💬
Logga in
Fuska.se

Tiden

218 svar · startad

↗ till inlägget

Själva grejen om man ligger i kåma så "reser" man ju inte i tiden, fast ändå inte. Väldigt komplicerat med tiden. Men om man klarar att göra en Tidmaskin så spelara det ju ingen roll. Man kommer ju vara själv i ingenstans. Ingenting har ju hänt. Det händer saker hela tiden, men om man går fram till det som inte hänt så händer det ju inget.

(BTW, blev många hänt i sluten :P)

↗ till inlägget

för övrigt har jag svårt att tro att man någonsin kommer kunna resa i tiden

Någon som levde för 100 år sedan skulle se våran värld idag som omöjlig eftersom den personen inte känner till nutidens kunskap precis som att vi inte känner till framtidens kunskap.

Vi låtsas att denna tråden skulle finnas för 150 år sedan, då skulle den istället handla om ifall flygplan kommer existera eller inte.

Jag tycker inte det men flygplan är riktigt samma sak. Ett flygplan är ju så "enkelt" att bygga. Som t.ex pappersflygplan. pappersFlygplanet är då en liten modell för det stora. Men hur ska man kunna göra en pappersmodell av papper.. Oj blev lite fel där :P Jag menar pappersmodell av en tidsmaskin.

Ett flygande metallplan som väger flera ton och ett pappersflygplan är INTE samma sak.

För det "riktiga" flygplanet så behöver man kunna mycket om Aerodynamik, så att skiten flyger. Det var just detta som gjorde så att ingen visste hur man byggde det förens 100 år sedan.

Pappersflygplan är lätta och med hjälp av vingarna sjunker de inte lika mycket.

För 150 år sedan var Aerodynamik lika lite praktiskt bevisad som den Speciella Relativitetsteorin är idag, så jag tycker att det var en bra jämförelse. Om 150 år kanske tidsmaskiner är lika vanliga som flygplan, och folk kommer undra om överljushastigheter är möjliga istället?

20 May 2009
Nivå 16 · Legendfuskare

Ta Datorer som exempel då om du inte gillar det med flygplan.

23 May 2009
Nivå 6 · Fuskare
Det här låter rimligt

Det med att använda wormholes(svartahål) som genvägar i rymden låter rimmligt tycker jag :D Men detta handlade om tidsresande så det där med att resa i tiden med svarta hål tycker jag låter konstigt.

Som jag sa tidigare. Jag tror inte på tidsresande ;)

26 May 2009
Nivå 16 · Legendfuskare
↗ till inlägget
Det här låter rimligt

Det med att använda wormholes(svartahål) som genvägar i rymden låter rimmligt tycker jag :D Men detta handlade om tidsresande så det där med att resa i tiden med svarta hål tycker jag låter konstigt.

Som jag sa tidigare. Jag tror inte på tidsresande ;)

Och människor för 100 år sedan trodde inte på mobiltelefoner.
28 May 2009
Nivå 2 · Novis

Jag tycker att tidsresande låter helt orimligt. How the heck ska det ske? Ska människan ställa sig på en platta och omvandlas till molekyler som färdas med ljusets hastighet bakåt i tiden? Ska man hoppa in i svarta hål och hoppas att man hamnar i rätt årtusende? Näääää. För mig är det helt orimligt. :huh:

Nivå 10 · Veteranfuskare

Jag bara gör ett kort inlägg här nu, men om man skulle kunna resa bakåt i tiden skulle det

tvunget innebära att alla ögonblick som någonsin förflutet skulle existera på samma gång, eftersom

"nutiden" inte bara skulle försvinna när man åkte. Nu kan det ju för allt jag vet vara så, men det låter

lite orimligt, eftersom (för att resa bakåt och framåt) hela universums historia då redan skulle finnas tillgänglig/redan har hänt. Omöjligt, eftersom tiden aldrig tar slut. Ellör?

↗ till inlägget

Jag bara gör ett kort inlägg här nu, men om man skulle kunna resa bakåt i tiden skulle det

tvunget innebära att alla ögonblick som någonsin förflutet skulle existera på samma gång, eftersom

"nutiden" inte bara skulle försvinna när man åkte. Nu kan det ju för allt jag vet vara så, men det låter

lite orimligt, eftersom (för att resa bakåt och framåt) hela universums historia då redan skulle finnas tillgänglig/redan har hänt. Omöjligt, eftersom tiden aldrig tar slut. Ellör?

Rekommenderar att du läser om Relativitets-teorin och Speciella relativitets-teorin, det borde säga dig nog (Att tiden inte är uppbyggd såsom du tror)
29 May 2009
Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Rekommenderar att du läser om Relativitets-teorin och Speciella relativitets-teorin, det borde säga dig nog (Att tiden inte är uppbyggd såsom du tror)

Jag har faktiskt läst dem (och förhoppningsvist förstått dem tillräckligt också) men

jag tyckte inte att jag nämnde något som har med dem att göra i mitt inlägg.

Dock behandlar jag inte tiden som existerande, konkret, så jag menar bara att typ

tidsresor som "tryck på en knapp och poff du är i 1500-talet" inte skulle fungera.

Tidsresor (framåt) med hjälp av fart är väl möjliga, men då skulle jag inte kalla dem tidsresor

( i den benämningen jag har på tidsresor, se två rader upp ). Du får rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Jag tycker att tidsresande låter helt orimligt. How the heck ska det ske? Ska människan ställa sig på en platta och omvandlas till molekyler som färdas med ljusets hastighet bakåt i tiden? Ska man hoppa in i svarta hål och hoppas att man hamnar i rätt årtusende? Näääää. För mig är det helt orimligt. :huh:

Vem sa att man måste hamna i rätt tid för att det ska kallas tidsresande?

↗ till inlägget

Jag skulle faktiskt säga att det skulle vara möjligt. Kanske inte exakt som du beskriver det. Men såhär:

Vi tänker oss ett universum som är tvådimensionellt. Alltså, det finns ingen höjd. Bara en platt värld och allt som är i den ska vara platt. Då är det för oss möjligt att tänka att universumet då istället för "tid" har höjd. Där höjden liksom inte är en rumsdimension utan beskriver när. Vi kan då rimligt nog tänka oss att deras universum förflyttar sig uppåt i höjden där det i varje dh (mycket liten förändring i h) är samma sak som när tiden går en mycket liten stund. Förstår du var jag kommer? Tiden kanske är ungefär samma sak. Men eftersom det inte är en rumsdimension så kan vi inte förstå den lika lätt.

Jag tror inte att det går att resa i tiden. Tiden är nu och nu är precis nu. Inget annat.

Nivå 11 · Veteranfuskare

De flesta(/alla) argument emot tidsresande grundar sig mest på logik (uppkomsten av paradoxer och liknande) och inte så mycket på fakta. Däremot finns det mycket vetenskapligt som tyder på att det är möjligt. Det är det som till störst del får mig att tro på det.

↗ till inlägget

Jag tror inte att det går att resa i tiden. Tiden är nu och nu är precis nu. Inget annat.

Och vad baserar du det på? Fantasier från en 11-årig kille?

Läs om tidsfördröjning så kommer du nog ändra din åsikt.

Senast ändrad:

Nivå 5 · Fuskare

Om man skulle kunna resa i tiden, så tror jag att det endast skulle vara möjligt om man åkte bakåt.

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Om man skulle kunna resa i tiden, så tror jag att det endast skulle vara möjligt om man åkte bakåt.

Jag tror snarare att det kommer vara lättare att åka framåt. Eftersom man idag mer eller mindre vet vad som krävs. Men bakåt känns lite mer avlägset (om verkligt).
30 May 2009
Nivå 16 · Legendfuskare
↗ till inlägget

Joo, när du kollar på en stjärna så kan det du ser ha hänt för flera flera år sedan, tar någon minut för solens ljus att nå jorden har jag för mig så när du kollar på solen så ser du 2 minuter bak i tiden.
Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Joo, när du kollar på en stjärna så kan det du ser ha hänt för flera flera år sedan, tar någon minut för solens ljus att nå jorden har jag för mig så när du kollar på solen så ser du 2 minuter bak i tiden.

Det är ingen tidsresning...

Jag beställer ett paket flingor på internet, men får dem inte förän 2 dagar senare. Samma sak.

Nivå 16 · Legendfuskare

Bra förklaring. Men tiden går ju ändå snabbare på månen och långsammare i en ubåt, så vi kan resa i tiden på det sättet, väldigt ineffektivt.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Och vad baserar du det på? Fantasier från en 11-årig kille?

jag baserar det på att tänka logiskt.

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Det är ingen tidsresning...

Jag beställer ett paket flingor på internet, men får dem inte förän 2 dagar senare. Samma sak.

Men man ser inte de som har gjort flingorna när man tittar på paketet. Det är som att jämföra energin från våra vattenkraftverk med flingpaketet. När vi använder energing så känner vi av/påverkas av något som kom från solen ett tag sen. Men när vi tittar på solen så ser vi exakt allt som hände för ungefär 8 minuter sen just där. Det är inte tidsresning nej, men jag tror att det var ett argument emot "nu är nu" då man kan se tillbaks (även om det inte finns just då).

↗ till inlägget
jag baserar det på att tänka logiskt.
Det är just det du inte kan göra. Människan har tänkt logiskt så många gånger förr, men vetenskapen har även sprängt igenom den logiken ungefär lika många gånger. Tänka logiskt fungerar i vardagslivet till en stor del. Men inte i fysiken.
Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Bra förklaring. Men tiden går ju ändå snabbare på månen och långsammare i en ubåt, så vi kan resa i tiden på det sättet, väldigt ineffektivt.

Det stämmer inte.

Men man ser inte de som har gjort flingorna när man tittar på paketet. Det är som att jämföra energin från våra vattenkraftverk med flingpaketet. När vi använder energing så känner vi av/påverkas av något som kom från solen ett tag sen. Men när vi tittar på solen så ser vi exakt allt som hände för ungefär 8 minuter sen just där. Det är inte tidsresning nej, men jag tror att det var ett argument emot "nu är nu" då man kan se tillbaks (även om det inte finns just då).
Förstod inte riktigt vad du skrev, men:

Självklart ser vi vem som har gjort flingorna, det är ju vanliga kellogs cornflakes! Det var dessutom en metafor.

Solstrålarna är materia, flingpaketet är också materia.

Solen (Flingföretaget) skickar ut solstrålar till solen (skickar flingorna med posten) och vi får dem lite senare.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in