Han bad om exempel på människor som är friska och pigga trots att de brukat marijuana under längre tid, vilket jag gav honom. Jag har aldrig sagt att det är "bra". Endast att det är upp till en själv.
Droger
↗ till inläggetDe flesta droger kan säkert intas på flera sett, bland annat genom rökning. Olika sätt att inta droger är olika farliga. Om man röker så mycket cannabis så att man dör (omöjligt i praktiken) är det inte på grund av THC utan övriga ämnen som bildas vid förbränning. Hur ställer du dig till det?3. Tycker du att droger bör förbjudas?
Allt förutom dem man röker.
↗ till inläggetKan lägga till 2 droger på listan, amfetamin och tramadol. :)1. Tar du droger eller har du testat?
Röker gräs då och då samt tar lite andra grejer, provat LSD, kratom och lite rökmixar.
2. Blir du störd när andra tar droger, eller pratar om att ta droger?
Haha nej verkligen inte.
3. Tycker du att droger bör förbjudas?
Nej, jag tror att det skadar mer än vad det skyddar, om man hade gjort det lagligt att inneha droger för privat bruk så hade folk haft lättare att söka hjälp och prata öppet om sitt missbruk.
4. Om droger hade "uppfunnits" idag, tror du att det hade godkänts? Om ja, varför? Om nej, varför inte
Bra fråga! Och jag kan säga att jag inte har det blekaste, troligtvis hade olika droger gjorts olagliga under en längre tid
Amfetamin gjorde mig lite speedad och jäkligt social, jag var dessutom uppe tills klockan 8 på morgonen.
↗ till inläggetTuffing, själv har jag inte testat, funderar inte göra det.Kan lägga till 2 droger på listan, amfetamin och tramadol. :)
Amfetamin gjorde mig lite speedad och jäkligt social, jag var dessutom uppe tills klockan 8 på morgonen.
↗ till inläggetMan skulle ju kunna använda mindre farliga droger istället för alkohol för att fylla sina begär.Fast med tanke på hur mycket skadliga saker vi redan utsätts för, är det en poäng i att hålla på med ÄNNU mer?
Ja, fast andelen som aldrig dricker alkohol utan bara använder mindre farliga (olagliga) droger måste vara försvinnande liten.
Edit: Dessutom dessutom så finns det ju faktiskt väldigt många som dricker alkohol även för att det är gott, särskilt när man kommer upp i åldrarna. De som dricker endast för att bli fulla är antagligen lite yngre. Och även om man kan få ett rus av mindre farliga droger än alkohol, så tvivlar jag på att drogerna smakar whisky, rödvin eller som en fin öl.
↗ till inläggetFast Cannabis smakar otroligt gott, många som dricker för att det är gott när de är äldre slutar upp med ett mindre alkoholberoende likt många svennsonföräldrar (typ mina).Edit: Dessutom dessutom så finns det ju faktiskt väldigt många som dricker alkohol även för att det är gott, särskilt när man kommer upp i åldrarna. De som dricker endast för att bli fulla är antagligen lite yngre. Och även om man kan få ett rus av mindre farliga droger än alkohol, så tvivlar jag på att drogerna smakar whisky, rödvin eller som en fin öl.
↗ till inläggetVarför tror du att det är så? Jag är rätt säker på att det beror på hur lagen ser ut idag. Folk som är intresserade av droger börjar med alkohol för att det är lättast att få tag på. Om alla droger förutom cannabis skulle varit olagliga skulle det vara som du sa fast med cannabis istället.Ja, fast andelen som aldrig dricker alkohol utan bara använder mindre farliga (olagliga) droger måste vara försvinnande liten.
↗ till inläggetFast Cannabis smakar otroligt gott, många som dricker för att det är gott när de är äldre slutar upp med ett mindre alkoholberoende likt många svennsonföräldrar (typ mina).
Fast Cannabis smakar ju inte direkt rödvin, vilket var min poäng.
↗ till inläggetNej det är ju rätt logiskt att det inte gör det?Fast Cannabis smakar ju inte direkt rödvin, vilket var min poäng.
Men det var ju inte precis någon bra poäng, likväl som att jag kan konstatera att vatten inte smakar timjan...
Nej. Inte i relation till;
Man skulle ju kunna använda mindre farliga droger istället för alkohol för att fylla sina begär
Man kan inte använda andra mindre farliga droger istället för alkohol för att fylla sina begär. Inte om man är ute efter något annat än att bli full.
↗ till inläggetOm man just vill bli full är det ju alkohol man söker, finns antagligen andra droger men liknande effekt också. Det jag syftade med "sina begär" är om man vill ta någon sorts drog av valfri anledning. Om alla droger skulle varit lika tillgängliga skulle man kunna fylla det begäret med något mindre farligt än alkohol.Man kan inte använda andra mindre farliga droger istället för alkohol för att fylla sina begär. Inte om man är ute efter något annat än att bli full.
↗ till inläggetNaaah, röker inte så ofta. Kanske 1 gång per månad eller 1 gång på 2 månader.Kul ja. Kul drog liv. Du kommer röka sönder din hälsa.
Så här tycker jag:
Det är bättre att se sämre på droger än vad det är. Nu kom det ju upp massa diskussioner om hur farligt det egentligen var. Det är ju bättre att tänka "Mitt liv är förstört om jag röker en joint" än att tänka "Äsch, jag kommer nog inte att bli beroende första gången."
Det båda exemplen har gemensamt är att det är överdrivna/underdrivna sanningar, så då är det bättre att tänka förslag 1 och aldrig testa.
Plus att droger (nu var det narkotika jag syftade på) är olagligt, och om man åker fast är det inte kul.
ALdrig testa=en fördel :D
↗ till inläggetSå du är alltså inte beroende då? Grattis, då borde du sluta. Eller, självklart så är det upp till dig, men det är en självklarhet.Naaah, röker inte så ofta. Kanske 1 gång per månad eller 1 gång på 2 månader.
↗ till inläggetVad rökte du? Mariuana? (Vet inte hur det stavas) För att jag hörde att om man försöker sluta röka det eller röker inte på ett tag kommer man få svin ont.Naaah, röker inte så ofta. Kanske 1 gång per månad eller 1 gång på 2 månader.
↗ till inläggetMarijuana är inte så svårt att sluta med har jag för mig. På dokumentären "BBC - How Drugs Work" är det en som rökt i 8 år flera gånger per vecka (varje dag?) sen han var 12. Ungefär de siffrorna i alla fall. Han hade problem med att sluta. Men om man gör det varannan vecka i flera år i rimliga mängder tror jag inte det är svårt för kroppen att sluta.Vad rökte du? Mariuana? (Vet inte hur det stavas) För att jag hörde att om man försöker sluta röka det eller röker inte på ett tag kommer man få svin ont.
↗ till inläggetSka man tänka så när man t.ex åker skidor med, för man kan ju ramla ner och bryta nacken och sedan dö.Så här tycker jag:
Det är bättre att se sämre på droger än vad det är. Nu kom det ju upp massa diskussioner om hur farligt det egentligen var. Det är ju bättre att tänka "Mitt liv är förstört om jag röker en joint" än att tänka "Äsch, jag kommer nog inte att bli beroende första gången."
Det båda exemplen har gemensamt är att det är överdrivna/underdrivna sanningar, så då är det bättre att tänka förslag 1 och aldrig testa.
Plus att droger (nu var det narkotika jag syftade på) är olagligt, och om man åker fast är det inte kul.
ALdrig testa=en fördel :D
Droger är dyrt, onödigt, farligt, olagligt och ocoolt.
Vad som helst kan hända, självklart så är det farligt att gå till skolan eftersom man kan bli påkörd av en bil. Men det måste man göra. Gå till skolan alltså.
Självklart behöver man inte åka skidor. Dock så är det i första hand inte olagligt och det är ju bra att få röra på sig och ha roligt.
Förstår du skillnaden?
För att droger suger.
↗ till inläggetDyrt: I rimliga mängder är det säkert billigare än ett vanligt fritidsintresse. Till exempel om man tar en drog varje månad.Droger är dyrt, onödigt, farligt, olagligt och ocoolt.
Vad som helst kan hända, självklart så är det farligt att gå till skolan eftersom man kan bli påkörd av en bil. Men det måste man göra. Gå till skolan alltså.
Självklart behöver man inte åka skidor. Dock så är det i första hand inte olagligt och det är ju bra att få röra på sig och ha roligt.
Förstår du skillnaden?
För att droger suger.
Onödigt: Lika onödigt som att åka skidor då. Droger kan ge upplevelser som förändrar ens liv till det bättre.
Farligt: Vad menar du med farligt? Jag är ej insatt i de tyngre drogerna men av cannabis har i alla fall ingen dött.
Olagligt: De flesta droger är det ja. Att ladda ner filmer är också olagligt.
Ocoolt: Konceptet "coolt" försvinner när man blir äldre tror jag. Dessutom är det subjektivt. Jag säger varken att droger är coolt eller ocoolt. Om man är 15 år med bakvänd keps och röker en joint utanför skolan är man bara löjlig.
Det är fler som dör av socker än av cannabis. Men jag antar att du ändå äter godis? Hur ser du på alkohol och tobak? Istället för att upprepa vad föräldrar och lärare som inte kan nåt säger kan du ta reda på fakta. Jag rekommenderar http://www.erowid.org/
Jag tycker droger är dumt eftersom att ingen egentligen kan se vad som händer i kroppen när man tar dem. Om man åker skidor och bryter benet vet man ju exakt vad som har hänt och varför. Droger kan påverka kroppen på sätt man inte kan se eller har någon aning om varför.
Vi vet inte tillräckligt mycket om droger för att jag skulle hålla på med det eller kanske ens testa.