Fality Skrivet 22 December 2007 Rapport Skrivet 22 December 2007 Någon som kan förklara för mig när man ska använda dem och när man ska använda de. Har tydligen glömt. xD Citera
Aircondition Skrivet 22 December 2007 Rapport Skrivet 22 December 2007 När du skulle använt "han" ska du använda "de", och likadant med "honom" och "dem". Eftersom det faktiskt är ganska svårt att se direkt brukar jag göra om meningarna på det sättet. Citera
Mumutio Skrivet 22 December 2007 Rapport Skrivet 22 December 2007 Jag har alltid skrivit det som bara känns rätt. :o Citera
Trips Skrivet 22 December 2007 Rapport Skrivet 22 December 2007 Jag har alltid skrivit det som bara känns rätt. :o samma här :D Citera
Baranoi Skrivet 22 December 2007 Rapport Skrivet 22 December 2007 Nu ska vi se här, någon får rätta mig om jag har fel. Det var ett tag sen man gick igenom det här. Först och främst, till dem som skriver "dom". Det är helt fel och fungerar endast i talspråk. "De" används är substantivet är subjekt, alltså att det utför en handling. Ex: De äter bananer. "Dem" används när substantivet står som objekt, alltså utsätts det för en handling. Ex: Pojken äter upp dem. "Dem" används också när substantivet kommer efter prepositioner. Ex: Han sitter mellan dem. Han går på dem. Klarnade det något? Citera
Gäst Mega93 Skrivet 22 December 2007 Rapport Skrivet 22 December 2007 Applåder till Baranoi :) Citera
Gäst Denieru Skrivet 22 December 2007 Rapport Skrivet 22 December 2007 Har lärt mig detta, vet dock ej om det är rätt. De=Ni Dem=Oss De/dem (de (ni är inte..)) är inte kloka. Sluta slå de/dem! (dem (sluta slå oss)) Vet inte om det stämmer, men jag har inte haft några problem med att använda det fungerar inte detta så tar jag det som känns bäst. Citera
Aircondition Skrivet 23 December 2007 Rapport Skrivet 23 December 2007 Du gör likadant som mig, byter ut det mot andra lättare pronomen. Citera
Gäst Denieru Skrivet 24 December 2007 Rapport Skrivet 24 December 2007 Du gör likadant som mig, byter ut det mot andra lättare pronomen.Ja, verkar dessutom ha missat ditt inlägg. ;O Citera
Fality Skrivet 24 December 2007 Författare Rapport Skrivet 24 December 2007 Jo tackar allihopp. :> Det var dock ACs sätt jag brukade och kommer använda. :> Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.