Hoppa till innehåll

Spenderar Svenskar För Mycket Tid Vid Datorn/tv?


Mintplanta

Rekommendera inlägg

  • Svar 48
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Det är helt olika vart i svergie man bor.

 

I USA så tyckte dom att alla barn blev feta och satt bara stilla så nintendo kom upp med Wii, där man rör sig medans man spelar.

Och enligt vad IDG skrev för någon vecka sedan så täcker Wii inte barns rörelsebehov, men alltid är det något för stilla sittande barn.

 

Men nog är det ganska många som sitter och slappsurfar på datorn mera än vad dom borde göra utan någon egentlig syfte. Har även hört att vissa inte ens tar paus per timme från datorsittande, vilket då är rätt skadlig för hälsan. Att sitta vid i en eller två timmar datorn och nöjessurfa är helt okej tycker jag, men om nöjessurfandet börjar övergå till rastlösa klickningar så har man antagligen suttit för länge vid datorn.

 

Men nog är det väl oftast dom som inte har någon egentlig hobby med mycket motion som sitter för mycket framför datorn tror jag (?!), rätta mig om detta påstående är fel.

Redigerat av Hitsugaya
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är helt olika vart i svergie man bor.

 

I USA så tyckte dom att alla barn blev feta och satt bara stilla så nintendo kom upp med Wii, där man rör sig medans man spelar.

Och enligt vad IDG skrev för någon vecka sedan så täcker Wii inte barns rörelsebehov, men alltid är det något för stilla sittande barn.

 

Men nog är det ganska många som sitter och slappsurfar på datorn mera än vad dom borde göra utan någon egentlig syfte. Har även hört att vissa inte ens tar paus per timme från datorsittande, vilket då är rätt skadlig för hälsan. Att sitta vid i en eller två timmar datorn och nöjessurfa är helt okej tycker jag, men om nöjessurfandet börjar övergå till rastlösa klickningar så har man antagligen suttit för länge vid datorn.

 

Men nog är det väl oftast dom som inte har någon egentlig hobby med mycket motion som sitter för mycket framför datorn tror jag (?!), rätta mig om detta påstående är fel.

 

Det beror ju på vad du menar med: "egentlig hobby med mycket motion" jag menar jag hjälper till med ombyggnationerna hemma, är på sommar stugan (ingen el så ingen data eller tv) och jag har absolut inga vikt problem, jag är relativt stark och har medel bra kondition (jag har aldrig haft en hobby), så jag vet inte riktigt, det jag tror är den största bidragande orsaken är alla mat, även om man itne äter godis mm helatiden så äter folk väldigt ofta halvfabrikat (alltså färdiga köttbullar mm) istället för att laga den själv, nackdelen med halvfabrikat är att de inte är lika nyttiga som om man lagar maträtten själv. Vi äter sällan halvfabrikat hemm istället lagr vi väldigt ofta maten själva med råvaror alternativt så äter vi helt färdilagad mat, typ pan pizza eller liknande.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så som jag ser det så beror det helt enkelt på ens levnadsvanor, jag sitter för mycket framför datorn. Men jag sitter inte bara och slappsurfar hela tiden. Jag använder datorn till hjälp när jag ska lära mig en ny låt på gitarr t.ex. och då blir det lätt att man sitter en timme två mer än vad man tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst TheWho

Kan inte se om detta egentligen är något att diskutera, alla gör olika och tycker olika.

 

Ja, jag kan tycka att vissa sitter för länge ibland, framför datorn då. Kan inte se något problem i att kolla på TV då jag själv har kollat på en serie i över 14 timmar utan uppehåll och inte tagit skada av det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, ser själv inte detta som ett problem som är värt att diskuteras.

 

Jag är själv såkallad "Beroende", kan sitta 12 timmar vid datorn i streck utan att vila, men jag ser iget problem med det hela. Datorn är för mig själv bara en hobby, har bra kondition, går några sporter och håller mig fysiskt aktiv.

 

Jag fattar inte varför Dator beroende tas upp mer än t.ex. andra elektriska saker som man kan bli beroende av som t.ex. TV'n.

Känner många som sitter för mycket vid TV'n men jag har inte sett nåt om TV beroende tas upp i tidningen, bara Data beroende. Är det mycket intressantare med Data beroende eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Men nog är det väl oftast dom som inte har någon egentlig hobby med mycket motion som sitter för mycket framför datorn tror jag (?!), rätta mig om detta påstående är fel.

Nja, en hobby behöver inte vara en sport. Oavsett om man spelar hockey eller samlar på frimärken är båda fortfarande hobbys. Lika så kan data vara en hobby. Men då menar jag att man gör nåt vettigt. Men om man istället bara sitter och gör någont helt dumt så som holdthebutton.com eller clickclickclick.com i flera timmar så borde man nog göra nåt annat.

 

Det är ändå ens egen sak om man vill sitta inne en vacker sommardag och klicka på/hålla in en dum knapp...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...