när du skriver "och så ska du välja en bild som du ska ha", men jag antar att man ska välja en sprite till "spelaren"? Citera
Gryphon93 Skrivet 9 Januari 2008 Rapport Skrivet 9 Januari 2008 Game Maker - Är ett program gjort för spelutvecklare. Det är ett rätt simpelt men kraftfullt program som du på ett enkelt sätt kan göra spel i. Game Maker använder sig av två olika sätt för att bygga upp spel på. Ett: D&D, Två: GML. De båda kan medföra ungefär exakt samma resultat. Dock så är D&D mer begränsat än GML och är mer passande för nybörjare. GML kan man övergå till senare, då man lärt sig grunderna, för att göra mer avancerade spel(som t.ex. 3D-Spel). Men om man vill komma åt ALLA funktioner i Game Maker(förkortat GM), så måste man registrera och betala för programmet, som kostar 20$(ca.130kr). Jag rekommenderar dig att köpa det, eftersom det är värt pengarna. Du får ett program som är lätthanterligt och väldigt bra. När det ändå var på tal om grafiken, om bakgrunder, sprites, osv, så kan jag säga att det tar man oftast sist(eller någon gång mitt i). Det första man gör om man ska ha en sprite på ett objekt är att sätta en "bassprite" eller, som man också kan kalla det, grundsprite. Det räcker om man ger en enkel färg i början till bakgrunden. Sedan, då du gjort klart kodningen, kan du lägga till de riktiga spritesen och bakgrunderna. På det här sättet slipper du lägga ner en massa tid på grafiken och med det medföra att spelets uppbyggnad och funktion blir riktigt dåligt. Efter(som sagt)man har kodat klart, så är det lungt att göra grafiken som man vill! Hoppas detta fick dig att förstå en del av vad Game Maker är för något! Citera
Firecracker Skrivet 9 Januari 2008 Rapport Skrivet 9 Januari 2008 (redigerat) Perfekt förklaring Gryphon! Roligt att ett riktigt Gamemaker snille kunde komma in och skriva lite. :) Redigerat 9 Januari 2008 av Firecracker Citera
eafg Skrivet 10 Januari 2008 Rapport Skrivet 10 Januari 2008 Andvänd koder som imge_index eller sprite_index eller current_hour, Jag fundar på att göra en svensk guid. Citera
MoveMe Skrivet 11 Januari 2008 Rapport Skrivet 11 Januari 2008 Perfekt förklaring Gryphon! Roligt att ett riktigt Gamemaker snille kunde komma in och skriva lite. :) Synd bara att det faktiskt krävs att man tänker lite också ;) Det är ju en svaghet hos de flesta här. Citera
Karokikiri Skrivet 11 Januari 2008 Rapport Skrivet 11 Januari 2008 ........fattar inte ett piss :P Citera
Katt Skrivet 11 Januari 2008 Rapport Skrivet 11 Januari 2008 (redigerat) Asså, det bästa sättet att börja på är att se hur andra har gjort. Ladda nått exempel som följer med och kolla på det. Det finns även en svensk gudie till spelet oxå om hur du gör det mest grundläggande här nånstans i forumet. http://www.fuska.se/forum/index.php?showto...t=0&start=0 Redigerat 11 Januari 2008 av Katt Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.