↗ till inläggetOm vissa grupper med dagens förutsättningar innebär större problem än andra kan det bli så.
Svårt att förstå, eller hur?
Jag håller inte ens med Åkesson om det mesta av vad han skrev i den artikeln. "Muslimerna är det största hotet mot sverige sen andra världskriget" var ju dock aftonbladets egna namn, löst baserat på artikelns slut.
Hela "hot" bildet kommer från att, om nu det Åkesson skriver stämmer, så är det många bland de som ser sig som muslimer i Europa som vill ha sharialagar, Islam som samhällsform kan inte mixas med den västerländska, och såklart nativiteten hos de som Åkesson av någon anledning nästan alltid benämner som "muslimer".
Ett kulturellt självmord förmodar jag
Men ja, Åkesson vill sänka invandringen från mellanöstern och Afrika. Uppenbarligen är han ganska starkt kristen vilket är en av anledningarna till att han misstycker om Islam. Själv tål jag inte islam, liksom alla religioner. Dock så har ju Åkesson en poäng om att islam är mer än en religion, det används som ett sätt att styra samhällen. Kristendomen har iallafall gått ifrån det.. typ.
Jag vet inte om han är rasist i en sann mening, att han inte tål araber för att de är araber eller muslimer för att de tror på islam (vilket är troligt), eller om det är av liknande anledningar som jag skrivit, att vår politik helt enkelt inte kan ta hand om dessa, medans folk från t ex övriga norden, pga liknande kultur, språk och högre utbildning (generellt) har det otroligt mycket lättare att komma in i vårt samhälle.
Som jag skrev, om man pratar om "problem med invandring" generellt och man egentligen egentligen menar vissa grupper (som muslimer eller folk från vissa länder, som Somalia eller Irak), kommer det i förlängningen bli som att de problemgrupperna man menar symboliserar och står för alla problem som är kopplade till invandring. I så fall är det bättre att man faktiskt säger vilka problem man anser är kopplade till vilken grupp så att man faktiskt kan föra en vettig debatt och komma fram till en lösning. Om nu SD vågar det för det är mycket svårare...
Har du funderat på att börja med politik Guggo? :o
epic fjäsk
Om man har den inställningen förstår jag varför folk ger varandra så lite komplimanger i Sverige.
Edit: Jag tycker alltid det är så märkligt när man pratar om "andra och tredje generationens invandrare". Om man inte är invandrare är man ju framme. Jag menar andra och tredje generationens invandrare är ju födda i Sverige. Fattar inte hur man kan beskriva dem som invandrare av något slag. Jag skulle känna mig ganska kränkt om jag blev benämnd som invandrare bara för att min mormor och morfar invandrade.