Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet

Vilken poker är det där man får kort på handen (Vet ej hur många), och kastar bort dom man ej vill ha. Eller vilken poker liknar mest den. Jag vet inte om den finns men morsan sa att hon körde nått sånt när hon var liten, så jag undrar vad den heter, och hur man spelar den.

Skrivet

hmm, låter som den vanliga simpla jag brukar köra ibland. Finns lite olika varianter men här är en:

Man börjar men fem kort.

Sedan har man ett - två byten då man får byta 1 till 5 kort för att få så bra hand som möjligt(Man tar upp kort ur kortleken som man lägger mitt på bordet efter man har delat ut korten)

Och efter man nu har bytt kan man antingen bara visa sina kort och se vem som hade bäst eller så gör man så här:

Person1: Lägger ut ett kort på bordet

Nu ska person2 lägga ut ett kort som är högre än person1 korts men i samma färg som person1.

Sedan fortsätter man att lägga högre till en inte kan. Då sakar den ett valfritt kort(i vilken färg som helst) och då fortsätter man att lägga kort som förut. Sedan då alla har slut kort vinner den som vann sista "sticket".

Det var en väldigt dålig förklaring jag gjorde men jag tror nog att någon annan också vet hur man spelar den sortens poker så ni kan säkert förbättra min förklarning ganska mycket.

Gäst Denieru
Skrivet

Tror det kan vara.. vanlig poker.

Vilket även heter Texas hold em'

Tänkte på det, men var inte så säker.
Skrivet (redigerat)

Inte för att vara besserwisser eller något, men i Texas Hold 'Em kastar man båda korten. (det vill säga att man lägger sig, eller foldar) Man kan inte kasta dem man inte vill ha, utan man kastar båda korten. Därmed verkar ju inte som om det är Texas Hold 'Em Kerby menar.

Redigerat av honung
Skrivet

Tror det kan vara.. vanlig poker.

Vilket även heter Texas hold em'

Nej i Texas har du 2 kort du itne får byta, pluss att man lägger 5 kort på bordet som sedan kan användas i sina egna kort. Det jag tror Denieru pratar om är "Poker" inge mer eller mindre. Det finns 2 sätt att spela det på men man börjar på samma sätt:

Fas 1

Alla spelare får 5 kort var, dessa visas inte för övriga spelare. Man får ett visst antal byten (vanligtvis 3 st) där man kan byta mellan 1 och 5 kort per byte, när man har bytt 3 gånger eller är nöjd med sin hand fortsätter spelet till fas 2 *.

Fas 2

Det finns två sett att spela andra delen i "vanlig" poker, första sättet är med "spel ut". Då gäller det att följa färg och ha så höga kort som möjligt. Den första spelaren efter given börjar genom att lägga ett kort på borde, t.ex. Hjärter 10. Då ska den andra spelaren lägga hjärter (om han har) och isådan fall försöka lägga högre. Har man samma färg måste man följa den, men man måste inte lägga högre. Skulle det dock vara så att man inte har hjärter som i exemplet så får man lägga ett annat kort. Om ingen kan lägga en högre hjärter än hjärter 10 så får den första spelaren fortsätta. Skulle någon kunna lägga något högre skulle han/hon få fortsätta och lägga ett kort först. Den som vinner den sista gången (när man lägger sitt sista kort) vinner också spelet.

Det andra alternativet är att spela med "stegar" mm. Då gäller det att man får bra kort kombinationer som t.ex. par, 4-tal, eller stegar. Mer om hur de värderas hittar man här Pokersidan. Den som har den bästa "handen" vinner.

*Bytena görs genom att den första personen efter given säger hur många kort han vill byta och slänger bort de kort han inte vill ha. Given ger den första spelaren det antal kort han har slängt bort från kortleken. Turen går som alltid i kortspel medsols (samma håll som klockan).

Hoppas ni hängde med, och vill man lära sig mer om olika termer och versioner kan man läsa mer på www.pokersidan.se

Soad_token

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...